100 liter, passar de ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 2elin
    • November 2013
    • 3

    100 liter, passar de ihop?

    Efter ett antal år så har jag bestämt mig för att starta ett akvarium igen. Akvariet jag ska köpa om några dagar är 100 liter och jag funderar på att ha dessa fiskar:

    - Guppy, 3 hanar, 5 honor
    - Platy, 1 hane, 2 honor
    - Dvärggurami, 1 hane, 1 hona
    - Leopardpansarmal, 2 hanar, 2 honor

    Skulle det fungera, är det för många, för få av ett kön?
    Är det någon art som inte alls passar med de andra?
    Jag har även funderat lite på växter. Spelar det någon roll i detta fall?
    Gillar fiskarna dessa, är någon väldigt svår att få tag i?
    Hade tänkt mig:
    - Ludwiga natans
    - Echinodorus Paniculatus eller Cryptocoryne ciliata
    - Bacopa caroliniana eller Bacopa monnieri
    - Eleocharis acicularis
    - Echinodorus tenellus


    Jag ska även ha två stora stenar och någon form av rot.
    Går det att plantera växter på stenar eller är det väldigt svårt?
    I förgrunden kommer jag ha mindre stenar med de små växterna.
    Sanden kommer att vara finkornig ca 2 mm. Endera sandfärgad eller svart, eller har ni ett annat förslag som är bättre? Vilken av färgerna gör så att fiskarna får klarare färger?

    Nu blev det väldigt många frågor men är väldigt tacksam för svar
    Elin
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Skulle nog köra på fler pansarmalar och guramier men annars så.
    Skulle nog ha en grupp på typ 3-4 guramier och 10 pansarmalar.

    MVH//Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • 2elin
      • November 2013
      • 3

      #3
      När det gäller Gurami och pansarmalar, ska det vara lika måna honor som hanar då?

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Spelar ingen större roll när det kommer till guramier, sålänge det inte blir någon större mobbing så är det lugnt.
        Guramier har en tendens att mobba varandra tyvärr, de håller revir i naturen och ingen annan gurami får simma dit. I ett akvarium så blir det lätt så att den ena av guramierna (om man bara har två) tar hela akvariet som sitt revir och mobbar ihjäl den andra.
        När det kommer till pansarmalar så spelar det absolut ingen roll, det är dessutom svårt att se skillnad och är ofta inget som de i djuraffärerna kan göra. :P
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • 2elin
          • November 2013
          • 3

          #5
          Vad taskiga de är mot varandra, haha Då har jag 3-4 stycken guramis istället. Vet du om det är svårt att få tag i den blå varianten?

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Det är väl lite lagom svårt, den brukar vad jag vet finnas hos grossister så har inte djuraffären inne så kan de nog ta in dem.
            Det är väl inte jättevanligt att de finns i butiken men är nog inte för svåra att beställa in.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            Arbetssätt...