Många frågor och frågetecken.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lindaxlinda
    • January 2014
    • 6

    Många frågor och frågetecken.

    Starta upp ett akvarium tillsammans med dottern vid nyåret.
    Grus och pump stod ca 1v innan växter prydnader och de första fiskarna (4platty) flyttade in.
    allt va lugnt tills vi insåg att vi hade fått 2honor och 2hanar så efter nån vecka dog tyvärr den ena honan dom båda hannarna varit på.
    flyttade in ett gäng guppys och nu senast 4 platty till.

    Idag har två guppys och 2plattys dött.

    det började med att jag såg att fiskarna drog sig undan, sökte inte sig fram till maten. Håller sig gömda vid ett hörn lr bakom pumpen vid vattenytan (samma på både guppys och platty)
    nu har även ena plattyhanen börjat med detta. Han visar lite intresse för maten men när han märker att en annan fisk är påväg till samma bit vänder han.

    Vad beror detta på?

    sen vår ena växt har börjat släppa hela stjälkar alt att fiskarna biter av dem. Hade små skott på gång men de är nu borta..


    lampan lyser mellan 06-22 de får mat 1-2ggr om dagen (tetramin)
  • Ulphbaldwin
    • November 2013
    • 4

    #2
    Matat för mycket så det blir för mycket bajs i vattnet....matar fiskarna varannan dag jag och akvariumet mår sååå bra...allt växer som ogräs och alla fiskar ser och beter sig hälsosamt

    Kommentar

    • Gobi112
      • December 2011
      • 229

      #3
      Och belysningen ska MAX vara på 12 timmar, för att citera fr artikel här på zoopet ska belysning "aldrig vara på mer än 12 tim"

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        #4
        Med stor sannolikhet är det övergödning som dödat dina fiskar, jag kör 5:2 dieten till mina fiskar, och matar bara en gång på matardagarna..

        Ang växten så är det svårt att säga utan att veta vilken växt det är, kan hända att du har för klent ljus för just den växten..

        Kommentar

        • Lindaxlinda
          • January 2014
          • 6

          #5
          Okej.
          Jag ska testa och byta ut lite vatten och försöka få bort så mycket som möjligt från botten.
          Sen får jag börja med att mata varannan dag ist. Så får vi se om de blir nån skillnad.
          Ändrat så att akvariumet har belysning mellan 9-21 nu iaf så får vi se om de blir nån skillnad..

          Ska jag fylla på med nytt jummet vatten lr kallt?

          Kommentar

          • Lindaxlinda
            • January 2014
            • 6

            #6
            Jag vet inte alls va den växten heter tyvärr :/

            Kommentar

            • Gobi112
              • December 2011
              • 229

              #7
              Ursprungligen postat av Lindaxlinda
              Okej. Jag ska testa och byta ut lite vatten och försöka få bort så mycket som möjligt från botten. Sen får jag börja med att mata varannan dag ist. Så får vi se om de blir nån skillnad. Ändrat så att akvariumet har belysning mellan 9-21 nu iaf så får vi se om de blir nån skillnad.. Ska jag fylla på med nytt jummet vatten lr kallt?
              något svalare än akvarievattnet är bra, om du har 26 C i karet, använd handen för att jämföra de brukar jag göra.

              Kommentar

              • Lindaxlinda
                • January 2014
                • 6

                #8
                Ursprungligen postat av Gobi112
                något svalare än akvarievattnet är bra, om du har 26 C i karet, använd handen för att jämföra de brukar jag göra.
                Tack för tipset en fråga till. Såg att det ligger lite bajs på en gren vi har ska jag ta upp den och skölja av den i kranvatten lr ska jag försöka suga upp det när jag tömmer?

                Kommentar

                • Gobi112
                  • December 2011
                  • 229

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lindaxlinda
                  Tack för tipset en fråga till. Såg att det ligger lite bajs på en gren vi har ska jag ta upp den och skölja av den i kranvatten lr ska jag försöka suga upp det när jag tömmer?
                  Du kommer nog snart att insé att fiskbajs kommer att finnas överallt och när ditt akvarium är ordentligt inkört kommer det att ta hand om det bättre och tas upp av växterna. Sålänge det inte är överbelastat

                  Kommentar

                  • Lindaxlinda
                    • January 2014
                    • 6

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gobi112
                    Du kommer nog snart att insé att fiskbajs kommer att finnas överallt och när ditt akvarium är ordentligt inkört kommer det att ta hand om det bättre och tas upp av växterna. Sålänge det inte är överbelastat

                    Okej tack

                    bytte ca 50% av vattnet idag och mata dem försiktigt. Nu ser fiskarna mycket piggare ut. Filtret va rätt grisigt med, så får kanske se efter de lite oftare..

