126 liters akvarium max fisklast och allmänn skötsel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diabolus
    • April 2013
    • 20

    126 liters akvarium max fisklast och allmänn skötsel

    Hej har köpt ett 126 liters akvarium 1,5 månad gammalt har just nu 10 neontetror och 6 corydoras panda som ska gå i 2 veckor utan fler tillsatta fiskar. Nu undrar jag hur många fler neoner och pandor kan jag skaffa till, skulle vilja ha 3 pandor till. Vill även ha ett par dvärgciklider kan ni rekommendera ngn som passar med dom andra fiskarna som inte är för revirhämmande?

    Måtten på akvariet är B:80cm H:45cm D:35cm
    Filtrering i karet är 2 innerfilter 1eheim aquaball 130 och 1 aquael turbofilter 500 hade liten nitrit spik och tyckte även att aquaballen inte rörde upp utan ngt bra hade stiltje på ytan i motsatt ända av karet därav 2 innerfilter

    Mina Vatten Värde ph:7.5 dKH:5 resten ligger på bra nivåer

    hur ofta ska man slammsuga botten i karet varje vecka? eller mkt mindre? vet att man ska byta vatten 5-25% i veckan och köra vattentester har ett jbl testkit

    Tacksam för svar
    Daniel
    Senast redigerad av Diabolus; 09 October 2013, 00:14.
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Hej med de mått på karet du uppgett så är det 84L och jag tycker du ska hålla dig till de arter du har och du kan fylla på med fler. De fiskar du har är tacksamma att ha eftersom de inte mutar revir eller hyser aggressioner utan vill istället hålla ihop, ju fler dess bättre. Jag tycker det kan vara rimligt att fördubbla antalet av båda arterna.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Diabolus
      • April 2013
      • 20

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Hej med de mått på karet du uppgett så är det 84L och jag tycker du ska hålla dig till de arter du har och du kan fylla på med fler. De fiskar du har är tacksamma att ha eftersom de inte mutar revir eller hyser aggressioner utan vill istället hålla ihop, ju fler dess bättre. Jag tycker det kan vara rimligt att fördubbla antalet av båda arterna.
      skrev fel B80 H45 D35 ska det vara är lite trött ska ändra det tack

      Kommentar

      • Diabolus
        • April 2013
        • 20

        #4
        Ingen som har några synpunkter??

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Jodå...
          Jag tycker ju också att ditt kar är på 126L, åheim har förmodligen räknat fel.
          Annars håller jag med om vad han skriver: Att dubbla antalet av vad du redan har är nog det lämpligaste att göra!

          Personligen hade jag nog istället tillsatt ett par av någonting större, och i mitt fall då någon ciklid. Om du inte bryr dig om biotopriktighet kan jag rekommendera paletter, då har du snart lite rolig lek och yngelvård att beskåda! Risken att dina pandor, som förövrigt är mina favoritpansarmalar kommer bli ordentligt undanträngda är ju i så fall visserligen överhängande...

          Du skall aldrig behöva slamsuga bottnen, åtminstone inte om du har någorlunda finkornigt bottensubstrat. Om det blir för skitigt har du inte balans i karet!

          Edit: Jag läser tydligen aldrig ordentligt innan jag svarar...
          Du skriver ju att du inte vill ha någon speciellt revirhävdande fisk, då skall du INTE köpa palettciklider hur kul de än må vara...
          Däremot finns det väl mängder av sydamerikanska dvärgciklider som skulle kunna passa för ditt kar!
          Senast redigerad av Mr Woods; 11 October 2013, 22:59.

          Kommentar

          • henrikl
            • November 2012
            • 639

            #6
            Har du malar som skräpar ned kan du behöva städa botten men annars behövs det nästan aldrig...
            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

            Kommentar

            • Diabolus
              • April 2013
              • 20

              #7
              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Jodå...
              Jag tycker ju också att ditt kar är på 126L, åheim har förmodligen räknat fel.
              Annars håller jag med om vad han skriver: Att dubbla antalet av vad du redan har är nog det lämpligaste att göra!

