Stillastående filterpump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DocBeer
    • January 2014
    • 19

    Stillastående filterpump?

    Jag har just startat upp ett 125-liters sällskapsakvarium med tre stycken svärdbärare. Häromdagen ympade jag in lite trevlig bakteriekultur från en bekant med välskötta akvarier och allt verkar rulla på fint. Nu har jag har läst att det finns diverse lösningar (t.ex. jordfelsbrytare) för att säkerställa att filterpumpen inte går igång efter ett oväntat elavbrott, eftersom man i ett stillastående filter får giftiga ämnen som pumpas ut i akvarievattnet när strömmen slutligen återvänder.

    Eftersom jag har akvariet i vardagsrummet bredvid min gäst-bäddsoffa skulle det vara bra att veta om det över huvud taget är möjligt att stänga av pumpen ett par timmar så att det blir tyst om gäster sover över. Hur länge kan en akvariepump i ett litet akvarium vara avstängd innan de toxiska ämnena börjar utvecklas? En hel natt? Två timmar? Tio minuter?
    Vad gör jag om jag på morgonen upptäcker att min olydiga gäst själv dragit ur pumpsladden för att få lite ro?

    Tack för hjälp och råd!
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    En pump låter inte så mycket så att det stör tycker jag. Jag har ett kar i sovrummet mer två pumpar i..

    Och att stoppa en pump mer än en timme är inte att rekommendera..

    Kommentar

    • Killis75
      • September 2013
      • 118

      #3
      Då är det bättre att köpa ett pack öronproppar till gästerna;-)!
      Akvariehuset på 112L

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Lägg lite tid på installationen istället.. oftast är det att den ligger och vibrerar mot glaset som genererar ljud.. en burk på 125l borde definitivt vara ljudlös..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • DocBeer
          • January 2014
          • 19

          #5
          Ok, jag förstår poängen - det är inte lämpligt att stänga av pumpen för gästerna. Och ärligt talat för inte pumpen särskilt mycket oväsen heller. Jag var mest intresserad av att höra hur länge pumpen kunde vara avstängd innan man hamnar i trubbel och vad man ska göra om oturen ändå är framme.

          Kommentar

          • Gobi112
            • December 2011
            • 229

            #6
            Efter att jag sköljde av en av mina pumpar som hade blivit igenslammad är den helt död när jag kopplar in kontakten. Tror ni den är helt paj eller e det nån del som krånglar? srry om jag var lite OT

            Kommentar

            • JoMa
              • January 2014
              • 25

              #7
              Om det är ett utvändigt filter kan det vara så vattennivån i filtret inte är tillräckligt hög för att pumpen skall kunna börja suga vatten (har själv gjort det misstaget någon gång ).

              Kommentar

              • DocBeer
                • January 2014
                • 19

                #8
                Jag har väl egentligen inte fått något svar på mina frågor om hur länge pumpen kan vara avstängd eller om vad man ska göra om den oavsiktligt blivit avstängd.
                Oturligt nog blev jag i natt tvungen att göra mina egna upptäckter: jag vaknade vid fyratiden av att något var konstigt och det visade sig att strömmen hade gått i hela huset (utlöst jordfelsbrytare). Det var omöjligt att avgöra hur länge det varit strömlöst, men min mobil som varit satt på laddning var långt från fulladdad så jag kan inte ha haft ström under de sista timmarna i alla fall.
                Efter att ha petat igång strömmen gick jag och lade mig och det var inte förrän i morse jag kom att tänka på akvariet och pumpen. Fiskarna var då pigga och glada men vi får väl se hur de mår i eftermiddag.

                Åter till ämnet: hur borde jag ha gjort med filtret i natt när pumpen stått stilla ett par timmar? Finns det något jag kan göra för mina fiskar nu för att förbättra situationen?

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Så länge det inte är ett ytterfilter som är beroende av att syrerikt vatten tillsätts (där har du ett par timmar på dig) fortsätter nitrifieringsbakterierna jobba så länge det finns syre att ta av.. Det är när syrehalten sjunker som filterbakterierna kvävs..

