Vad för fiskar i mitt första akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tekkademmix
    • December 2013
    • 2

    Vad för fiskar i mitt första akvarium?

    Hej hej hallå

    funderar över vilka arter som skulle kunna lämpa sig till mitt första akvarium.

    tänkte köra på ett runt 200 - 300 L storleksmässigt och som invånare skulle jag vilja ha ett stim , och två andra lite större fiskar. Som ligger på 20-30 cm.

    Gillar dom lite mer ivriga aggressiva, t.ex eldstjärt och storfläckstetra.

    Någon som har några bra tips på några arter som skulle kunna synka i akvariet, med vad jag söker ?

    Jag är som sagt helt ny och all info är välkommen
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #2
    Guldsömsciklider från sydamerika är det bra drag i och passar lagom i ett 300 liters om du vill ha lite fart. Sydamerikanska ciklider överlag blir lite större och kan vara aggressiva, framförallt när de leker.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Bland sydamerikanska ciklider tillhör guldsömmen en av de större och aggressivare, men den är nog ändå lugnare än många större centralamerikaner. Bland sydamerikanerna hittar man många mindre, fredligare ciklider, liksom även stora, hyfsat fredliga arter.

      Ett förslag, som jag är lite sugen på själv, är att köra med en "biotop" med nå'n av de mellanstora centralamerikanerna, t.ex ur släktet Thorichthys (eldbuk och dess släktingar), och ett gäng svärdbärare av vildtyp. Svärdbärare brukar det vara fart på.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • tekkademmix
        • December 2013
        • 2

        #4
        Tack för svaren dom verkar ju trevliga , men dom verkar vilja böka runt en hel del :-/

        Nå tips på olika malar ?

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          När det gäller malar finns det en mängd av fina malar. Det är nog mer hur mycket du vill betala för malen som styr. Köper du av en privat uppfödare går det komma ner i pris. Bland de som är finast anser jag är peckoltia compta L-134, men även L240 och L075 är fina malar.


          Vill du ha malar som är enklare och billigare finns ancistrus i många varianter som albino, guld, röda och med slöjor samt den vanliga bruna.
          Senast redigerad av henrikl; 01 January 2014, 18:07.
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          Arbetssätt...