Mina planer för ett Fluval Edge 46l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sarwes
    • December 2013
    • 30

    #46
    Ursprungligen postat av KJE
    Det låter som en bra idé, att ta hem lite olika saker och testa vad som fungerar bäst alltså Led lister kan ju vara ett annat alternativ, fast hur starka såna det finns vet jag inte...undersöker just nu såna fast i blått att ha som nattbelysning i akvariet.
    Har beslutat mig att avvakta med det halvdåliga ljuset.. Istället blir det att skaffa mindre ljuskrävande växter och mossa


    Nu har även 10 st microrasbora kubotai flyttat in, och en av mina gula körsbärsräkor bär rom.. Här går det undan!

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #47
      Ursprungligen postat av Sarwes
      Har beslutat mig att avvakta med det halvdåliga ljuset.. Istället blir det att skaffa mindre ljuskrävande växter och mossa


      Nu har även 10 st microrasbora kubotai flyttat in, och en av mina gula körsbärsräkor bär rom.. Här går det undan!
      Jag kör samma strategi, enklare mindre ljuskrävande växter och inte så våldsam belysning, mest för att mina discus inte vill ha det för ljust men också för att jag tycker att det blir lite väl mycket ansande annars

      Kul att det har blivit lite nya invånare, så när får man se lite bilder då?
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • Sarwes
        • December 2013
        • 30

        #48
        Ursprungligen postat av KJE
        Jag kör samma strategi, enklare mindre ljuskrävande växter och inte så våldsam belysning, mest för att mina discus inte vill ha det för ljust men också för att jag tycker att det blir lite väl mycket ansande annars

        Kul att det har blivit lite nya invånare, så när får man se lite bilder då?
        Låter klokt!

        Jadu här kommer några.. Jag har allvarliga problem med att bestämma mig över inredningen.. men det landar väl så småningom.

        Såhär så avariet ut förra veckan:

        Såhär ser det ut nu:


        Crinumen är borta och står på köksbänken tills jag funderat färdigt på om jag ska sälja eller slänga den. (har tröttnat på den och bytt ut den mot guppygräs som ska få växa vilt bakom roten så småningom)
        Fissidens fontanus mossan står även den på köksbänken.. Jag hade inte tålamod nog för den och troligtvis för dåligt ljus, synd för att den är förbaskat snygg.
        Anubiasen har jag hängt tillfälligt på roten, en av dem ruttnade av någon anledning.. Har inte bestämt mig ang den stackaren som är kvar heller..

        Dock verkar mina räkor älska monosolenium tenerum-en som jag ploppa dit.. Hoppas innerligt att den greppar tag i nånting snart och växer till sig.

        Här är mina invånare!
        Räkorna:



        Fiskarna:


        Det är två räkhonor som bär rom än så länge, spännande! Kan även tillägga att det var fruktansvärt svårt att fota dessa fiskar då dom för det mesta håller sig i övre delen av akvariet och är inte direkt stora. Att jag endast hade mina mobilkamera hjälpte ju inte saken heller hehe.

        Av någon märklig anledning har de flesta av mina sandsnäckor dött, av 7 st så är 2 kvar.. Vad kan detta bero på? Jag har hört att de tål det mesta. Dom var en aning svaga i skalet när dom kom och ingen av dom var särskilt mycket under gruset utan ständigt på roten, växterna osv. Kan de va så att de hade för lite mat och helt enkelt svälte?

        Kommentar

        • Sarwes
          • December 2013
          • 30

          #49
          Någon som har lite inredningstips?

          Jag funderade på att ösa dit mer sand i högra hörnet och göra som en våg upp för att få lite rörelse. Nu när det endast är lite höjdskillnad så ser det bara mesigt ut.

          En annan växt som troligtvis ska flytta in, förutom guppygräset är en typ av bottentäckande spikblad.. Hydrocotyle sp japan (?).

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #50
            Det ser ju riktigt bra ut det där, när det gäller inredning så har jag nog inte så mycket att ge eftersom jag aldrig provat inreda ett nano, men tycker i alla fall att du ser ut att vara på rätt väg

            Att åstadkomma den där höjdskillnaden du pratar om borde inte vara så svårt, en liten rot bara som du lägger i ett hörn och sedan fyller upp med sand innanför kanske vore något?
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            Arbetssätt...