Fiskarna dör av okänd anledning, behöver hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToDi
    • October 2013
    • 11

    #31
    Nu har det skett lite saker här med akvariet samt lite nybörjare misstag.

    Angående guppys som dör så har alla haft den så kallade "bomberangsjukan" Dvs att de haft krökt rygg. Samt att de verkar sjuka en del av dem. Dock har inga andra fiskar visat denna symptom.

    Andra fiskar som dött har varit känsliga mot just de värden i vattnet som har påverkats hos oss.

    Sedan till det mest pinsamma men faktiskt inte lätt att uppmärksamma då djuraffärerna är sjukt dåliga på att upplysa som dessa enkla saker. Bakteriefloran och beredningsmedlet man ska skicka i vattnet till akvariet hade skiktat enormt för oss. Dvs trots att vi skakat flaskan så hade det inte blandats.... det hittade jag vid senaste vattenbytet då jag fick två färger i mätglaset. Då skakades flaskan för kung och fosterland så länge jag orkade och vips så hade medlet en annan färg...........

    Så tips till nybörjare. SKAKA FLASKAN utav bara F*N. hehe

    Aja vi får se hur det går nu, återkommer med resultat om en vecka ungefär.

    Kommentar

    • tellic
      • October 2013
      • 24

      #32
      Har läst igenom hela tråden.

      Jag sitter nu med ett helt nytt kar, med svart grus (både den glansiga finare) och en lite grövre typ. Jag har i två rötter och ett ytterfilter.
      Frågan är nu - jag ska sätta in växter och fiskar nu i veckan, borde man vara orolig för att de ska gå och dö?

      Låter ju lite långsökt. Eller?
      350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #33
        När det gäller detta med svart grus så verkar det vara så att vissa typer av svart grus innehåller restprodukter, metaller och annat medan annat svart grus är helt ok för akvariebruk. En del av det som är giftigt för fiskar och räkor tar ett tag på sig att lösa ut i vattnet. Så därför kan det fungera bra i början och sedan successivt bli allt sämre. För min son så dog alla räkor efter ca 2 månader med perfekta värden i vattnet i övrigt. Vad jag förstår är det metaller som löser ut i vattnet efter ett tag och räkor är då känsligare än fisk för detta. Efter grusbyte till räksoil är det inget problem i sonens kar längre. Allt svart grus kastades.
        Kan tillägga att jag själv har svart grus i räkakvariet. Och det fungerar bra där. Men skaffade det innan jag visste om det problem vissa haft med gruset. Idag skulle jag aldrig valt svart grus pga riskerna. Ser det mer som jag haft tur där.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #34
          Ursprungligen postat av ToDi
          Nu har det skett lite saker här med akvariet samt lite nybörjare misstag.

          Angående guppys som dör så har alla haft den så kallade "bomberangsjukan" Dvs att de haft krökt rygg. Samt att de verkar sjuka en del av dem. Dock har inga andra fiskar visat denna symptom.

          Andra fiskar som dött har varit känsliga mot just de värden i vattnet som har påverkats hos oss.

          Sedan till det mest pinsamma men faktiskt inte lätt att uppmärksamma då djuraffärerna är sjukt dåliga på att upplysa som dessa enkla saker. Bakteriefloran och beredningsmedlet man ska skicka i vattnet till akvariet hade skiktat enormt för oss. Dvs trots att vi skakat flaskan så hade det inte blandats.... det hittade jag vid senaste vattenbytet då jag fick två färger i mätglaset. Då skakades flaskan för kung och fosterland så länge jag orkade och vips så hade medlet en annan färg...........

          Så tips till nybörjare. SKAKA FLASKAN utav bara F*N. hehe

          Aja vi får se hur det går nu, återkommer med resultat om en vecka ungefär.
          De flesta gör sina misstag i början. Som tröst kan man säga att.. Man lär sig rätt mycket på det...

          Guppys ska visst vara lite knepiga pga den hårda avlingen av dessa. Det där med fina slöjor och speciella färgvarianter..
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #35
            Men... om man tar bort alla bakterier så blir det som en nystart. För att om man dödar ALLA bakterier så dör även de goda bakterier som ska vara i karet. Och nu var det väl inte frågan om att ta bort bakterier utan de giftiga ämnen som kan finnas i det där svarta gruset.
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2883

              #36
              Tror också på att det är gruset som ställer till det. Låter som förgiftning. Syrebrist uppstår för övrigt i princip aldrig i akvarier även om filtret skulle stanna, utom möjligen ifall man har alldeles för mycket fisk (alt. större fiskar). Luftsten och för mycket ytrörelse gynnar definitivt inte växterna, syresätter inte vattnet nämnvärt men vädrar effektivt ut ev. CO2. Snarare kan man tänka sig att utvädring av CO2 minskar syrehalten i vattnet genom att växterna som kan tillföra syre via fotosyntes inte klarar detta pga. just brist på CO2.
              Så kallad "syresten" och luftpump medför enbart nackdelar i ett normalt akvarium.

              Kommentar

              • ToDi
                • October 2013
                • 11

                #37
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Tror också på att det är gruset som ställer till det. Låter som förgiftning. Syrebrist uppstår för övrigt i princip aldrig i akvarier även om filtret skulle stanna, utom möjligen ifall man har alldeles för mycket fisk (alt. större fiskar). Luftsten och för mycket ytrörelse gynnar definitivt inte växterna, syresätter inte vattnet nämnvärt men vädrar effektivt ut ev. CO2. Snarare kan man tänka sig att utvädring av CO2 minskar syrehalten i vattnet genom att växterna som kan tillföra syre via fotosyntes inte klarar detta pga. just brist på CO2.
                Så kallad "syresten" och luftpump medför enbart nackdelar i ett normalt akvarium.
                Då jag är nybörjare så vill jag inte brösta mig för mycket men det du säger verkar helt ologiskt. Att man vädrar ut CO2, ja det gör man säkert fast man behöver bra med syre till fiskarna iaf. Sedan producerar ju de CO2 och man kan tillsätta CO2 själv. Känns som det är bättre att hellre vädra ut en sju hellskotta CO2 än att riskera syrebrist.

                Du får gärna förklara mer detaljerat hur du menar. Jag tror just nu mer på vad denna säger: http://freshaquarium.about.com/od/wa...r-Movement.htm

                Kommentar

                Arbetssätt...