Mycket alger och fiskar dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mackisch
    • December 2011
    • 18

    Mycket alger och fiskar dör

    Jag har ett akvarium på 450 liter som jag har haft i många år men det har gått lite på sparlåga det senaste året med endast ett par få fiskar i eftersom min pump läckte av någon anledning. Nu så har jag köpt en ny pump (fluval fx6) och min intresse är igång igen, dock så har jag glömt mycket av det som jag lärde mig förut så det är därför som jag postar här nu.

    Akvariet stod orört väldigt länge, jag bytte vatten 1 gång i månaden och juwelpumpen som följde med låg i akvariet och puttrade på men i övrigt så gjorde jag nästan ingenting med akvariet.
    Den nya pumpen har nu varit igång i ca en månad och jag har varit ute i naturen och plockat sten och lagt in (noggrant rengjorda) och även köpt två rötter och lite växter. Jag har många anubias som jag fick av min mamma eftersom hennes akvarium var helt överväxt utav dom. För lite mindre än två veckor sedan så köpte jag ett gäng nya fiskar. Två par gurami, 4 stycken vildfärgade svärdbärare och 10 st guld/vita barber.

    Nu så har de två minsta svärdbärarna dött inom loppet av några dagar, en hane och en hona idag som har betett sig konstigt i några dagar. Hon har inte varit framme och mest gömt sig under växterna och när jag har sett henne så har hon haft "ihopdragna" fenor och sett lite vissen ut.

    Jag har kollat mina vattenvärden och det var inga som helst fel på nitrathalten men jag bytte ändå 30-40% utav vattnet efter att jag hittade hanen död för säkerhetsskull. Jag kan även nämna att akvariet har väldigt mycket alger, mörka lite fluffiga alger som täcker nästan hela slimline-bakgrunden och några utav anubiasen.

    Min pappa är inte så haj på det där med lyset så han har haft en timer på 7 timmar på vardagarna och sedan 14 timmar på helgen. Han är av den åsikten att akvariet ska vara tänt när man är hemma vilket jag tycker är helt galet. Jag vill försöka ha 11-12 timmar konstant för att få naturliga förhållanden som möjligt. det här har han ändrat utan min vetskap och det var bara utav en ren slump som jag tittade till timern eftersom jag tyckte att mina växter såg lite vissna ut, speciellt min stora fina anubias.

    Jag vet att det här blev väldigt rörigt men mina huvudfrågor är då varför dör mina fiskar? Var det två måndags
    exemplar som jag fick eller är det något som jag kan ha gjort bättre?
    Hur får jag bort alla alger? Ska jag mörklägga och riskera att mina nya växter dör eller börja använda easy-carbo/pmdd (som jag inte har så bra koll på men jag har hört att den kombon kan vara effektiv mot alger.

    För att tillägga så har jag dragit ner effekten på pumpen så att inte fiskar och växter lever i nån sorts havsorkan för det förstår jag inte är bra. Men hur mycket kan jag dra ner? När jag har dragit ner båda till hälften så rör sig knappt ytan och det känns då som att den knappt gör någon nytta. Nu tror jag att den står på 7-8/10 och det blåser på relativt bra.
    Är det bra om ytan rör på sig lite?
    Gammal medlem i ny tappning 450 L fisksoppa, 93 L nystart, 32 L räkburk
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Du skriver att du har kollat nitratvärdet, men hur är det med nitriten?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      #3
      Rent praktiskt verkar du ju inte gjort några direkta felsteg. Så anledningen är väl ganska svår att utröna..

      Men som Inger säger, hur är det med Nitriten(NO2)?

      Kommentar

      • mackisch
        • December 2011
        • 18

        #4
        Förlåt mig, jag sa fel det var nitriten som jag har kollat. NO2 alltså.
        Gammal medlem i ny tappning 450 L fisksoppa, 93 L nystart, 32 L räkburk

        Kommentar

        • Dopply
          • December 2012
          • 485

          #5
          Kan det bara vara en lite olycklig inkoppning? Om du hade lite brottom?

          Utåtstående fjäll kan ju vara tecken på stress, har du några gömställen?

          Somsagt, det är säkert inget fel på ditt vatten -men någon gick snett. Om fler fiskar stryker med, så kanske man ska forska vidare..

          Kommentar

          • mackisch
            • December 2011
            • 18

            #6
            Nä jag var väldigt noga med att allting skulle få ta sin lilla tid och jag kramade ur så mycket gucka som möjligt som möjligt från gamla filtret. Det stod även 2 veckor och puttrade med bara de tre fiskarna som redan var i akvariet innan jag våga börja mecka mer med akvariet.

            Gömställen finns det relativt mycket av men jag ska köpa mer växter till karet så att det blir lite grönare och fylligare. Har inte sett några fiskar som har utåtstående fjäll heller men jag kan kolla mer noga idag när jag kommer hem.

            Jo jag hoppas att det bara var dom som var lite extra känsliga men jag ska fortsätta med att göra vattenbyten regelbundet.
            Gammal medlem i ny tappning 450 L fisksoppa, 93 L nystart, 32 L räkburk

            Kommentar

            Arbetssätt...