Rengöra filtret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CeciliaA
    • September 2013
    • 11

    Rengöra filtret

    Hej,
    har nu kört vårt akvarium i 4 veckor, tänkte göra lite rent nu till helgen med ett litet vattenbyte. Min fråga är hur gör jag med pumpen? Är ett pump som sitter på insidan i vattnet, ser man på det närmare så sitter det en del "skit" där vattnet går in, sen kan man även se att det är lite slam just på filtret och stenarna i pumpen. Ja ni hör ju att jag är nybörjare så jag är tacksam för alla tips jag kan få👍
    Ska jag tvätta av pump o filter för att sedan tillföra bakterie "droppar" på filtret?
  • stajo
    • October 2013
    • 11

    #2
    Skölj det i det utbytta akvarievattnet så sitter nyttobakterierna kvar (har jag nyss läst mej till)

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Helt rätt så. Skölj filtret i vattnet från akvariet när du gör ditt vattenbyte så blir det jättebra. Efter 4 veckor har det väl samlats en del gegg i filtret. Nu skriver du inget om hur stort kar du har eller vad det är för innevånare där. Men det verkar vara en normal utveckling och du tycka ha fått igång det hela på ett bra sätt.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • CeciliaA
        • September 2013
        • 11

        #4
        Tack! Det är en 65 liters och vi har 7 st kardinal tetror, 3 zebra tetror, 1 mal, 2 st ja vad de heter vet jag inte men de är randiga, busiga o tycker om att simma in o ut bland stenarna mm, idag ökade vi med 5 guppi och sonen ville ha en liten silver haj ��.
        En så länge har ingen fisk styrkt men så jag hoppas att allt är ok, testar vattnet genom en sticka som visar bra värden och har bara matat fiskarna varannan dag. Är dock lite osäker på om det har blivit några fiskar förmycket nu, eller ?.

        Kommentar

        • sauk1
          • August 2013
          • 35

          #5
          Kul att allt verkar gå bra! Här på zoopet finns bra artbeskrivningar. Tyvärr måste jag säga att silverhaj låter som en lite för stor och krävande art för ditt akvarium. Den ska ha 250l om jag minns rätt.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Det låter ganska bra ända tills du säger att du stoppat i en silverhaj. Det är inget du ska ha i ett litet 65L! Den bör du gå tillbaks med till affären och säga att du gjort ett felköp! http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266&SOK=1
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Håller bara med. Den där silverhajen hör inte hemma i så litet kar. Och iom att du köpt guppies så bör det vara köpstopp på fiskar ett bra tag framöver. De ynglar av sig rätt duktigt. De första ynglen brukar vara kul att följa hur de växer upp. Sen vartefter önskar man att man kunde sätta in p-piller eller nåt på dom. Det blir bara FÖR mycket. En del yngel blir uppätna av de övriga fiskarna och även av sina egna föräldrar. Men det blir alltid några kvar som är väldigt snabba att hinna undan och duktiga på att gömma sig.
              .
              .
              .
              .
              .
              .
              En vacker dag blir det överfullt i karet..... .
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              Arbetssätt...