Ber om hjälp en gång till..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SannaHahne
    • August 2013
    • 68

    Ber om hjälp en gång till..

    I slutet av augusti drog jag igång mitt akvarium på 400L har haft problem med det sen dess. Nu är inte inte roligt längre och jag gör ett sista försök att få ordning på det.
    Jag har 25-26 grader och ph på 6,7. Det har dött fiskar under hela tiden, ca en i veckan. Nu dör det minst en om dagen så det är få kvar. I början tog sig inte växterna heller men sen började jag med PMDD och EasyCarbo. Det växte som tusan men nu vill inte det fungera heller. De får inte rötter och allt nytt jag köper dör. Har Råda Sand med storlek 3-5mm. De fiskar som dog i början blev bleka och sen dog. Sen fick jag in bukvattensot som jag behandlade. Nu har 5st Corydoras Julii dött och de har inte visat några symptom varken innan de dog eller efter. Mina guppy har börjat simma snett och mina platy är bleka. Alla äter och bajsar normalt. De enda som ser friska ut är malarna, mosaikgurami och dorsigera.

    Vore väldigt tacksam om någon kunde ta sig tid att hjälpa mig få bukt på problemet, säga vad jag ska köpa och hur jag ska göra. Känns som min djuraffär bara chansar när jag ber dem om hjälp.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Har du mätt nitriten?

    Rent allmänt är också att all medicinering rubbar balansen i akvariet och gör bara att det blir en nedåtgående spiral i akvariet.
    Man skall självklart heller aldrig köpa nya fiskar till ett akvarium där det varit problem de senaste 2 månaderna.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • SannaHahne
      • August 2013
      • 68

      #3
      Vad glad jag blir för så snabbt svar!
      Vad är absolut bäst att köpa när man ska göra det? Jag har bara testat stickor, vet att man inte ska lite på dem.


      Så jag skulle inte ha medicinerat? Några nya fiskar har jag inte köpt på ett bra tag. Kändes onödigt att slänga pengar på det och jag vill ju inte att fler ska dö. Jag byter 1/3 var en gång i veckan men har inte tvättat filtersvamparna. Är det fel?

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Dropptester brukar vara bra så länge de inte är för gamla



        Medicin i karet är något man ska undvika, vissa sorter är bakteriedödande och de slår ut filter vilket i sin tur gör att du får nitrit.
        Lite salt brukar aldrig vara fel.

        Det är mycket som kan bli fel, för mycket mat, för mycket fisk för tidigt
        Byter du med jummet vatten och har en nyare varmvattenberedare i koppar så får du koppar i karet.
        Jag har själv efter tre år (sedan ny VVB) mätbara värden som är över rekomendationen i det mät-testet jag har.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Missade en fråga, filter ska man tvätta så sällan som möjligt och aldrig alla samtidigt, tex Juwel har så man kan ta bara en del av filtersvamparna.
          Själv gillar jag lösningen med dubbla filter.
          Vattenbytena är bra i frekvens och mängd.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Kom på en sak till, är du säker på doseringen av Easy Carbonen? den är giftigt, själv har jag lagt av med EC.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • SannaHahne
              • August 2013
              • 68

              #7
              Ja jag byter ljummet vatten. Hur ska jag annars göra med tanke på mängden?
              Jo jag har köpt fyra svampar, ska jag tvätta en lite då och då?
              Jag är säker på doseringen av EasyCarbo. Jag frågade i en annan tråd och där sas det att jag var tvungen att ha i det varje dag ihop med PMDD. Stämmer inte det?
              Tar och köper det dropptestet du tipsade om!

              Kommentar

              • hawkse
                • December 2009
                • 781

                #8
                Varje dag ihop med PMDD? Hur mycket PMDD doserar du dagligen?

                Kommentar

                • SannaHahne
                  • August 2013
                  • 68

                  #9
                  Hehe EasyCarbo varje dag och PMDD vid vattenbyten. Var otydlig, menade att bara PMDD inte räcker om jag fattat det rätt.

                  Kommentar

                  • Joakim Lundgren
                    • August 2006
                    • 631

                    #10
                    Levandefödare köpta i zooaffär brukar inte vara långlivade och mr bra av lite salt i sitt vatten. Dock trivs dina malar inte med salt i vattnet.
                    AKA: Lizardking

                    Kommentar

                    • SannaHahne
                      • August 2013
                      • 68

                      #11
                      Nej det var ett impulsköp som jag ångrat många gånger. Funderar på att köpa ett akvarium till för att bara ha dem i men ska se hur många som överlever tills jag fått balans igen..

