Alger på växterna ! hur få bort ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wadel
    • June 2003
    • 140

    Alger på växterna ! hur få bort ?

    Haft mitt akvarium 4 veckor nu och det börjar komma alger på växternas blad...

    Hur gör jag nu ?
    Lite rädd för de dära "ancistrus" som verkar bli aggresiva på gamla dagar...

    akvariet har 11 st neontetra samt 4 st praecox (neonregnbågsfisk) och är på 93 liter.
  • Spooler
    • May 2003
    • 86

    #2
    simesisk algätare brukar funka bra =)
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=270
    1*245 sköldpaddor, 1*165 salt, 1*120 sött, 1*110 sött, 1*98 sött, 10*60 sött, 1*19 sött och mer kommer nog =)

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      • March 2003
      • 826

      #3
      Bättre o sarsa på Otocinclus, dom e mindre o stillsammare.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Eller så gör man som jag. Slutar fokusera på algerna och börjar fokusera på växterna. Visst har jag en del alger i mitt kar, men växterna växer så snabbt att jag kan gallra bort algbevuxna blad.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • shpend
          • August 2002
          • 2010

          #5
          hej
          va e de för växter du har???

          Kommentar

          • Nova
            • April 2003
            • 512

            #6
            Blir ancistrus aggresiva?
            Denise

            Kommentar

            • gosatta
              • December 2002
              • 2669

              #7
              om ancistrusar kan bli aggresiva?? Jajamensan, fullvuxna hanar påminner inte lite om vissa revhajjar. Min glider runt som en hundhajj å dominerar allt och alla när han vill det, inte att leka med.
              /Mats Åhrman
              http://www.gosatta.org
              http://www.stockholmsciklidklubb.com
              http://www.ciklid.se

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen skickat av gosatta
                om ancistrusar kan bli aggresiva?? Jajamensan
                Siameser är aggressiva de med. Min nuvarande siames har tre sysselsättningar: äta fiskmat, gömma sig i grotta, samt spöa mina smörbultar och snäcklekande ciklider. Aset blir värre ju större den blir också, men den har hitintills undvikit alla mina försök att fånga den.

                Siameser funkar nog bäst med antingen större ciklider som de inte kan terrorisera, eller med icke revirhållande fisk typ guppies och tetror. Eller om man nu vill ha siameser för deras egen skull, och accepterar att de är hyperaktiva, överspända, aggressiva, och mycket hellre tar fiskmat än alger.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • maliin
                  • June 2003
                  • 167

                  #9
                  Min nuvarande siames har tre sysselsättningar: äta fiskmat, gömma sig i grotta, samt spöa mina smörbultar och snäcklekande ciklider. Aset blir värre ju större den blir också, men den har hitintills undvikit alla mina försök att fånga den.
                  Jag har fått den uppfattningen att den hade lugnat ner sig. Men det kanske är ett återfall.

                  Kommentar

                  • klara
                    • September 2002
                    • 1112

                    #10
                    Jag antar att det är Crossocheilus siamensis vi pratar om?
                    Jag har en tvååring, två ettåringar och två nyinköpta i 375an och har inte råkat ut för det du pratar om. Visst - den äldsta föredrar annat käk än alger men de fyra yngre simmar i stim och käkar alger dagarna i ända. Gamlingen sätter lite sprutt på tigerbarberna ibland men han är aldrig aggressiv. Inte gömmer de sig i grottor heller utan vilar då och då på sina favoritplatser ovanpå eller under stora roten - väl synliga. Är helt stormförtjust i dessa firrar. Två småttingar går i ett mindre kar och rensar åt mig, sen ska de över till de andra och därmed blir de sju.
                    /Klara
                    ------------------------
                    Min hemsida
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Nova
                      • April 2003
                      • 512

                      #11
                      Jag har 2 st små tillsammans med guppys, slöjstjärtar & neontetror bör jag ta bort ancistrusarna när dom blir stora då?
                      Denise

                      Kommentar

                      • wiiken
                        • March 2003
                        • 62

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Nova
                        Jag har 2 st små tillsammans med guppys, slöjstjärtar & neontetror bör jag ta bort ancistrusarna när dom blir stora då?
                        Nej, det behöver du inte.
                        540l. 4st Herichtys Pearsei + 1 Guldsöm-par + 2st Vieja Maculicauda + 1st 37cm Gibbiceps + 4st cromobothia macracanthus + LDA016

                        200l.. L316 + L046:or

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73732

                        Kommentar

                        • Nova
                          • April 2003
                          • 512

                          #13
                          Okej tack för svaren
                          Denise

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen skickat av maliin
                            Jag har fått den uppfattningen att den hade lugnat ner sig. Men det kanske är ett återfall.
                            Mja... lugnare är den. Den försöker inte nöta ut glaset längre, som var huvudsysselsättningen när de var yngre, och eftersom den lyckats jaga alla andra siameser ur akvariet slipper man också den eviga jakten av subdominanta siameser - men nu spöar den andra fiskar istället.

                            Iofs har alla mina siameser varit aggressiva hela tiden, men förr var det andra siameser och fiskar som liknade siameser (främst Otocinclus) som blev jagade, nu får alla fiskar som försöker hålla revir stryk. Det är <b>hans</b> akvarium, och gud nåde den andra fisk som inte förstått det.

                            Inte för att smörbultarna eller snäcklekarna är änglar, men det är fiskar jag har för att jag är intresserad av dem. Jag har svårare att acceptera att en ren nyttofisk som siamesen orsakar problem - min idealiska algätare skall äta alger och i övrigt synas och märkas så lite som möjligt.

                            Det tråkiga, det som hållit honom vid liv trots alla problem han orsakat, är att det trots allt inte verkar finnas någon fisk som passar på den beskrivningen bättre än vad siamesen gör.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • skr
                              • December 2002
                              • 267

                              #15
                              Mike: är du säker på att det är C.siamensis du har? Den beskrivningen låter så vansinnigt olik mina egna erfarenheter av den fisken att jag inte kan låta bli att undra.
                              För närvarande har jag 15 stycken, varav de tre äldsta är ungefär 5 år, och alltså ganska stora. De övriga är mindre. De enda tecken till aggression jag sett hos dem är att den största och fetaste kan jaga bort de två andra fullvuxna från maten någon gång ibland. I övrigt uppvisar de, både stora och små, ett ganska typiskt stimbeteende; när en drar iväg hänger ett gäng till på, om de blir stressade (som nyligen när de fick byta akvarium) håller de ihop i ett kompakt stim etc. Något mer utpräglat aggressivt beteende, mot sina artfränder eller mot andra fiskar, har jag aldrig sett röken av. Tvärtom tycker jag nästan de är lite mesiga. Tidigare bodde de tre stora och fyra små tillsammans med en "falsk" siamensis (Epalz..(tungan slant) "spec") som jag råkat köpa av misstag, och som snart visade sig vara en riktig elaking; den visade ordentlig aggression mot framför allt de största siameserna som fick stryk allt som oftast. Men trots att de var tre-fyra gånger så stora som den falska, så vek de alltid undan och visade ingen vilja att försvara sig.
                              Vad gäller algätning håller jag dock med om att de föredrar fiskmat. Min erfarenhet är dock att en ordentlig svältkur gör susen, även för en fullvuxen siames.
                              Detta var mitt försvarstal för C.siamensis ;-). Man får då och då läsa vilken elak och aggressiv fisk det är, och jag blir lika förvånad varje gång. När man samtidigt vet hur många förväxlingsarter som finns kan man inte låta bli att undra om folk verkligen har fått rätt fisk.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...