Nystartat räkkar (bilder!), ett gäng frågor om allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrask
    • January 2010
    • 12

    Nystartat räkkar (bilder!), ett gäng frågor om allt möjligt

    Hej,

    Efter att ha gått och suktat efter ett akvarium ett tag så har jag äntligen fått tummen ur (hade akvarium för en 15 år sedan). Beställde ett Fluval Edge 23l från zooplus.se som tyvärr fick sprickor i sig under transporten och efter 34 (!) dagar behagar dom sig att skicka ett nytt...
    Nåväl, nu har det iaf vart igång i 2 dagar så inga invånare har flyttat in, ska vänta ungefär 7 dagar till innan ett gäng körsbärsräkor får hoppa i (förutsatt att allt är bra). Inredning och växter är på plats och jag kör med en liten skvätt bakteriekultur de första 3 dagarna efter tillverkarens rekommendationer.
    Min fråga är då om jag även ska köra med växtnäring (har ingen deponit under substratet)? Växterna är javaormbunke, javamossa samt en växt jag inte vet något om som jag hoppas att någon kan identifiera och berätta lite om, tjejen i affären hade som väntat ingen koll men jag blev kär direkt så jag drog en chansning, de är gräsliknande och snåriga vilket borde passa till framtida räkbebisar.

    Skulle gärna ha några småfiskar i också, jag vet att 23l är väldigt litet men kanske några microrasboror eller något liknande kan funka? Tempen just nu ligger stadigt på 21c men droppar ner till ca 19c på natten när bara "månljuset" är igång, funderar på att höja rumstemperaturen något. Körsbärsräkorna klarar ju allt möjligt nästan men jag tänker på eventuella fiskar.
    Vill även ha 1-2 snäckor, är det lämpligt och vad kan ni rekommendera där isåfall?

    Sen en liten kul grej, det första akvariet hade som sagt 2 sprickor i sig men de verkar inte vara intresserade att få tillbaka det efter att jag fått det nya så jag har alltså dubbel uppsättning av allt. Vad kan man göra med ett sprucket akvarium? Sprickorna är i "taket" så det är ju inga problem att fylla det med vatten (dock inte ända upp såklart), har ni några roliga idéer? Tyvärr är det inte så estetiskt tilltalande kanske men men.

    Bifogar 2 bilder samt en bild på det spruckna akvariet. Bilderna blev kassa, det är mycket snyggare irl! Insuget ser rätt illa ut på bilderna men när jag har på det räksäkra filtret (som är svart) så syns det knappt alls, men jag ville ha så bra genomströmning som möjligt i början.
    Javamossan är fäst på roten med svart bomullstråd och jag hoppas att det växer fast, är det dumt?
    Kom gärna med input i övrigt, jag är beredd att bli sågad vid fotknölarna av experterna!
    Blev långt detta men tack för att ni läste.



  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #2
    Om sprickorna är i taket går det använda som vanligt öppet akvarium utan tak...Gäller bara att ha fiskar som inte hoppar, men räkor går bra då de inte brukar hoppa....


    Nu kommer du få massa tips på att kolla Nitrit, ph och allt annat som vissa gillar att titta i oändlighet. Detta är inget krav utan mata lugnt i början så kommer akvariet snart komma igång ordentligt....
    Senast redigerad av henrikl; 19 October 2013, 11:51.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Till att börja med så är du välkommen hit!

      Bakteriekultur ja, bra att ha när man kör in ett kar. Men eftersom de tillsatta bakterierna bör ha något att käka så är det lite att elda för kråkorna utan något levande i karet. Personligen hade jag kört på med räkorna redan nu.
      Växtnäring behöver du knappast börja med så här tidigt, och tveksamt sedan heller om du inte ser några näringsbrister på växterna. Du bör även vara beredd på att flera av dina växter inte kommer att klara sig med den låga belysningen som dessa kar har...Växten du undrar över ser ut som Lilaeopsis brasiliensis.

