Yngel ätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ischmani
    • October 2013
    • 5

    Yngel ätare?

    Hej! Ny på forumet men ingen nybörjare på akvarium. Däremot kan jag inte speciellt mycket och behöver lite hjälp
    Jag har ett ca 200 l akvarium med några neontetror, guppisar, en stor guldfisk (karp), en liten slöjstjärt, en enorm plectostromus (tror jag den heter iaf).
    Men guppisarna ynglar av sej till förbannelse = och jag undrar om ni vet nån fisk som äter dessa yngel som går ihop med dom andra jag har?
    Tacksam för tips!
    ​Även jordgubbar behöver skit för att växa
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Både neontetrorna och guldfiskarna borde sätta i sig en del yngel. Den stora guldfisken, och även den lilla, beroende på hur liten den är, kan nog även sätta i sig neontetrorna. Kanske nå´t stim barber, som praktbarber, kan funka.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ischmani
      • October 2013
      • 5

      #3
      Tack för svar! Ja dom kanske äter en del utan att jag märker det, men det är såå
      överfullt av guppisar att dom inte käkar nog
      Jag var medveten om risken att slöjstjärten (bara 5cm än så länge,) och gudfisken
      (ca 13 cm) kanske skulle sätta i sej tetrorna, men det har dom inte gjort, tack o lov.

      Har även läst mej till här att guppisar äter sina yngel. Först i början var det jätteroligt
      att guppisarna ynglade av sej, men nu, usch, dom är överallt!

      Barber låter bra, sånna gillar jag. Har fått tips om att palett och påfågel ciklider är bra
      men dom är jag inte alls sugna på. Polka botior har jag också blivit tipsad om, vad
      tro ni om det? Ett stim med botior hade varit fint
      ​Även jordgubbar behöver skit för att växa

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Det är inte säkert att guldis och slöjis gillar yngel som mat. Min slöjis.. som börjar bli rätt stor... är nästan helvegetarian. Den tittar bara på ynglen och ruskar på huvudet. Det är väl om han får in ett yngel i munnen av misstag och råkar svälja.. hahaha..

        Jotack jag vet.. det är ett helsike med de där levandefödarna. Jag håller nu på med att fiska upp de Endlers/guppies som "råkat" hamna i stora karet hos mig. Jag har tagit upp de flesta med hjälp av en "mjärde" tillverkad av petflaska. Nu får jag håva upp de sista för hand. Inte så lätt..
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • ischmani
          • October 2013
          • 5

          #5
          Min guldis verkar som din slöjis tycka att det är blää

          Intressant, förklara gärna mer om mjärden!
          Jag och min son stog i lördags och fiskade upp dom
          vi kunde för hand, men det tar tid, ja du vet
          Jag trodde ju för ett tag sen att jag lyckats ta bort alla
          guppisarna ur akvariet, men icke, på bara några veckor är det överfullt
          ​Även jordgubbar behöver skit för att växa

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Tips på petflaske-mjärde:
            www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=157748

            Den metoden fungerade bra till skapligt tre- fyra gånger. Sen insåg de att den där konstiga saken nog är väldigt farlig. Föräldrar/syskon/kompisar försvann ju..

            Min mjärde: Jag fäste den med hjälp av en tråd så att den hängde halvvägs ner i karet. Lätt att hissa upp för att ta ut den fisk som hamnade i den. Fick några gånger släppa ut fisk som jag inte ville få upp.

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC04235.jpg
Visningar: 2
Storlek: 172,2 KB
ID: 2150075
            Senast redigerad av MonkanS; 21 October 2013, 09:28.
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            Arbetssätt...