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        Filtrering for dummies.
                        Tänkte redogöra lite för filtrering här nedan, det finns massvis med olika medel som djuraffärer osv tycker att du ska köpa för att få ditt vatten att må bra. Tänkte mig en lite 101 här som förhoppningsvis gör hobbyn roligare och mindre dyr. Har du bara rätt filtrering bör du spara pengar på fiskinköp, mediciner, vattenberedningsmedel, filtermaterial och framförallt arbete.




                        1. Mekanisk filtrering;


                        Med mekanisk filtrering menas helt enkelt filtermaterial som mekaniskt stoppar partiklar från att fortsätta sin bana i själva karet. Till dessa räknas vadd, filtermattor, makaroner, osv. Dessa material renar vattnet från partiklar, växtmaterial, matrester och annat fritt flytande material. Detta gör att vattnet helt enkelt blir trevligare att titta på.


                        2. Biologisk filtrering;


                        Biologisk filtrering innebär att du odlar bakterier, som när man talar om en god bakteriekultur i exempelvis yogurt.


                        För att man ska förstå den biologiska filteringen bör man förstå ammonium och dess kretslopp. fiskarnas avföring, ruttnande mat och växtrester producerar ammonium precis som att kött som ruttnar i syre gör dig sjuk och luktar illa. Oavsett hur lite du matar osv kommer du att behöva någon form av biologisk filtrering för att konvertera denna ammonia till nitrit som i sin tur kan omvandlas till nitrat som fiskarna kan hantera i rimliga mängder.


                        För att odla dessa bakterier som omvandlar behöver du då ett material som gynnar bakteriernas tillväxt, alltså ett material med bra fäste och stor yta. För att exemplifiera använder jag nu kol. Kol är ofta en liten klump men skulle man "vika ut" en kolklump täcker den flera hektar i en skiva som är en molekyl tjock. På samma sätt finns det mer och mindre fördelaktiga material att ha i ditt filter för att stimulera tillväxten. Dessa går att köpa i din djuraffär, ofta dyrt men dessvärre ett nödvändigt ont. Vilka märken och produkter du vill använda är upp till din budget och smak men exempelvis kan Renas stjärnor hålla något i stil med 10 000 ggr sin egen yta i bakterier pga dess uppbyggnad. Svindyrt men en ganska svindlande tanke.


                        Biologisk filtrering är stommen för dina fiskars välmående. Sjukdomar i ditt kar beror oftare än inte i grunden på dålig vattenkvalitet som sänker fiskarnas immunförsvar vilket gör dem mottagliga för sjukdomar. Bakterier som kan skada dina fiskar finns ALLTID i vattnet och det kan man inte undvika om man inte använder en UV-sterilisator vilket inte heller är ett universalmedel. Det du kan påverka är din vattenkvalitet och därmed fiskens hälsa.


                        3. Vilket filter ska jag ha?


                        Det du ska tänka på när du väljer ett filter är att du filtrerar efter akvariets innehåll och inte vattenmängden. Exempelvis kommer du inte att behöva mer än en cirkulationspump (om ens det) och ett par växter i ett kar på 200 liter med en kampfisk i, medan du inte kommer att kunna gå efter filtrets anvisning "för kar upp till 500L" om du exempelvis planerar att köra ett kar med stora sydamerikanska ciklider. Har du ett kar som är tungt belastat kan du behöva 8 filtreringar i timmen. Ett filters storlek mäts i 2 kategorier, hur mycket vatten som strömmar genom det per timme och hur mycket filtermaterial det rymmer. Alltså, planerar du att ha väldigt många eller stora fiskar i ett 500 liter stort kar kan du mycket väl behöva filter som tillsammans filtrerar 4000 liter i timmen och har en sammanlagd kapacitet på 15-20 liter filtermaterial. För ett medelbelastat kar rekommenderar jag 3 ggr karets volym i omlopp per timme.


                        Ytterfilter; Ytterfilter är ett smidigt sätt att filtrera mycket vatten på utan att behöva koppla och trolla själv. De är filter som står under eller vid sidan om karet och suger vattnet in och igenom filtret och ut i karet igen och på vägen passerar filtermaterial. Dessa filter finns i många storlekar och fabrikat i olika prisklasser. Det de har gemensamt är en ganska lång serviceintervall och relativt sett stor volym. Dessa kan du fylla med antingen mekaniskt eller biologiskt material eller båda delar. Har du ett lite större kar kan jag rekommendera att ha 2 filter och köra ett med biologiskt material och ett med mekaniskt. På så sätt kan du minimera serviceintervallerna och maximera bakteriekulturens välmående. Du kommer behöva tvätta den mekaniska filtreringen betydligt oftare än den biologiska och du tappar automatiskt alltid en liten del av den biologiska filtreringen för varje tvätt eftersom du rent fysiskt sköljer bort en del bakterier och dels kommer temperaturskillnaden att skörda en del offer. Jag rekommenderar att alltid tvätta dina filter i akvarievatten (fyll upp akvarievatten i en bytta och skölj i den) eftersom det är en miljö som bakterierna är van vid.