      Lite fisk går bra med, och då små sorter som funkar i små kar.

      Varför inte byta ut glaset på det söndriga karet, skulle tippa på ett par hundringar för glaset som du kan silikona dit själv.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Jens79
        • September 2013
        • 200

        #4
        Nystartat räkkar (bilder!), ett gäng frågor om allt möjligt

        Substratet? Tycker det ser ut som grus?

        /Jens

        Kommentar

        • patrask
          • January 2010
          • 12

          #5
          Tack för svaren. Vad jag läst så har Fluval Edge rätt okej belysning (det är den nya varianten med LED istället för halogen), dessutom står det i ett ljust rum (inte i direkt solljus såklart). Lilaeopsis brasiliensis verkar det vara ja, den ska tydligen vara rätt ljuskrävande. Har inga krav på att den ska sprida sig (även om det vore trevligt) men får hoppas att den klarar sig för den är riktigt snygg att titta på och ett bra gömställe.

          Ph och nitrit kommer testats innan djuren flyttar in. Anledningen till att jag väntar med räkorna är att jag måste beställa dem. Arken Zoo i Västerås hade bara någon enstaka, och jag har inte haft möjlighet att åka till det där stället på Bäckby (för de som bor i V-ås). Dessutom har jag fullt upp med jobb hela veckan.

          jens79, fick för mig att substrat var något samlingsnamn för bottenmaterial och deponit var sån därn näring man har under det. Hade väl fel där.

          Vad säger ni annars om snäckor? Vad skulle passa som inte käkar upp alla växter eller vad de nu pysslar med?

          Om värdena är bra, när ska jag göra första vattenbytet?

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Ursprungligen postat av patrask
            ...jens79, fick för mig att substrat var något samlingsnamn för bottenmaterial och deponit var sån därn näring man har under det. Hade väl fel där...
            Substrat kan betyda nästan vad som helst faktiskt!
            Jag har till exempel fin sand som bottensubstrat i SA-karet, och mina tofsalgers substrat utgörs av glasrutor, mangroverötter, Ludwigia, Vallisneria och Echinodorus...

            Kommentar

            • patrask
              • January 2010
              • 12

              #7
              Bumpar min tråd med lite nya frågor.

              Var hemskt sugen på att få lite invånare i akvariet och efter att ha kontrollerat alla värden så jag köpte jag 3 guppys (en hane och 2 honor) samt en elefantsnäcka (köpte 2 egentligen men fick se att ett skal var tomt när jag kom hem).
              Fiskarna har bott in sig nu efter 2 dagar och är väldigt pigga och glada efter att ha vart livrädda de första timmarna (nu tycker de t.o.m. att min hand är spännande). Dock är jag medveten om att akvariet är i minsta laget men tror ni att de kan trivas ändå? Annars är jag beredd att ge bort dom till en vän (som även tjingat eventuella tillökningar). Jag kommer absolut inte skaffa fler fiskar men tror ni inte att de mår bra så kan jag ju byta ut dom mot något som kan trivas bättre (endlers guppy, microrasboror eller nått liknande kanske?)
              Det som dock är på ingående nästa vecka är 10 körsbärsräkor. Är 10 lagom?

              Det som bekymrar mig lite är elefantsnäckan. Akvariet är nu 22c varmt konstant (vilket var tillräckligt sa han i affären) men så tittar jag på artbeskrivningen här så vill de ha varmare... Behöver jag skaffa doppvärmare? Han har rört sig ganska exakt 1 cm/dygn. Är det normalt? Har han för lite mat, akvariet är ju rätt rent just nu? Jag har plockat några eklöv till räkorna, gillar elefantsnäckor sånt kanske?

              3 guppys, 10 körsbär och en elefantsnäcka. Lagom eller för mycket i 23l? Jag är sugen på någon mer snäcka så småningom, posthorn måste komma upp till vattenytan har jag läst vilket ju är omöjligt i ett Fluval Edge, stämmer?

              Kommentar

              Arbetssätt...