Algsoppa i företagets nano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vidofner
    • March 2009
    • 59

    Algsoppa i företagets nano

    Hej, först vill jag säga att jag inte är någon van sötvattenakvarist. Har själv ett saltvattensakvarium hemma och har bra koll på det men när det kommer till sötvatten så verkar det ju som att jag inte har så bra koll.

    Jag skaffade nyss ett 31 liters cocoon nano akvarium till mitt jobb där jag tänkt fokusera på växterna. Kör därför med CO2, plant sustrat och tillsätter växtnäring. Jag gör ca 50% vattenbyte varje måndag. CO2 har jag inställd på att ge ifrån sig en bubbla var med 2-3 sekunders intervall. Tycker även att jag varit restriktiv med att mata de fiskar vi har. Har inte direkt koll på näringsvärdena i vårt kranvatten, men iom att vi är i stockholm så borde dem ju vara låga.

    Förra veckan började det komma alger och när jag kom tillbaka idag efter helgen såg akvariumet ut så här:


    Vad kan de bero på? Vad har jag gjort för fel? Vad ska jag göra för att lösa det? Sluta med växtnäring? Mörklägga? Höja CO2?

    Tacksam för all hjälp!
  • Vidofner
    • March 2009
    • 59

    #2
    Ingen?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ser ut som trådalger. Ta en träpinne tex en sådan man har till grillspett som du ruggar upp med grovt sandpapper och rullar upp algerna på, var ihärdig så ger de med sig till slut.
      Du skulle även kunna minska ljustiden nu i början tills karet kommit igång riktigt.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Vidofner
        • March 2009
        • 59

        #4
        Ok, tack jag drar ner ljustiden då. Undrar dock om det där med pinnen gör någon skillnad då jag suger ut allt "frisimmande" när jag gör vattenbyten varje vecka... eller menar du att pinnen skulle ha nån långsiktig verkan också? Hur länge skulle du tippa att detta håller i sig?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Nä, men dessa trådalger fastnar lätt på pinnen så det är enkelt att regöra på det viset mellan vattenbytena.
          Det kan ta ett tag, men var trägen så brukar det ge med sig med tiden.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Vidofner
            • March 2009
            • 59

            #6
            Ok, tack för hjälpen!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              .
              Berätta gärna sedan hur det gick eller om problemen blir värre .
              Kan inflika att jag såg bilden på min mobil, ska kolla noggrannare hemma sedan.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Vidofner
                • March 2009
                • 59

                #8
                Japp, jag lovar

                Kommentar

                • Vidofner
                  • March 2009
                  • 59

                  #9
                  Tog med mina test för nitrat och nitrit till jobbet idag. De är egentligen till mitt saltvattensakvarium men jag läste att dem kan användas till sötvatten lika gärna. Det visade 10 i nitrat och 0.1 i nitrit. Jag gissar att detta är låga värden då det hade varit helt ok värden även i saltvatten.
                  Min chef poängterade dock att taklampan vid ingången där akvariet står är på 24 timmar om dygnet så att våra övervakningskameror ska få bra bilder på inbrottstjuvar ifall vi har inbrott. Gissar att detta kan vara stor anledning till algerna. Är det något som går att "fixa" utan att begränsa ljustimmarna på akvarielampan eller att flytta akvariet?

                  Kommentar

                  • simpson
                    • July 2012
                    • 666

                    #10
                    Ursprungligen postat av Vidofner
                    Tog med mina test för nitrat och nitrit till jobbet idag. De är egentligen till mitt saltvattensakvarium men jag läste att dem kan användas till sötvatten lika gärna. Det visade 10 i nitrat och 0.1 i nitrit. Jag gissar att detta är låga värden då det hade varit helt ok värden även i saltvatten.
                    Min chef poängterade dock att taklampan vid ingången där akvariet står är på 24 timmar om dygnet så att våra övervakningskameror ska få bra bilder på inbrottstjuvar ifall vi har inbrott. Gissar att detta kan vara stor anledning till algerna. Är det något som går att "fixa" utan att begränsa ljustimmarna på akvarielampan eller att flytta akvariet?
                    Det ena är väl att ordna en riktad belysning mot entreen för att få fula bilder...

                    En annan variant är väl ett hederligt täcke/filt och lägga över, liknande som man gör med fåglar många gånger. Det går ju att sy till, ha en liten ram etc. Men hur nära denna belysning står akvariet?

                    Kommentar

                    • Vidofner
                      • March 2009
                      • 59

                      #11
                      Belysningen består av spotlights i taket längst hela taket så det är inget som går att rikta om

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av Vidofner
                        Belysningen består av spotlights i taket längst hela taket så det är inget som går att rikta om
                        Tror nog inte att de ska innebära något större problem.
                        Jag har ett akvarium på jobbet i vårt manöverrum som är tänt dygnet runt, utan några algproblem.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Vidofner
                          • March 2009
                          • 59

                          #13
                          Ok, skönt att höra. Får hoppas att algerna ger med sig med tiden

                          Kommentar

                          • Vidofner
                            • March 2009
                            • 59

                            #14
                            Har fått bukt med algerna nu. Jag körde ju co2 med 2-3 sekunders mellanrum mellan bubblorna och visste inte att när jag fick den rekommendationen så förutsatte hon som jag pratat med att den var avstängt på kvällarna. I och med att fotosyntesen inte funkar på natten så är det kanske inte så konstigt att man borde haft det avstängt på kvällen men i och med att så här liten co2 enhet inte har någon automatisk avstängning och den är för jävla jobbig att justera in rätt så har jag istället dragit ner co2 till en bubbla var 5-6 sekunder och har på den hela natten. Har även dragit ner ljuset till 8 timmar eftersom rumsbelysningen är igång 24 timmar om dygnet, året om.
                            Alla alger är nu borta och växterna har börjat visa tillväxt

                            Kommentar

                            Arbetssätt...