Två frågor..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SannaHahne
    • August 2013
    • 68

    Två frågor..

    Den 26/8 drog jag igång mitt akvarium på 400L. Sen starten har alla nivåer och så varit bra. Byter ca 25% vatten var 14e dag och har ljuset på i ca 12 timmar. Det är 26 grader. Har tagit det lugnt med fiskar och har nu:

    4st platy plus ca 6 yngel
    14st kardinaltetror,
    4st leopard pansar-malar
    2st ancistrus

    1: Sen starten har tre kardinaler och två platy dött. Den senaste platyn som dog blev blek och drog ihop fenorna. De övriga fiskarna såg då fina ut. I lördags dog den och idag upptäckte jag att en platy till börjat se ut på samma vis.

    2: Har mycket växte av olika sorter i akvariet, men alla blir fula och dör. De vissnar och blir bruna och vissa bra tappar bladen, så det flyter runt skräp från växterna konstant. De har fina rötter och sitter bra i gruset.

    Så det jag nu undrar på båda frågorna är vad kan vara fel och vad ska jag göra?
  • mrfrost
    • October 2012
    • 186

    #2
    såg att du har ett juwel kar har själv ett juwel o hade med svårt att få mina växter att ta sig först,
    det jag gjore var att bara köra med två av dom fyra lysrören sen göda med pmdden gång i veckan och kol varjedag.
    vet inte vad andra tycker om det var rätt sätt med detta funka för mig.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      1. Låter som de blivit drabbade av parasiter.
      2. Det krävs mycket ljus (alla rör tända och helst reflektorer på dem) och gödning. 8-10 tim är som regel en lagom belysningstid. Vissa svårare växter kan behöva Co2 för att fungera.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • mrfrost
        • October 2012
        • 186

        #4
        Okej det ändå som hände för mig när jag flaska på med full belysning i början
        Är att mina växter vart riktigt fulla och alger kom som ett brev på posten
        Släckte ner två av fyra lysrör annars andra jag inte något. Mina växter tog sig riktigt bra och algerna försvann.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          mrfrost, Bra att du fått det att fungera för dig men det är generellt fel att ge råd att dra ner på belysningen för att få växter att må bra. Får du alger för att du har ordentligt belysning i karet så tyder det på att växterna lider av näringsbrist och algerna kan då ta över. Bra belysning och näring till växterna gör att de konkurrerar ut algerna. Det är ju också avgörande att man har en belysning med ett bra ljus som växterna kan tillgodogöra sig.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            och att det i uppstarten finns någon/några riktigt snabbväöxande växter
            som helt trycker bort algernas möjlighet till tillväxt.

            ex gälört, vattenpest eller liknande.

            att ex enbart ha anubias i början som växer löjligt långsamt är att be om problem.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2877

              #7
              Ursprungligen postat av mrfrost
              Okej det ändå som hände för mig när jag flaska på med full belysning i början
              Är att mina växter vart riktigt fulla och alger kom som ett brev på posten
              Släckte ner två av fyra lysrör annars andra jag inte något. Mina växter tog sig riktigt bra och algerna försvann.
              Mycket ljus utan CO2 är ingen bra väg att gå. Därför funkar det bättre för dig med mindre ljus. Tillväxten blir ju inte optimal men å andra sidan slipper man problem med alger etc.

              Kommentar

              • Christer5

                #8
                Det är lurigt med belysning, i mitt Juwel Rio 180 tog jag bort reflektorerna och har nu ett perfekt akvarium inga alger det växer så jag får ansa varje vecka. Jag har mycket växter och 2 x 45w Juwel Day Light rör som lyser 8 timmar om dagen.

                Med reflektorer var det sämre just i detta kar.

                Göder med PMDD dubbeldos varje vecka samt extra K2SO4 och KNO3 mitt i veckan samt Easy Carbo varje morgon.

                Har även hög fisklast så nog går det åt näring
                Senast redigerad av Gäst; 17 October 2013, 15:53.

                Kommentar

                • SannaHahne
                  • August 2013
                  • 68

                  #9
                  Har två lysrör, ett color och ett day. Har börjat med växtnäring idag så nu får vi se hur det går. Har inte haft några problem med alger än.
                  Vad för parasit kan de ha? Syns inget på dem. Vill inte behandla i onödan..

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2877

                    #10
                    Tror inte det är fråga om parasiter eller sjukdom. Då borde fler fiskar drabbats. Kan möjligen ha något med dom allmänna villkoren att göra, som vattenkvalitén etc. Har du dubbelkollat termometern? Kan det finnas någon inredningsdetalj som skulle kunna ge ifrån sig något som kan påverka just vattnet?

                    Kommentar

                    • SannaHahne
                      • August 2013
                      • 68

                      #11
                      Jag har tagit olika sorters stickor och alla visar samma, det vill säga bra värden. Jag har två termometrar, doppvärmaren står mellan 25 och 26 grader och båda termometrarna visar 26 grader. Jag har en bubbelmaker som heter H2O show. Har kokat alla stenar rejält och skrubbat rötterna. Men jag har 2st "stenar" som är utah ice. De löses sakta upp. Har inga kalkstenar men lite skiffer. Kan det vara något av dem som gör dem dåliga?

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        har ingen aning om vad som kan vara felet, men......

                        stickor har ett klart högre värde som brännmaterial i en öppen brasa än
                        som indikatorer på vatten.

                        kort och gott, nästan värdelösa.

                        skall man testa vatten, så är det DROPPTESTER som gäller.
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • MonkanS
                          • December 2011
                          • 861

                          #13
                          Ursprungligen postat av SannaHahne
                          Jag har tagit olika sorters stickor och alla visar samma, det vill säga bra värden. Jag har två termometrar, doppvärmaren står mellan 25 och 26 grader och båda termometrarna visar 26 grader. Jag har en bubbelmaker som heter H2O show. Har kokat alla stenar rejält och skrubbat rötterna. Men jag har 2st "stenar" som är utah ice. De löses sakta upp. Har inga kalkstenar men lite skiffer. Kan det vara något av dem som gör dem dåliga?
                          Hmmm.. vad är utah ice????
                          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                          Kommentar

                          • SannaHahne
                            • August 2013
                            • 68

                            #14
                            De sa på affären att utah ice var något man kunde ha istället för kalksten. Men om värdet i vattnet var fel skulle inte fler fiskar bli sjuka och dö då? Eller är platy känsligare för det? Är bara en i taget som blivit dålig.

                            Kommentar

                            • MonkanS
                              • December 2011
                              • 861

                              #15
                              Kalksten?? Varför skulle du tillsätta extra kalk?
                              Jag skulle tro att du bör plocka upp den där ice-stenen. Det kan vara den som ställer till det för dig.
                              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...