Allt om 150l räkavkarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • V8Bear
    • October 2013
    • 38

    Allt om 150l räkavkarie

    Hejsan, har tänkt att göra om mitt 150l akvarie från guppy odling till en räkkoloni. Det jag vet att jag vill ha är körsbärsräkor och ett eller några grenar med mossa på som ser ut som träd men annars så vet jag ej vad som ser snyggt ut och är trivsamt för räkorna så ni får gärna komma med alla ideer, förslag och liknande ni kan

    Skriver en del här vad jag kan komma på att jag funderar på men ni får självklart svara på andra frågor än dom jag ställer och ge förslag på vad jag borde göra

    Den utrustning jag har till det karet just nu är
    2x30w lysrör. (Behövs mer ljus?)
    Eheim bio Power 200 (Funkar detta filtret till räkor?)
    En vanlig doppvärmare (Vad är den optimala temperaturen för dem?)
    Har även en luftpump, borde jag använda den? (Ideer var jag ska sätta den isf för att det ska vara snyggt?)

    När det gäller vatten kvalitén, vad måste jag tänka på här?
    Har tidigare använt Happy Life FFM och Waterlifes 6,5 PH buffer. (är detta något jag bör ändra?)
    Har funderat på att börja med växtnäring för att få finare växter. (tänker jag rätt? och vilken ska jag isf välja?)

    Ska byta ut bottnen till någon svart grus. Vilken tycket ni jag ska välja och varför? vilken passar bäst till räkorna?
    och var kan jag få tag på den grusen i blekingetrakterna?
    Kan jag byta bottnen med fiskar i? Och hur gör jag det på bästa sätt isf?
    När jag ska bygga "träden" vilken mossa och vilken rot blir bäst?
    Var kan jag få tag i rötter till ett vettigt pris? (behöver även en hel del till mitt 720l)

    När jag ska köpa räkor vad bör jag tänka på? kan jag beställa på blocket eller avråder ni det? (allive on arriaval garranti).
    Hur många räkor blir lagom att börja med? (vill ha många) (kan ta vatten från mitt andra akvarie om det hjälper)
    Passar det med något sällskap? (tänker på någon som hjälper till att hålla rent och fint)(Vilken?)
    Vilken mat rekommenderar ni?

    Och såklart underhållet. är det något jag borde göra annorlunda? t ex inte slamsuga bottnen? eller är det bara att göra underhållen som vanligt?
Arbetssätt...