54 liter akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cerwyn
    • December 2013
    • 9

    54 liter akvarium

    Hejsan, jag har äntligen bestämt mig för skaffa fiskar och jag har läst runt ganska mycket här och har kommit fram till vad jag
    hoppas fungerar nu vill jag ha åsikter innan (de i själva affären sa att det var möjligt men frågar hellre en gång för mycket än för lite)
    60x30x30 (är måtten)

    1 Kampfiskhane
    3 Otto (malfisken)
    10 rödmunstetra
    10 sebrafiskar

    (personligen så känns detta väldigt mycket men de i affären tyckte jag kunde t.o.m ta 15 av sebra+rödmun)
    dessutom fungerar dessa ihop utan problem, eller vad skulle ni/du ändra?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej och välkommen till zoopet.

    Jag skulle varken ha rödmunstetra eller zebrafisk då jag anser att de ska större akvarier då de är aktiva simmare.
    Kör hellre på kolglödstetra, ett gäng på 20 skulle nog bli tjusigt.

    MVH//Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Cerwyn
      • December 2013
      • 9

      #3
      Om man vill ha lite mer färgglatt utöver kolglödstetra. Finns det någon färgglad som trivs med kampfisk och ottos.
      Eller byta ut kampfisk mot annan fin fisk om det är den som begränsar

      Kommentar

      • Cerwyn
        • December 2013
        • 9

        #4
        Blev dubbelinlägg.
        Senast redigerad av Cerwyn; 10 December 2013, 11:05.

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Du kan ju försöka ha platy eller om du vill så kan du ha några guppy hannar (obs ej långfenade).
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            RÄKOR! Så roliga att titta på. Och jag håller med , skippa rödmunnarna. De är en stimfisk som verkligen bara simmar fram och tillbaka. Jag har själv zebrafiskar i ett 55l och jag tycker de inte kommer till sin rätt just för att de är så aktiva, men det fungerar.

            Om du kan byta ut lysröret mot ett med riktigt kallt ljus dv över 6000K så är ju neontetror väldigt fina. Jag tyckte de var tråkiga innan jag bytte lysrör, nu är det nog den vackraste fisk jag har.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Christer5

              #7
              Vänta lite med Otocinclus,det är ingen bra startfisk då dom kan vara ömtåliga och behöver även tillgång till alger att äta.

              Läs gärna på Zoopets artbeskrivning om rödmunstetra.

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Smyckestetra är också bra val.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Cerwyn
                  • December 2013
                  • 9

                  #9
                  Tack för alla råd och jag känner mig fortfarande lättare förvirrad så jag letade vidare efter guppys/platy hittade massor men de verkar föröka sig väldigt fort är det något man kan hindra utan att fiskarna mår dåligt ? samt svärdbärare har jag läst om hur är de som nybörjare fiskar.
                  Enda jag vet är att jag vill ha Ottos som "städare" och vill gärna ha en stabilmiljö på fiskar som inte tokförökar sig så jag måste köpa större akvarium direkt, hade tänkt att ha kampfisk som "stjärna" men om den är en begränsade faktor. Skulle väldigt gärna få ett komplett exempel som gärna inkluderar olika färger i akvariumet. (haft akvariumet med växter i 4 dagar nu så borde vara okej att tillsätta fisk nu)

                  Som jag förstått ska man gärna introducera fiskarna i omgångar också då som någon skrev att otto ska gärna ha en stabilmiljö och alger innan man sätter in.

                  p.s. Rödmunstetra och Zebrafiskarna är uteslutna då jag vill ha lyckliga fiskar inte olyckliga fiskar.

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #10
                    En annan fråga är ju om kan du köpa ett större kar?

                    Tycker inte du ska ha guppy om du ska ha kampfisk, det blir i mitt tycke lite kaka på kaka. Dvs rätt tråkiga fiskar med fina fenor. Platy är en tråkig, men enkel fisk. De lallar runt där, tål det mesta och blir tama. Mina platy har lekt 4 gånger på ett halt år.

                    Vänta med Otocinclusen till du faktiskt har ett algproblem Det är inte alls säkert du får alger och då svälter de samtidigt som det finns finare fiskar att fylla det utrymmet med. Så mitt tips är att börja med kampfisken och någon liten fin tetra.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Cerwyn
                      • December 2013
                      • 9

                      #11
                      Svara på första frågan, om det går bra så kommer jag garanterat köpa ett större akvarium.

                      Fungerar det att ha kampfisk som första fisk eller är de ömtåliga?
                      Är det lite tetra som tetra i beteende med bara skillnad på färger mellan raserma?
                      Kan man blanda tetror för få färger i akvariumet?
                      Samt om man vill ha annat om guppy/platy är tråkiga är svärdbärare bättre?

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        #12
                        Köper man ett större kar så har man ju mycket mer att välja på.

                        Kampfisken fungerar alldeles utmärkt att börja med. Man kan säkert blanda tetror, men det är snyggare att ha fler fiskar av ett fåtal arter. Det blir helt enkelt vackrare att se på om det inte är en massa färger.

                        Det blir lite fel att säga att fiskar är tråkiga. Det är mer att de är väldigt stillsamma, så även svärdbärare.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • pikachu

                          • December 2007
                          • 1189

                          #13
                          Svärdbärare blir dessutom för stora.
                          Man kan ha platys utan att det blir värsta barnbommen, har man bara hannar ihop så blir det inga barn och de mår inte dåligt av det heller.
                          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                          Kommentar

                          • Rebah
                            • January 2012
                            • 410

                            #14
                            Ursprungligen postat av Cerwyn
                            Svara på första frågan, om det går bra så kommer jag garanterat köpa ett större akvarium.

                            Fungerar det att ha kampfisk som första fisk eller är de ömtåliga?
                            Är det lite tetra som tetra i beteende med bara skillnad på färger mellan raserma?
                            Kan man blanda tetror för få färger i akvariumet?
                            Samt om man vill ha annat om guppy/platy är tråkiga är svärdbärare bättre?
                            Finns ganska så många olika slags tetror, med rätt olika beteenden och utseenden. Många går bra att blanda, men ett stim av varje i så fall vilket kan bli lite trångt.
                            Tycker också kampfiskar brukar vara rätt tåliga, dock ofta rätt griniga så undvik liknande (långfenade) fiskar. De är rätt stillsamma annars och vill inte ha för mycket rörelse i vattnet, så passar bättre med andra lite lugnare fiskar.
                            "The trees move... do you not see it?"

                            Kommentar

                            • Cerwyn
                              • December 2013
                              • 9

                              #15
                              Då blir det 10 glödkoltetra och 1kampfisk hane imorgon,
                              Tack för all hjälp

                              Kommentar

                              Arbetssätt...