                  Däremot är det roulette tidsmässigt om du vill stänga av filtret.. Hur mycket syre som finns att tillgå bestäms av vattentemp, nymatade fiskar, hur aktiva dina fiskar är, hur mycket växter du har.. Detta har fu ju självklart läst på om och förstått innan du tycker att du inte får något riktigt svar? Jag menar inte att vara otrevlig men hur långt är ett snöre? Har du alla parametrar i ditt kar och kan kemin bakom vad som får burken att funka kan du säkert göra en kvalificerad gissning men om din ena fisk är extra syrekänslig pga gälparasiter som du inte ser och blir skitstressad och stressar upp dina andra fiskar eller dör och börjar förpesta vattnet är ju kalkylen helt värdelös..

                  Med andra ord.. Pumpen ska vara igång..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • DocBeer
                    • January 2014
                    • 19

                    #10
                    Så vad gör jag då?

                    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                    Så länge det inte är ett ytterfilter som är beroende av att syrerikt vatten tillsätts (där har du ett par timmar på dig) fortsätter nitrifieringsbakterierna jobba så länge det finns syre att ta av.. Det är när syrehalten sjunker som filterbakterierna kvävs..

                    Däremot är det roulette tidsmässigt om du vill stänga av filtret.. Hur mycket syre som finns att tillgå bestäms av vattentemp, nymatade fiskar, hur aktiva dina fiskar är, hur mycket växter du har.. Detta har fu ju självklart läst på om och förstått innan du tycker att du inte får något riktigt svar? Jag menar inte att vara otrevlig men hur långt är ett snöre? Har du alla parametrar i ditt kar och kan kemin bakom vad som får burken att funka kan du säkert göra en kvalificerad gissning men om din ena fisk är extra syrekänslig pga gälparasiter som du inte ser och blir skitstressad och stressar upp dina andra fiskar eller dör och börjar förpesta vattnet är ju kalkylen helt värdelös..

                    Med andra ord.. Pumpen ska vara igång..
                    OK, då är jag med på att det inte går att avgöra hur länge filtret kan vara avstängt, rent biokemiskt. Att man inte ska stänga av det har ju redan framgått av mina och andras inlägg ovan.

                    Då återstår bara min än så länge obesvarade följdfråga "vad ska jag göra om pumpen stängts av ofrivilligt?", vilket var precis vad som hände i natt med elavbrottet. Det borde väl ändå vara mer konkret än frågor av typen "hur långt är ett snöre"?
                    Senast redigerad av DocBeer; 20 January 2014, 09:06. Anledning: felstavat

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av DocBeer
                      Ok, jag förstår poängen - det är inte lämpligt att stänga av pumpen för gästerna. Och ärligt talat för inte pumpen särskilt mycket oväsen heller. Jag var mest intresserad av att höra hur länge pumpen kunde vara avstängd innan man hamnar i trubbel och vad man ska göra om oturen ändå är framme.
                      Det finns inget svar - eller rättare sagt. Svaret i den specifika situationen vet man först efteråt.
                      Tiden varierar mellan olika akvarier beroende av många situationer som hur ofta man byter vatten, när man bytte vatten senast, hur mycket och vilka och stora fiskar man har, vad man matar med och hur mycket man matar, hur väl nedbrutet materialet är i filtret, hur syrerikt vattnet är , vilket slags filter man har etc. etc.

                      Så tiden kan variera alltifrån en timme - till hur länge som helst
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 January 2014, 09:19.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av DocBeer
                        Då återstår bara min än så länge obesvarade följdfråga "vad ska jag göra om pumpen stängts av ofrivilligt?", vilket var precis vad som hände i natt med elavbrottet. Det borde väl ändå vara mer konkret än frågor av typen "hur långt är ett snöre"?
                        Om man märker det innan pumpen går igång igen så skall man ta upp och rengöra filtret innan uppstart.
                        Sedan är det väl rätt allmänt sett rätt liten risk att det hinner hända något i ett innerfilter pga några timmars strömavbrott
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • DocBeer
                          • January 2014
                          • 19

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Om man märker det innan pumpen går igång igen så skall man ta upp och rengöra filtret innan uppstart.
                          Sedan är det väl rätt allmänt sett rätt liten risk att det hinner hända något i ett innerfilter pga några timmars strömavbrott
                          Tack, Kjell!
                          Det var precis ett sådant svar jag var ute efter. Då är jag inte orolig längre.
                          Tack för hjälpen!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...