                        Innerfilter: Dessa rekommenderar jag främst till planterade sällskapsakvarium eftersom innerfilter är bäst för mekanisk filtrering samt cirkulation. Växter omvandlar på naturlig väg ammonium till nitrat. Det innebär att du behöver mindre biologisk filtrering än i ett tungt belastat eller växtlöst kar (exempelvis afrikanska ciklidkar). Det ett innerfilter gör är att fånga upp partiklar i karet samt hålla vattnet i rörelse. Självklart kommer det att skapas en bakteriekultur även i dessa pumpar men eftersom materialen i dessa (vadd/filtermatta) oftast inte är optimerad för bakterietillväxt är de inte lika effektiva.


                        Slutprodukten i detta kretslopp är nitrat, fiskar tål nitrat hyfsat bra men nitrat är skälet till att du utför vattenbyten. I och med vattenbytet tar du ur vatten innehållandes nitrat och fyller på med vatten som inte innehåller nitrat. Detta är det som avgör hur ofta och hur mycket vatten du behöver byta. Har du ett tungt belastat kar kommer du att behöva byta mycket vatten ofta och tvärtom. I vissa kar med MYCKET riklig vegetation kan du få det så stabilt att du bara behöver fylla på för att kompensera för det vatten som avdunstar. Tänk också på att inte byta för mycket vatten på en gång då kranvatten ofta har helt andra värden än akvarievattnet. Eftersom fiskar tar upp syre genom vattnet via gälarna kan ett hastigt vattenombyte liknas vid att ett däggdjur kastas mellan nordpolen och Sahara. Jag rekommenderar att du (om du inte håller mycket speciella arter som ormhuvudsfiskar eller liknande men ni kan redan detta) byter mellan 20 och 50% i veckan för att hålla vattenvärdena hyfsat stabila.


                        Sump;


                        en sump är egentligen en bytta som står under eller över akvariet. Fördelen med dessa är att man kan lägga doppvärmare osv i denna samt att de pga sin storlek kan hålla mycket mer material. Jag tror inte att jag behöver gå in på sumpen eftersom de av er som funderar på en sump redan kan detta. Dock kan du ställa en bytta på akvariet och fylla med material med bara ett pumphuvud nere i vattnet om du skulle behöva komplettera din filtrering.


                        Automatiskt Vattenbyte;


                        Även detta brutal överkurs men går ut på att du kopplar upp akvariet direkt till vattenledningen och låter vattnet strömma igenom karet konstant med en avrinning direkt i avloppet. detta kan användas om du odlar eller funderar på att odla eftersom du kan applicera detta på många olika kar genom att låta vattnet rinna från kar till kar.






                        Avslutningsvis kan jag säga att filtreringen är det viktigaste du lär dig inom hobbyn eftersom allt hänger på att du kan hålla samma takt på reningen som dina fiskar smutsar ner i.


                        "Akvaristik handlar om att lära sig att få vatten att må bra, först när du kan det bör du oroa dig för dina fiskars hälsa" // Japanskt ordspråk om akvaristik i tafflig översättning.


                        _________________
                        Cpt. Migraine


                        Kapten Fett - Se och darra!
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #13
                          Du byter med kallt vatten från 25-26 grader låter du det gå ner till 20 grader, ta det lugnt och låt vattnet fördela sig.
                          Är vattnet riktigt kallt byt mindre.

                          Jag har kört länge (3-4 år) med salt och pansarmalar utan problem, jag har börjat undra om det inte är en myt att pansarmalar är så saltkänsliga?
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • henrikl
                            • November 2012
                            • 639

                            #14
                            Ljummet vatten direkt från kranen ska både människor och djur undvika att dricka på grund av gifter som följer med ur kopparrör. Jag brukar byta med 20 grafit vatten o har aldrig upplevt några problem med kylan.
                            Senast redigerad av henrikl; 05 January 2014, 17:49.
                            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                            Kommentar

                            • SannaHahne
                              • August 2013
                              • 68

                              #15
                              Då kör jag på det. Har endast en pansarmal kvar nu tyvärr. Med Dorsigera cikliderna och mosaik gurami då? Klarar de salt?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...