              Personligen hade jag nog istället tillsatt ett par av någonting större, och i mitt fall då någon ciklid. Om du inte bryr dig om biotopriktighet kan jag rekommendera paletter, då har du snart lite rolig lek och yngelvård att beskåda! Risken att dina pandor, som förövrigt är mina favoritpansarmalar kommer bli ordentligt undanträngda är ju i så fall visserligen överhängande...

              Du skall aldrig behöva slamsuga bottnen, åtminstone inte om du har någorlunda finkornigt bottensubstrat. Om det blir för skitigt har du inte balans i karet!

              Edit: Jag läser tydligen aldrig ordentligt innan jag svarar...
              Du skriver ju att du inte vill ha någon speciellt revirhävdande fisk, då skall du INTE köpa palettciklider hur kul de än må vara...
              Däremot finns det väl mängder av sydamerikanska dvärgciklider som skulle kunna passa för ditt kar!
              Ursprungligen postat av henrikl
              Har du malar som skräpar ned kan du behöva städa botten men annars behövs det nästan aldrig...
              Så jag kan lätt lägga till 3 pansarmalar och 10 neoner till och tex ett par kakaduaciklider

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Hur länge har karet varit igång och hur har du inrett?

                Kommentar

                • Diabolus
                  • April 2013
                  • 20

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Hur länge har karet varit igång och hur har du inrett?
                  Står i trådstarten 1,5 månader snart 2 skall tillsätta lite fisk i taget oxå . på bilderna ser du hur det ser ut första bilden är tagen för 1 min sedan plantorna du ser ska planteras imorrn om jag kommer på vart jag vill ha dom ,, sedan ser du 2 hål under roten där ska i 2 grottor av kokos alternativt bakom roten men så ser det ut just nu håller på att få i mer plantor tar sticklingar osv.. höger bilden är med "månljus" igång

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20131013_180524.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,1 KB
ID: 2149953Klicka på bilden för större version

Namn: natt.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,5 KB
ID: 2149954

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #10
                    Problemet om du vill ha dvärgciklider är ju att de är ganska så bottenorienterade, och med en såpass liten bottenyta kan det nog bli lite trångt om du vill ha fler pandor också. Annars är det väl precis en sådan lite murrig miljö som jag fått för mig att Apistogramma uppskattar!

                    Kör du med soil på botten? Vattnet ser fortfarande rätt så dimmigt ut, kanske du skulle göra några vattenbyten till och låta vattnet klarna innan du släpper i dvärgciklider... Jag har ingen större erfarenhet av dessa, men de är ganska känsliga för vattenkvalitén har jag förstått!
                    Neontetror passar ju utmärkt i ditt kar! Börja med att utöka stimmet och vänta med dvärgcikliderna tills du har bra balans i karet, så slipper du onödiga dödsfall!
                    Vissa här pratar om att upp till sex månaders inkörning är att föredra innan man släpper i dessa fiskar!
                    Senast redigerad av Mr Woods; 14 October 2013, 00:21.

                    Kommentar

                    • Diabolus
                      • April 2013
                      • 20

                      #11
                      Tänkte ju stoppa i cikliderna sist ju sen ser det nog bara dimmigt ut övre fotot är med mobilkamera andra fotot är när där är nitrivec fortfarande aktivt i karet.
                      Ser du det i verkligheten så det helt klart.
                      Bakom roten är det rätt gott om plats på botten roten står upp lutad mot bakgrunden den är bara 10 cm tjock som mest. 2 mm svart sten i botten
                      Senast redigerad av Diabolus; 14 October 2013, 01:07.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Ok!
                        Jag tror att ditt kar passar utmärkt för Apistogramma, men någon som (till skillnad från mig) är duktig på dessa kan säkert ge dig mycket bättre råd!

                        Neontetrorna passar enligt mig, rent estetiskt väldigt bra i kar med murriga bruna färger och de kommer till sin rätt i stora stim, så börja du med att skaffa fler sådana!

                        Mitt SA-kar har ju en helt annan scape än ditt, men jag har sju bolivianer på en bottenyta som är ungefär 45*110cm, och även om jag gärna också skulle haft pandor tycker jag inte det finns plats för det... Kommer nog till och med att slänga ut några bolivianer och behålla två eller eventuellt tre par så snart alla hunnit para ut sig! Jag har bara ett säkert lekpar än så länge.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...