                    Kommentar

                    • Ulphbaldwin
                      • November 2013
                      • 4

                      #11
                      filtret ska du inte göra rent så ofta....bara om det är igensatt typ...det är där alla dom goda bakterierna frodas och fördelas ut i akvariet...

                      jag gör inte rent filtret någonsin förutom om det har kletat igen....byter kanske 30 % vatten i 260l tanken varje vecka...matar måttligt Mån Ons Fre.... allt funkar felfritt växterna växer fortare än vad man hinner klippa dom och allt i burken ser och beter sig som dom mår gött...

                      allt eftersom du kommer in i det mer så upptäcker du snart vad som funkar för just din uppsättning

                      Kommentar

                      • Gobi112
                        • December 2011
                        • 229

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ulphbaldwin
                        filtret ska du inte göra rent så ofta....bara om det är igensatt typ...det är där alla dom goda bakterierna frodas och fördelas ut i akvariet...

                        jag gör inte rent filtret någonsin förutom om det har kletat igen....byter kanske 30 % vatten i 260l tanken varje vecka...matar måttligt Mån Ons Fre.... allt funkar felfritt växterna växer fortare än vad man hinner klippa dom och allt i burken ser och beter sig som dom mår gött...

                        allt eftersom du kommer in i det mer så upptäcker du snart vad som funkar för just din uppsättning
                        kan bara hålla med ovanstående talare, filtret görs endast rent vid igenslammning dvs när du märker att filtrets kapacitet att cirkulera vatten blir nedsatt, när du märker att det inte e lika mycket kraft i den. Speciellt nu i början är det bra att låta den vara, så att bakterierna i filtret hinner byggas upp. Lycka till och vi har alla varit nybörjare nå'n gång! D

                        Kommentar

                        • Lindaxlinda
                          • January 2014
                          • 6

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gobi112
                          kan bara hålla med ovanstående talare, filtret görs endast rent vid igenslammning dvs när du märker att filtrets kapacitet att cirkulera vatten blir nedsatt, när du märker att det inte e lika mycket kraft i den. Speciellt nu i början är det bra att låta den vara, så att bakterierna i filtret hinner byggas upp. Lycka till och vi har alla varit nybörjare nå'n gång! D

                          Okej tack för tipsen! När jag hade gjort rent de så märkte man en stor skillnad på cirkulationen. Men ska vara försiktig med de nu.
                          Vi har bara 54l sen så passade jag på att flytta om växtera lite o gräa ner dem lite mer i gruset.

                          Blev en stoe skillnad iaf. Men ska jag byta 10-20% vatten varje vecka? Är så grymt svårt att veta alla säger olika till o med alla på fiskavdelningen på djuraffären.

                          Nu har vi 5 platy och 5-7 guppys hur mycket mer kan vi ha? Och om man ska köpa till några vad rekomenderar ni?

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            #14
                            Alla gör vattenbyten på sina egna sätt kan jag tro. Jag gör rent mina innerfilter vid varje vattenbyte (som jag gör en gång var 7-10 dag ca, och då ca 20-25%) men ytterfiltrerna endast vid behov, kanske en gång om året. Krama bara ur innerfiltret i en hink med vatten från akvariet så är det lugnt. Detta har jag gjort i mitt 100l och 300-450l akvarium och hos mig funkar det toppen.

                            Guppysarna lär föröka sig snart, så då får ni säkert fler än vad ni önskat. Jag gillar pansarmalar (corydoras) så jag skulle ha ett gäng sådana på botten. 5st borde väl funka i ert kar. Vänta tills det blir mer stabilt innan ni fyller på med mer fisk. Om jag förstått rätt så har ni haft fisk i i ca 3v. Jag skulle väntat 2-4v till innan nästa fisk, just för att få det mer stabiliserat först.

                            De i djuraffären kan alltför ofta inte fisk, så ta deras råd med en nypa salt och hem och googla istället. klart de finns de som kan men de verkar vara en bristvara.

                            Ang växten, den kanske inte trivs med ljuset/gödning. Jag hade en vattenpest som tappade blad som sjutton, det visade sig att jag hade för varmt för den i karet. Så det kan vara en sån sak också.

                            Några ord från mig.


                            Skickas från min iPhone via Tapatalk
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...