Frågor - från en fiskälskare med alldeles för lite kunskap!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LizetteT
    • November 2013
    • 1

    Frågor - från en fiskälskare med alldeles för lite kunskap!

    Hej! Min stora plan just nu är att inom ett halvår (när jag tycker att jag har pengarna till det) köpa ett akvarium på ca 200 liter. Jag har blivit helt kär i Guppys, men jag har hört att dom är väldigt känsliga, och bara dör och blir sjuka hela tiden. Sen har jag även hört att det är svårt att odla gyppys, att dom aldrig blir gravida. Är det några andra här som har stor erfarenhet av guppys?

    Min plan är i så fall att ha ca 6 honor och 3 hanar. Sen tänkte jag även ha mellan 8-10 Otocinclus. Är det för många eller för några?
    Jag vet om att när jag köper fiskarna så tar jag bara 3-4 åt gången. Men vilka börjar jag med? Guppys eller Otocinclus?

    Jag skulle också behöva veta vad det kostar i månaden att ha fiskar? Jag vet att det är dyrt i början. Men sen när allt är klart, då det bara är mat och sånt man behöver, hur mycket går det på varje månad?

    Jag har planerat att försöka para lite fiskar så att jag kan få lite yngel. Mest för att det är roligt. Så jag tänkte köpa ett akvarium till på 54 liter. Är det för litet för att ha mina yngel i? Hur många yngel brukar det bli på ett ungefär? Hur många Otocinclus behövs i det akvariumet?
    Hur många guppys kan man sammanlagt ha i ett akvarium på 200 liter innan det blir för mycket?

    Min sista fråga som jag verkligen skulle behöva ha svar på just nu (jag är ett planeringsfreak och måste veta allt in i minsta detalj) är vad jag behöver till mitt akvarium? Både vad jag behöver till mina fiskar (mat, midiciner osv) och vad jag behöver till akvariumet (dekoration, pump osv). Skulle verkligen uppskatta en lista som verkligen innehåller ALLT jag behöver. Så att jag kan kolla upp vad allt kostar, så jag vet när jag har råd att köpa detta.

    Tack på förhand!! //Fiskälskare med alldeles för lite kunskap!
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Du kan ha mååånga guppy i ett 200L, och många lär det bli även om du bara köper några stycken!

    Du behöver:

    Kar
    Möbel/ställning
    Belysning och timer till denna
    Pump (närmare 1000L/h till ett 200L)
    Värmare 50-100w beroende på din inomhustemperatur
    Bottensubstrat, köper du billigt på Biltema eller Jula!
    Inredning i form av till exempel sten, rötter och växter. Räkna med minst en tusenlapp för det här, växter är dyra...
    Slangar
    Håvar
    Eventuellt Nitrivec och vattenberedningsmedel, men det är inget måste!

    Sedan behöver du läsa den här tråden:


    Månadskostnaden har jag inte orkat räkna på, men kostnaden för mat är i det närmaste obefintlig. Pumpen drar väl en 10-20w, belysningen i ditt fall ca 30-70w kanske...

    Välkommen till Zoopet och lycka till med ditt akvarium!
    Senast redigerad av Mr Woods; 03 November 2013, 20:05.

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #3
      Guppy är nog den mest lättodlade fisken du kan hitta.
      Sen kan man ju givetvis dra allt till sin spets och se till genetik och försöka få fram speciella färg och fenvarianter osv osv.

      Men som sagt, misslyckas du med att få guppyyngel blir jag imponerad.
      För att få dom att överleva rekommenderar jag mycket växter vid ytan. Då kommer du få en yngelboom inom någon månad.
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Tips.

        Snacka med den här snubben så kommer du nog över grejjer till ganska bra pris


        MVH Rikard
        //Gävle

        Kommentar

        • Rebah
          • January 2012
          • 410

          #5
          Ursprungligen postat av LizetteT
          Jag har blivit helt kär i Guppys, men jag har hört att dom är väldigt känsliga, och bara dör och blir sjuka hela tiden. Sen har jag även hört att det är svårt att odla gyppys, att dom aldrig blir gravida. Är det några andra här som har stor erfarenhet av guppys?
          Tycker det brukar vara tvärtom, de verkar alltid vara gravida Men ja en del sorter kan vara rätt känsliga, endlers och naturformer brukar nog vara tåligare än de vanliga långfenade guppyna. Får titta noga innan du köper så de ser friska ut, är där tex "böjda" hängiga guppy i karet är det bäst att undvika att köpa därifrån. De äter upp sina egna yngel om de kommer åt, så mycket växter och flytväxter hjälper som sagt.

          Tveksamt om du behöver ett yngelkar om du bara ska ha guppy och otocinclus i akvariet, har du tillräckligt med växter och gömställen lär det bli yngel så det räcker och blir över ändå. Hur många yngel de får beror lite på vilken slags guppy du köper, endlers och viltfångade brukar få lite mindre kullar än de större vanliga guppyna.

