Alger på växterna ! hur få bort ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Ursprungligen skickat av skr
    Mike: är du säker på att det är C.siamensis du har? Den beskrivningen låter så vansinnigt olik mina egna erfarenheter av den fisken att jag inte kan låta bli att undra.
    Jodå, nog är det C. siamensis alltid. Här är en bild på underverket:
    http://mikes-machine.mine.nu/SAE_DSCN4964.jpg

    Snygg, men ett ilsket svullo - precis som ett akvariums kung brukar vara.

    För närvarande har jag 15 stycken, varav de tre äldsta är ungefär 5 år, och alltså ganska stora. De övriga är mindre. De enda tecken till aggression jag sett hos dem är att den största och fetaste kan jaga bort de två andra fullvuxna från maten någon gång ibland.
    Min tolererar inte att någon annan fisk kommer i närheten av maten. Alls. Oavsett hur mycket han ätit. När jag försökte stödutfodra mina Otocinclus la jag mat i bägge ändar av akvariet - siamesen körde då i skytteltrafik mellan matningsplatserna för att inte någon annan fisk skulle få nåt.

    I övrigt uppvisar de, både stora och små, ett ganska typiskt stimbeteende; när en drar iväg hänger ett gäng till på, om de blir stressade (som nyligen när de fick byta akvarium) håller de ihop i ett kompakt stim etc.
    Jag har totalt haft 4 stycken denna runda. Mina tillbringade 95% av tiden med att antingen hysteriskt försöka nöta ut glaset (simma upp, ner, upp, ner, upp... timme efter timme), eller jaga varandra, vilket i sin tur ledde till att en efter en hoppade ur akvariet.

    Nu är det bara en kvar, och det har blivit mycket lugnare i akvariet eftersom den tillbringar sin mesta tid med att smälta maten i en grotta - jag uppskattar att det svullot sätter i sig nånstans kring 1/5 av all mat jag har ner i akvariet. Han har nu tillochmed lärt sig att äta vattenloppor. Det är följdriktigt också en av de fiskar som växer snabbast i akvariet.

    Det kan ju hända just den här siamesen har en hjärnskada eller nåt (eller verkligen har ADHD/DAMP), men ingen av mina siameser har kunnat kallas lugn eller mesig.

    Vad gäller algätning håller jag dock med om att de föredrar fiskmat. Min erfarenhet är dock att en ordentlig svältkur gör susen, även för en fullvuxen siames.
    Jo, det håller jag med om. Mina siameser åt först inte alger alls utan endast torrfoder. När jag slutade med torrfoder (för att neonerna fick luft i tarmen) så förstod de sig först inte på räkmix etc, och då började de faktiskt äta alger. De fortsatte med det även efter de lärt sig äta de nya fodren.
    Att svälta min siames nu vore dock inte möjligt utan att svälta alla fiskar i akvariet, eftersom han är bland de effektivaste på att plocka foder - även smått foder, vid ytan, eller fritt svävande.

    Fast, som sagt, jag vet inte vad jag skulle kunna ersätta honom med. Algätande malar är minst lika aggressiva eller blir stora, räkor och snäckor är ineffektiva, Otocinclus är jag numera mycket misstänksam mot, och kinesisk algätare är över huvud taget inget alternativ...
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • p
      • February 2003
      • 49

      #17
      Pröva Japonica räkor, de mumsar i sig det mesta. Hade problem med dåligt vatten bakom min bakgrund eftersom det är svårt att komma åt sanden där. Det luktade klart sämre än inne i själva karet och det flöt massor med material ovanpå sanden och på bakgrundens konturer. Köpte 10 Japonica för några veckor sedan, 4 räkor smet av misstag genom ett litet hål som jag inte lagt märke till tidigare och efter en dryg vecka var det kliniskt rent på baksidan. Lukten hade dessutom försvunnit!

      De är nästan osynliga under dagen varför man kan ha ett stort antal och stör inte mina diskus såsom siameserna gör. Kostar runt 27kr per styck i Göteborg.

      Lycka till

      Peter

      Kommentar

      • skr
        • December 2002
        • 267

        #18
        Jo, nog var det en C.siamensis, eller också en hittills okänd art som är identisk med C.siamensis i allt utom beteende (eller också är det jag som har sådana) ;-).
        Lustigt att det kan vara sådan skillnad. Kanske vissa grossister utsätter sina siamensis för traumatiska upplevelser så de blir psykiskt störda som vuxna? Mina går för närvarande tillsammans med praktbotior och en pleco, och jag studerade dem lite närmare vid senaste matningen - de backar direkt så fort endera tränger sig fram till maten. Några inbördes strider har jag heller inte sett (förutom de enstaka utbrotten från den största, men dessa verkar också ha försvunnit sedan de fick ett större akvarium) och de hoppar aldrig. Jag är inte mäktig att förklara vad som skiljer. Alla fiskar är ju individer i och för sig, men här handlar det ju om en ganska stor referensgrupp.

        Kommentar

        Arbetssätt...