60 liter nystart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stajo
    • October 2013
    • 11

    60 liter nystart

    Hej

    Nu har mitt nystartade lilla kar gått i en vecka med fisk i. Det är fn 9 neontetror och 2 små ancistrusar. Karet gick först två veckor med bara växter. Jag hade tänkt köra det 1 vecka men ett fotbollsderby satte stopp för fisktransportern så affärn hade inga firrar åt mej.

    Tetrorna la jag i förra söndagen. Första tiden stod de bara still under pumpen. Andra dagen jag matade dem, vilket var i torsdags så kom de igång litet och for omkring och plockade maten. Sedan har de blivit mer rörliga eftersom.

    Nu en vecka gamla i karet så är det en enorm aktivitet när lysrampen tänds. Det ser ut som de fajtas 2 och 2. De står liksom på en punkt och snurrar runt och försöker nafsa. Kommer det något mindre ex för nära så får hen på tafsen av de båda och jagas iväg. Vad är detta, är det kamp eller parningslek?
  • stajo
    • October 2013
    • 11

    #2
    Ja, nu ha en och en halv vecka gått och det verkar vara frid och fröjd. Några tetror har knubbat till sig. Har ingen erfarenhet så jag vet inte om de bara har svullat eller om de är romstinna. Den största honan håller till i ett plasttorn och jagar iväg nyfikna besökare.

    Jag har ett bra gäng med sniglar som masar omkring, men de stör inte så mycket ännu tycker jag. Idag såg jag någonting som jag först inte fattade vad det var. Trodde först det var nån konstig smal mal men den hade ben så jag kom fram till att det måste vara en räka Illgrön så det var inte mycket som skiljde den från bladet den satt på. Kul kul att det verkar funka, ta i trä.

    Kommentar

    • xanadu
      • January 2013
      • 157

      #3
      Skoj att de funkar bra med fiskarna! Första dagarna är de ofta lite tillbakadragna för att sedan komma igång. Ang räkan. Det kan mycket väl vara en räka men jag tror snarare det är en insekt. Eller det verkar med logiskt. Kan du inte länka till en bild? Är den över 1cm?
      Projekt:

      Kommentar

      • stajo
        • October 2013
        • 11

        #4
        Hej

        Vi skall se om deta funkar. Sjuk svårt att få skärpa på det lilla krypet. Kanske 20 mm. http://www.forumbilder.se/CFQR0/insekt-005-3000x2000

        Kommentar

        • stajo
          • October 2013
          • 11

          #5
          Och nu kröp den upp i ett blad, då var det lättare. Nu ser ju tom jag att det inte är en räka. Vad är det? http://www.forumbilder.se/CFQR0/insekt-008-3000x2000

          Kommentar

          • Rebah
            • January 2012
            • 410

            #6
            Är det en flicksländelarv kanske? Hade en sådan själv en gång men den var inte riktigt lika grön.. Eller en släkting?
            "The trees move... do you not see it?"

            Kommentar

            • xanadu
              • January 2013
              • 157

              #7
              Har sett denna insekt tidigare i en tråd just här på Zoopet. Kommer dock inte ihåg namnet på den.
              Projekt:

              Kommentar

              Arbetssätt...