Sydamerikanskt nybörjarakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MathiasNordahl
    • January 2014
    • 3

    Sydamerikanskt nybörjarakvarium

    Hej!

    Jag har just blivit invigd i hobbyn och skaffat mig ett 160 L akvarium (100x40x40), köpt växter, rot, lavasten och lite smått och gott. Igår introducerade jag mina första 20 neontetror till vattnet, och de verkar må gott även fast de är rätt puckade och simmar in i ena kortsidans glas hela tiden.

    Tjejen i zooaffären tipsade om att hålla mig till ett biotop-akvarium, vilket jag gillade tanken av. Därför tänkte jag fråga er om vilka sydamerikanska arter man kan hålla i denna biotopen.

    Jag har fått för mig att man, utöver tetror, kan ha vissa ciklider, scalarer, pansarmalar och bilbukar.

    Är det smartast att efter en-två veckor nu köpa fler tetror så de får växa till sig innan man introducerar någon annan fisk? Jag vill fokusera på ett snyggt, avkopplande akvarium då det är min egna sjukdomsrehabilitering att pyssla.

    Hur skulle ni göra?

    Tack på förhand!
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Hej och välkommen hit. Eftersom du redan har en stimmande fiskart passar det bra att utforska mer revirbundna fiskarter, t.ex någon ciklid ex bolivianska fjärilsciklider. L-malar är också trevliga juveler att ha i ett akvarium t.ex L-397. Jag hade skippat lavasten då den är ful som stryk och istället fokuserat på rötter, kvistar, eklöv och någon enstaka växt.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • Tikka
      • January 2014
      • 6

      #3
      Hej och välkommen till en beroendeframkallande hobby!
      Mitt tips är att inte ha för många arter i karet, det blir både snyggare och lugnare så. Mycket växter och rötter, boklöv är vackert och färgar inte vattnet. Det finns många trevliga dvärciklider med intressanta beteenden och kanske ett gäng Amanoräkor som är duktiga på att äta alger på växterna. Det låter som en bra ide att låta neonerna bo in sig och ev.köpa fler. Ta det lugnt,halva nöjet är att planera vad man ska ha i karet

      Kommentar

      • MathiasNordahl
        • January 2014
        • 3

        #4
        Tack för synpunkterna. Hur länge ska man vänta innan man köper fler fiskar utan att riskera nitrit eller sjukdom? Skulle vilja utöka mina neontetror med 20-30 nya individer så det verkligen blir ett stim.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Det låter som en god idé, men vänta minst en månad så du har en bra bakterieflora innan du släpper i mer fisk!

          Kommentar

          • MathiasNordahl
            • January 2014
            • 3

            #6
            Tack!

            Jag funderar lite på om scalarer kommer funka då karet inte är 60 cm högt. Finns det någon art man kan ha istället?

            Vilka andra fiskar eller räkor skulle ni vilja ha i ett sydamerikanskt akvarium, mer än de 50 neontetrorna jag vill brassa på med?

            Kommentar

            • henrikl
              • November 2012
              • 639

              #7
              Ursprungligen postat av MathiasNordahl
              Tack!

              Jag funderar lite på om scalarer kommer funka då karet inte är 60 cm högt. Finns det någon art man kan ha istället?

              Vilka andra fiskar eller räkor skulle ni vilja ha i ett sydamerikanskt akvarium, mer än de 50 neontetrorna jag vill brassa på med?
              En SA-Biotop utan L-malar är som ett akvarium utan fisk.
              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

              Kommentar

              • Joakim Lundgren
                • August 2006
                • 631

                #8
                Du har ett litet akvarium med ganska många tetror i. Det utesluter en hel del av de större sydamerikanska cikliderna, Jag kan rekommendera Laetacara araguaiae eller Laetacara dorsigera.
                AKA: Lizardking

                Kommentar

                Arbetssätt...