Kinesisk allätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jrm
    • February 2014
    • 4

    Kinesisk allätare

    Hej! Vi har startat för första gången ett 120 l kar med små sötvattens fiskar och det har funkat bra, alla trivs. Som sista steg köpte vi för 2 dgr sedan 3 st kinesisk algätare. Det tyckte personalen i affären var bra och vi tyckte att de var mkt sötare än andra algätare som såg väldigt fula ut. Idag läste jag en del hemska saker och är orolig. Våra algätare är fortf små (ca 3-4 cm) och inte aggressiva. De verkar trivas och äter redan alger. Jag har mini tabs till dom och fick råd att slänga 1/2 tabl varannan dag i vattnet helst när belysningen är av.. Det är svårt att dela på tabletterna, de smular sig och de andra fiskarna (3st. st guppy, 10 st. tetra, 5 st. platy och 2 st gurami) simmade rakt på maten. Algätarna var försiktiga. Hur mkt mat behöver dom och hur ofta? Gärna en hel mintab men hur ofta? Blir dem nästan alltid agressiva med tiden?
    Senast redigerad av jrm; 10 February 2014, 12:56.
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Jag antar att det är siamesisk algätare du menar. De växer och blir bra mycket större med tiden. Dina är bara små bebisar än så länge.
    Jodå.. de kan bråka en del när de blir större. Men bara gentemot varandra. Jag har aldrig sett mina ge sig på andra fiskar. Så där kan du vara lugn.
    Nu vet jag inte hur länge du haft ditt kar igång. Men du har inte överbefiskat ditt kar iaf.. ännu. Men både dina platys och guppies lär ju yngla av sig med tiden. Och jag råder dig i vilket falla som helst att vara försiktig med matandet.
    Den där tabletten.. kan du inte dela den med hjälp av sax eller en vass kniv.?
    Jo jag kan tänka mig att alla dina fiskar är där och äter av tabletten. Det där med att lägga ner malfoder efter att belysningen släckts brukar inte fungera så bra. Men jag jag tror nog att dina algätare får i sig tillräckligt med föda ändå. De brukar äta även av den övriga fiskmaten. Och plockar i sig en del alger om man har sådana i karet. Kiselalger och lite grönalger...
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • tazzrat

      • July 2012
      • 211

      #3
      Det var min första tanke också, men det FINNS ju en kinesisk också. : http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276&SOK=1 och ser man till rekommendationerna på storlek så är den tydligen mer lämpad till 120 än http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1 vilket verkar udda!?

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Ok... en kinesisk variant av algätare.. där ser man.. fel av mig då.. hahaha
        Och då får man väl hoppas att den INTE blir så stor som 28 cm.. hmmm..
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • jrm
          • February 2014
          • 4

          #5
          Tack för svaren. Vi köpte karet i början av dec och började fylla på med varje fisk art med ca 2 veckors mellanrum med start strax före jul. Det är inte siamesisk utan kinesisk algätare jag har. De är helt ljusgula i färgen. Jag har läst att de siamesiska är mera fredliga mot andra arter och agressiva mot den egna arten men att den kinesiska varianten kan både vara snäll men även bli riktigt agressiv och döda andra t.o.m större fiskar genom att suga sig fast på dem. Det verkar vara väldigt menade meningar om man borde ha en sån algätare eller inte i ett sällskaps aquarium. Jag får väl hoppas på det bästa. Jag kom på att en tablettskärare från apoteket kan vara perfekt för att dela tabl utan att den blir förstört. Jag blev bara osäker på doseringen. Om de får tillräckligt med mat kanske får de inte för sig att ge sig på andra fiskar? Men jag tror jag kommer att forts- att lägga i 1/2 tabl, annars är risken att alla fiskar kommer totalt sett att äta mera.
          Senast redigerad av jrm; 10 February 2014, 14:37.

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            En tablettdelare från apoteket blir ju helt perfekt för detta ändamålet. Bra tips det där...
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Jag hade sådana när jag var nybliven akvarieägare. Tyckte dom var jättefina. Och de var trevliga i början. Allteftersom de växte till blev de mer o mer aggressiva. Till slut blev jag tvungen ta bort dem, de skadade andra fiskar hela tiden.
              Men det är mina erfarenheter. För andra har det kanske funkat bra. Hur som helst är den jättefin att titta på, och den simmar så fint, slank och snabb.

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8
                jrm, lägg du i en hel tablett och oroa dig inte för det! Sen om du vill att de ska få äta mer i lugn och ro så ger du den när akvariet är släckt, som du redan fått tips om.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...