Nybörjare planerar akvarium 130l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #16
    Vet inte hur det funkar med just kastanj, men min tanke var ju att helt enkelt lägga i den utan lack... Du kan kanske blötlägga/rensa den ordentligt innan?

    Morgonpigg är jag allt annat än, men jag är inne på dygn nummer två i vaket tillstånd nu. Jag har jobbat sedan 18:40 igår kväll och för tillfället har jag liksom inte tid att sova, får ta itu med det ikväll!

    Kommentar

    • Baspojken
      • October 2008
      • 53

      #17
      Ändrade planer... Jag kommer att använda en liten stock (pinne) som är avbarkad istället. Då får man släta ytor. Jag monterar in lite tyngder och lackar med akvarielack.

      Jag håller på att "bygga" en sten också av cement och frigolit. Det är projekt bara det.. att få det att likna en sten. Var tänkt att vara klar med akvariet tills nu men det kommer nog ta ett par veckor till...



      Sent from my LT22i using Tapatalk

      Kommentar

      • Baspojken
        • October 2008
        • 53

        #18
        Uppdatering....! (och lite frågor....)

        Jag har nu sand, växter och en rot i mitt akvarium. Har fortfarnade inte fiskar. Kommer nog pröva släppa i lite fisk i helgen....

        Jag har gjort klart stenen nu (i cement och frigolit). Den blev riktigt bra efter ett tag... Dessutom så är den ihålig så vill jag så kan jag fylla den med filtermaterial....

        Är det någon som har erfarenhet av att använda båtlack till akvairebakgrund eller inredning? Det ska gå enligt en beskrivning jag hittade som handlar om att tillverka bakgrunder... Men man måste lacka ur gifterna.... Som jag förstår det så ska bakgrunden (eller i mitt fall stenen...) ligga i vatten och sedan så ska man byta ut vattnet några gånger...

        Någon som vet eller våga gissa hur länge den ska ligga i vatten och hur många gånger man ska byta vatten?

        Kommentar

        • Baspojken
          • October 2008
          • 53

          #19
          Ok.. Ingen som vet om båtlack.... Får vänta o se om jag kan använda mitt bygge..

          Men jag har en växtfråga som någon kanske kan svara på... Jag har nu ett par plantor med anubias i akvariet. Just nu har jag bara en lågenergilampa som belysning. Jag ska fixa bättre ljus men hade hoppats att jag skulle kunna vänta till nästa månad med det. Kan man skada växterna om dom inte får tillräckligt med ljus under den tiden? Kan man se på växterna om man börjar få problem? ... Som sagt det är anubias vi pratar om och dom ska vara rätt tåliga...

          Sent from my LT22i using Tapatalk

          Kommentar

          • Baspojken
            • October 2008
            • 53

            #20


            Här är en bild på stenen. Jag har nu även ett 60 liters akvarium. Stenen får precis plats i den. Planen är att ha låta stenen vara där ett tag och byta vatten under en period och laka ur gifterna. Sen kommer jag helt enkelt testa att stoppa i en fisk och se om den överlever. (låter grymt men gör jag rätt så ska den klara sig.) som sagt så är stenen ihålig så det finns rätt mycket plats till filtermaterial. Men då kommer jag ha den i de stora karet.

            En sak till.... De stora karet är tydligtvis inte 130 liters utan 180. Hade lite tur att jag köpte ett lite större filter som ska fungera bra upp till 250 liter.

            Jag har nu släppt i 2 malar och 10-12 Black Molly. Dom har överlevt natten så jag hoppas dom är ok. Dom verkar trivas i alla fall. Jag gav dom rätt mycket tid att vänja sig vid det nya vattnet.

            Tyvärr verkar det som att bladen på växterna blir bruna. Ser ut som att bladen torkar ut i kanterna. Har bara haft dom i karet i 1 vecka. Någon som vet vad det beror på? Kan det vara att jag i princip inte har någon belysning?

            Jag ska sätta mig in i det här med belysning i veckan tänkte jag. Det ända jag förstått är att man räknar watt/liter vatten och att det helst ska ligga på i alla fall över 0.5.



            Sent from my LT22i using Tapatalk

            Kommentar

            • Baspojken
              • October 2008
              • 53

              #21
              Ingen nitrat!!! :-)B-):-)

              Testade nitriten precis. Var övertygad om att jag hade höga värden. Men dom är låga. (ej mätbara med testet) Har dessutom kompletterat med lite mera växter och ett lite stim tetror (tror jag, ska kolla upp namn)

              Hoppas dom klara sig. Är av den typen som gillar att simma bland växterna. Passar mig bra eftersom jag har ett litet röse i mitten.

