Två frågor..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #16
    Håller med MonkanS här, du bör nog plocka upp den där utah ice stenen. Den löser ju tydligen upp sig och du vet inte vad den fäller ut i vattnet, det är skäl nog att ta bort den. Det finns lite varningar omkring den här stenen om man googlar den.

    Om den leder till ogynsamma förhållanden för fisken kan nog visa sig hos de lite svagare individerna först och kanske inte en fullständig förgiftning hos alla fiskar...?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #17
      Verkar som utah ice sten är selenit, vilket är en rätt så mjuk mineral så löser upp sig rätt snabbt i vatten. Skulle också plockat bort den. Skulle vara intressant att veta vad pH och kh ligger på, om du testat det?
      Finns en del skiffer man bör undvika med, men är det köpt i zooaffär ska det ju vara ok.
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • SannaHahne
        • August 2013
        • 68

        #18
        Har ju som sagt bara stickor men de visar 6,4 på ph och kh är mellan 0d och 3d..

        Kommentar

        • Rebah
          • January 2012
          • 410

          #19
          Får nog hålla med lite om stickorna, i alla fall när det gäller pH och kh. Kanske kan variera lite när det gäller märken med, men har fått väldigt konstiga resultat med skyhögt kh och lågt pH tex, medans dropptester visat mer "normala" värden Men det behöver ju inte vara pH-relaterat alls, kalk höjer ju bara till en viss gräns (7,5 har jag för mig?) så undrade mest om dessa stenarna kunde höja mer än så.
          De fiskarna som dog, var de smala med?
          "The trees move... do you not see it?"

          Kommentar

          • SannaHahne
            • August 2013
            • 68

            #20
            Nej de var fina i kroppen men bleknade i färg och höll ihop fenorna. Den som var dålig när jag startade tråden verkar vara lite friskare idag och hade fenorna lite mer utspärrade. Får investera i ett dropptest helt klart och självklart ta ut "stenarna"

            Kommentar

            Arbetssätt...