          Skulle lagt till en termometer på Mr Woods lista med, en sådan som sitter i akvariet. Doppvärmaren behöver oftast justeras lite då graderna som står på inte alltid stämmer. Och är du lite ny på att starta upp akvarium så hjälper vattenberedningsmedel+bakeriekultur (tex Nitrivec).

          Brukar inte kosta mycket per månad, har inte riktigt koll på elräkningen på mina men när det gäller mat så är det inte mycket. Kör med både fryst och torrfoder, så kanske runt.. 40 kr/månad ungefär, fördelat på 4 kar. Antagligen något mindre
          "The trees move... do you not see it?"

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Ursprungligen postat av Rebah
            ...Skulle lagt till en termometer på Mr Woods lista med, en sådan som sitter i akvariet...
            Ja just det!
            Det är ju så självklart att jag glömde skriva det...

            Kan ju lägga till växtnäring till min lista också, men inte heller det innebär ju någon större kostnad i det långa loppet!
            Senast redigerad av Mr Woods; 03 November 2013, 21:50.

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Om du vill ha Endlers så lär du få yngel så det både räcker och blir över. De är ju värre än kaniner. Jag håller nu på att avhysa alla Endlers från mina båda kar. Är rent ut sagt heligt trött på dom och alla deras avkommor...
              Hannarna är fina där.. ok.. men honorna är bara som stora grå och ständigt gravida klumpar.
              Men.. smaken är som baken... delad..
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #8
                Ursprungligen postat av MonkanS
                Om du vill ha Endlers så lär du få yngel så det både räcker och blir över. De är ju värre än kaniner. Jag håller nu på att avhysa alla Endlers från mina båda kar. Är rent ut sagt heligt trött på dom och alla deras avkommor...
                Hannarna är fina där.. ok.. men honorna är bara som stora grå och ständigt gravida klumpar.
                Men.. smaken är som baken... delad..
                Om man bara håller hanar slipper man ju detta ständiga ynglande. Finns det fler sätt att reglera kopulerandet?
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Ursprungligen postat av Knax
                  Om man bara håller hanar slipper man ju detta ständiga ynglande. Finns det fler sätt att reglera kopulerandet?
                  Brukar ju funka rätt bra om man har ett par duktiga yngelätare också!

                  Kommentar

                  • tazzrat

                    • July 2012
                    • 211

                    #10
                    Något tips på sådana? Som är snälla mot övriga fiskar och som fungerar utmärkt i ett litet kar? §;o)

                    Kommentar

                    • addo
                      • January 2007
                      • 609

                      #11
                      Du har redan fått så mycket hjälp att jag bara kan tillägga att Otocinclus är väldigt känsliga fiskar, bra mycket svårare än guppys. Jag skulle rekommendera att du väntar i alla fall ett halvår tills du skaffar dem, tills dess finns det massor av andra algätare.

                      Nu är Otosar helt underbara så jag tycker absolut dom är värda att skaffa när du känner att du har kontroll på vattenvärdena och karet är väl inkört. Det finns ett par saker att tänka på med Otosar.

                      Dom vill ha lite svalare vatten än de flesta andra akvariefiskar för att bli långlivade, rumstemperatur är lagom men aldrig en konstant temperatur över 25 grader (om det blir varmare några veckor på sommaren är det ok), en temperatur kring 22 grader är ok för guppys så det är inga problem.
                      Dom är stimmfiskar, så din plan med 10st är bra även om du självklart kan skaffa fler om du vill.
                      En Oto ska ha ölmage, annars får den för lite mat eller är sjuk.
                      Därför kan man behöva stödmata, algtabletter och räkmix brukar fungera men otosarna är så timida att man måste hålla koll så dom inte blir ivägkörda av de andra fiskarna och att dom vågar sig fram till maten.
                      Sen är dom som sagt väldigt känsliga för vattenkvalitet, så man ska aldrig ha dem i ett nystartat akvarium.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Ursprungligen postat av tazzrat
                        Något tips på sådana? Som är snälla mot övriga fiskar och som fungerar utmärkt i ett litet kar? §;o)
                        Vilken hyfsat fredlig köttätare som helst, som inte blir för stor borde väl funka!
                        Mina rödmunstetror verkar ha mumsat i sig minst hundra ciklidyngel på bara en natt!

                        Kommentar

                        • tazzrat

                          • July 2012
                          • 211

                          #13
                          Då jag har fått ett överbefolkat kar - bl a Endlers överallt - så har jag inte riktigt rum för ett helt stim köttätare. Något exempel på andra solitär/parfiskar som kan passa i ett 54-liters? Försöker söka på saken men de flesta föreslår t ex Kampfiskar vilket enligt zoopets information inte är helt snällt om de ska trängas med andra arter... §:o\

                          Kommentar

                          Arbetssätt...