              Skickat från min LT22i via Tapatalk

              Kommentar

              • Baspojken
                • October 2008
                • 53

                #22
                Jag vill bara uppdatera. Jag köpte lite fisk och växter igår. Jag är grymt nöjd med stimmet som jag skaffade. Hoppas dom ska trivas. Jag fick dem att äta i morse så dom värkar inte vara överdrivet stressade.

                Fisken jag köpte har jag tidigare sett på ett offentligt akvarium. ( Jag är nog ensam om att vilja ha ett arkivarie som ser ut som ett offentligt akvarium men dom kan vara rätt snygga och dom är inte så krävande att sköta)

                Jag trodde det var en slags tetra men nu när jag kollade upp den i zoopets artbeskrivning så är jag nästan 100% säker på att det är Kilfläcksrasbora. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=52&SOK=1

                Ser ut som om jag haft tur eftersom den passar bra med det akvariet som jag har... rätt dämpad belysning, gärna en rot. Det ända jag saknar är flytväxter men det kommer jag att skaffa lite senare.

                Växterna jag köpte är Indisk Hygrophila (snabbväxande) och Javaormbunke (långsamväxande)

                Jag har nu mollys, kilfläcksrasbora, en mindre mal och en större mal (20 cm från nos till svans). Och som jag skrivit tidigare så är akvariet på 160l inte 130 som jag trodde från början. Jag får se om jag behåller den stora malen. Akvariet är lite i underkant tror jag.

                Även om det är rätt vanliga fiskar så tycker jag att det händer rätt mycket. Den stora malen seglar förbi lite då och då och man kan få den att simma upp på ytan så att man kan lägga mat i munnen på den. Den lite mindre malen gillar att gräva i sanden så att det blir små sandmoln. Mollysen leker rätt mycket och förökar sig hela tiden och nu så har jag även ett stim.

                Planen för framtiden är att kanske försöka på yngel på
                kilfläcksrasborerna. Jag har ett lite 45l akvarie som kanske skulle kunna fungera till detta. Dessutom så vill jag föröka växterna.


                Längre fram kommer jag nog att bygga ett akvarium som har ungefär samma storlek som det jag har nu fast utan metallram. Vill ha ett kar som kanske är 30 cm på höjden och kanske 60 på djupet och 120 brett.

                Jag har hittat 1 m2 6mm glasskiva på jobbet som jag kanske kan komma över. Men jag skulle behöva mer. Men detta ligger i så fall i framtiden. Jag vill inte köpa glaset utan hoppas kunna komma över det på annat sätt.

                Om man överdimensionerar glaset lite så tror jag inte kvaliteten spelar så stor roll, Jag har en svåger som är ingenjör som kan hjälpa mig. Hade tänkt att har det som ett öppet arkivarie med men lysrörsarmatur hängande från taket (som jag har nu).

                Kommentar

                • Baspojken
                  • October 2008
                  • 53

                  #23
                  Jag för lite dagbok på denna tråden.

                  Jag har märkt att fiskarna simmar mycket mera naturligt nu när jag har lite mera växter. Mina Mollys ser alltid ut att vara upptagna hela tiden. Plockar på bladen, rensa sanden, jaga runt och uppvakta honor.

                  Det gäller även de andra fiskarna. Dom simmar i stim ibland och ibland håller var och en på med sitt. Dom rör sig hela tiden men verkar inte stressade.

                  Jag har fortfarande inte haft tid att ösa problemet med min för stora mal. (kom fram till i en annan tråd att den behöver betydligt större akvarium) men den har fått lite mera varierad kost.

                  Det jag saknar är ett par lite mera färgstarka fiskar t ex citrongula eller marinblått eller något.

                  Skulle också vilja ha räkor om
                  jag får det att passa med dom andra. Och någon snäcka när jag väl är igång.

                  Sen som jag skrev ovan så kommer jag längre fram att bygga ett akvarium. Kommer inte kunna släppa den tanken. Kanske med något inbyggt filter. :-)




                  Ingen bra bild men ser layouten.

                  Skickat från min LT22i via Tapatalk

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #24
                    Tycker bilden är bra. Sedan tycker jag att du visar en riktigt bra känsla för inredning. Jättesnyggt!
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Baspojken
                      • October 2008
                      • 53

                      #25
                      Tack!

                      Det gör mycket om man får in lite växter... (inget jag kommit på själv utan jag läste det någonstans här på forumet )

                      Jag fick tag på en gren ormhassel som jag planterade några små javaormbuskar på. Blev ett bra 3-d djup när den kom in. Är grymt nöjd med den.

                      En fråga... vad kallas Kilfläcksrasborar för?... Säger man Kilfläckar eller rasborar? Det är ett lite krångligt namn att kalla dom Kilfläcksrasborar. Förstår man vad man menar om man kallar dom Kilfläckar?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...