Nytt hexagon 60Liter som måste vara estetiskt tilltalande. Tips på fiskar och växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeno82
    • January 2014
    • 5

    Nytt hexagon 60Liter som måste vara estetiskt tilltalande. Tips på fiskar och växter

    Hej,

    Skulle behöva lite tips och hjälp gällande ett nytt planerat akvarium.
    Har bestämt mig för att skaffa ett hexagon 60l (40x45x53cm) pga. lite med plats och dåliga ytor måste det bli ett sådant.
    Har tidigare under cirka 2år kört ett 520l malawi så har lite kunskap kring hur det funkar på just ett sådant.

    Inredningsmässigt går tankarna till svart fin sand, red moor rot samt en kombination av låga och mellan höga växter.
    Där roten utger center delen, lägre växter runt ytterkant och högre växter runt roten.
    Typ något liknande detta; http://www.ladda-upp.se/bilder/hqzyogypabvmp/

    Gällande invånare så skulle jag vilja ha max två sorter fiskar som gör sig bra mot svart och grönt gärna med fina färger
    samt någon typ av snäckor eller räkor för botten samma där gällande färg som sticker ut.


    Till mina funderingar jag önskar hjälp med;
    Är red moor rot ett bra val i ett sådant litet akvarium eller finns det bättre altenativ?
    Tips på växter som kan passa till detta och är hyffsat lätt sköta?
    Gärna tips på färgglada fiskar, snäckor, räkor som går bra i ett sådant litet akvarium?
    Var kan man få tag på svart fin sand som inte utger någon fara för fisk och växter?
    Är också intresserad över att få till ett lite blåare ljus. Hur är det med att hitta passande belysning till ett sådant kar?
    Ser ut enligt följande (http://www.ladda-upp.se/bilder/kggndoghbimvxe/)


    Hur funkar ett sådant kar med denna utrustning? Bör man uppgradera något för att få ett mer lättskött akvarium??
    Belysning 1x11w
    Värmare 1x50w
    Pump: circulator 350
    Två inbyggda filterbehållare i locket (vet ej vilken typ detta är)
  • zeno82
    • January 2014
    • 5

    #2
    Ingen men lite matnyttiga tips???

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Angående rötter så funkar red moor helt ok, om du inte vill ha lite tefärgat vatten då. Har sådana själv i ett par kar, och de verkar inte färga alls. Dock brukar de få en lite kladdig hinna på sig i början, brukar själv låta dom ligga i blöt i en plastbalja tills de sjunker och sedan skrubba bort det värsta innan jag stoppar i dem i akvarier. Tror inte det behövs egentligen, det är inget skadligt och finns en del fiskar mm som äter upp det, dock inte mina firrar
      Vill du ha rötter som färgar vattnet så är mopani riktigt fina annars, men de är inte sådär höga och snirkliga som red moor.

      Javamossa och olika cryptocoryne brukar vara tåliga och inte särskilt ljuskrävande, men bra med något snabbväxande i början med. Vattenormbunke brukar jag själv köra med vid uppstart, brukar vara tåliga saker, vattenpest och hornsärv är också rätt tåliga.

      Angående invånare så kan du ju använda sökguiden och se vad du hittar, finns några stycken att välja på.
      Någon särskilt fin svart sand har jag nog inte sett, 2mm och större brukar finnas i en del zooaffärer men har nog inte sett mindre än så. Annars finns ju soil, som fluval shrimp stratum tex, vilket är lite brunsvart. Men kanske någon annan vet vart det kan finnas
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Ja pga karets form är det svårt att få ned ordentligt med ljus på djupet så du blir begränsad i växtval där. Kolla på anubias, javaormbunke och cryptocoryne vad gäller växter nedtill. Håller med föregående talare att nån typ av soil gäller om du vill ha svart finkornig botten. Bra råd i övrigt också. Vad gäller fiskval är det svårt att ge utan mer info. Vad är du ute efter förutom färg? Stim? Beteende? Förökning? Rörelse eller lugn?
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • zeno82
          • January 2014
          • 5

          #5
          Tack för infon.
          Ska kolla upp sanden och dessa växter, då lätt sköta och inte så stort krav på ljus låter vettigt pga. dåliglampa?? och höjden på karet.
          Vill ha fiskar med lite liv i så de inte bara guppar runt hela dagarna gärna som är lite revirhävdade men det är kanske dumt att ha i ett sådant litet.
          Kan man köra snäckor som städare eller föredras mal istället?

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Ja som du säger blir bottenytan inte så stor och då blir det svårt med allt för revirhävdande fiskar men ett par dvärgciklider av rätt art eller någon av de mindre gurmai borde funka. Dvärggurami eller honungsgurami kan du kika på, de är rätt färgglada. Jag skulle skippa mal och köra posthornssnäckor och amanoräkor som städpatrull. Vill du ha fisk som städar är otocinclus lämpligt stor. Som stimfisk om du vill ha det hade jag valt någon mindre variant som inte behöver så mycket simyta och då tänker jag främst på borarasarterna, moskitorasbora är fin och inte så flängig.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • zeno82
              • January 2014
              • 5

              #7
              Skulle det funka att ha enligt följande. Kan man ha fler av något eller bör man dra ner?
              Kakadua ciklid 3-4st + Moskitorasbora 10-12st + ett gäng Posthornssnäckor

              Slipper helst att fråga i butik för de verkar bara vilja lura på en massa fisk
              Svårt att veta mängd av fisk man ska ha i ett sånt akvarium för att det ska se lagom ut

              Kommentar

              Arbetssätt...