Första akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sprayandpray
    • September 2013
    • 1

    Första akvariet

    Tjenare, tanken var då att starta upp ett akvarie för första gången. Baljan i sig ligger på 250l o generellt så är det mest lite frågor om hur man ska balansera vattenvärden osv jag har.

    Hade tänkt mig att ha lite större sten i ena 1/3 av botten som ligger lite som en trappa med växter instucket mellan stenarna och sedan lite spretiga rötter på restrerande med en rätt så "öppen planlösning".

    Fiskarna ja hade tänkt mig dagen då allt är färdigt är:

    8-10 Fjärilsciklider
    20tal Tetror ( inte riktigt bestämt mig för vilka ännu )
    20tal Tetror av annan sort ( inte riktigt bestämt mig för vilka ännu )
    10-12 Pansar Malar
    3-4 "sugpropsmalar" inte riktigt insatt i dessa ännu men det kommer så småning om

    För mycket fisk?

    Så nu till den riktiga frågan;
    vad behöver ja köpa för medel att hälla i baljan i början föratt få rätt på PH, bakterie, nitrat osv.
    har rätt så långt till närmsta akvarie affär så tänkte försöka få med alla medel redan första gången så man slipper ligga o köra fram och tillbaka.

    Tack på förhand
  • woodlund
    • December 2011
    • 666

    #2
    Om det är en bra affär ska dom kunna ge dig det du behöver för att starta upp akvariet , något som används mycket är "happylife" men det finns så många olika tillverkare av dessa produkter så det bästa är att fråga i just den affären du ska handla allt .
    1900Liter Diskusvatten


    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      En bakteriekultur av nåt slag kan vara bra att ha plus ett vattenberedningsmedel. Jag själv använder Seras aquatan och tycker den är bra. PH-medel ska du väl knappast behöva. Kranvattnet brukar väl i allmänhet hålla ett bra PH. Ett nitrittest, dropptest då, är ett måste att ha. Om du vill testa ditt PH.. ett sådant också då. Det är förhoppningvis en Bra butik du kan handla i och inte en sådan som bara vill sälja och inte bryr sig så mycket om kundens egentliga behov.

      När du startat upp det så är det lämpligt att börja med några av dina tänkta tetror som en första-fisk för att sedan fylla på efterhand. med resterande. Antar att redan läst på om detta.

      "sugpropsmalar" är väl nån variant ancistrus du menar kan jag tro.

      Pansarmalar (corydoras) finns i en mängd olika varianter. Det gäller att hitta sina favoriter där.

      Det låter som att du har bra koll på vad du vill med ditt kar. Du har ett bra tänk där. Så välkommen in i en underbar hobby...
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      Arbetssätt...