Någon som testat lavastenar i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nybliven akvarieägare
    • October 2013
    • 4

    Någon som testat lavastenar i akvarium

    Jag åkte förbi Arken Zoo i Uppl.Väsby som nyligen börjat sälja Isländsk lavasten (olika fraktioner mellan 1,5-12 mm) som de säljer som bottensand.
    Blev själv helt begeistrad och tyckte de var hur fina som helst. De trevliga tjejerna i butiken sa att det var helt nytt i Sverige.

    Prismässigt låg de lite över annan sten/sand men what the heck ska det vara fin så kostar det...
    Innan jag inhandlar vill jag bara stämma av om någon annan testat?
    Tacksam för svar.
    / Peter
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Rent generellt så avger inte lava något i akvariet så ur den synpunkten så lär det inte vara farligt. Vet dock inte hur du tänkt dig att använda det - om det skall användas som bottengrus så är det ju vasst och då kan du inte ha fiskar som gräver (t.ex. Corydoras) i akvariet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Nybliven akvarieägare
      • October 2013
      • 4

      #3
      Hej Kjell!
      Tack för ditt svar. De stenarna som de hade där var havspolerade stenar, alltså väldigt runda och fina. Inga vassa kanter alls. De såg fantastiskt fina ut och kommer att passa jättefint i mitt akvarium. Det jag ville veta var i princip det du svarade på, att stenarna inte avger något i akvariet. Läste dessutom att lavastenar inte innehåller kalk, vilket jag också förmodar är bra. Vet inte om fiskarna trivs i kalkhaltigt vatten.
      Jag har nog övertygat mig själv om att jag ska fylla botten i mitt akvarie med den isländska havspolerad lavasanden. Hoppas att få återkomma med bilder lite längre fram.
      Än en gång tack för ditt inlägg.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Nej oftast är det bara bra om stenarna innehåller kalk - de stabiliserar dagens oftast instabila kranvatten.
        Så det är ingen fördel att de inte innehåller kalk
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Nybliven akvarieägare
          • October 2013
          • 4

          #5
          Hej igen Kjell, har du själv testat med lavastenar som bottengrus? Vad använder du själv? Såg att du hade ett antal akvarier igång.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Jag själv använder nästan enbart en sand som påminner om det som finns i fiskarnas ursprungliga miljöer. Men det är ju till stor del en smaksak
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...