Nybörjare planerar akvarium 130l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baspojken
    • October 2008
    • 53

    Nybörjare planerar akvarium 130l

    Jag har fått ett 130 liters akvarium med ställning som jag har tänkt att inreda nu när hösten börja komma. Jag är nybörjare så jag har ett par frågor och det kommer nog att dyka upp ett par till innan det är igång....

    Idén är att ha ett relativt lättskött och snyggt akvarium. Jag vill ta in lite av den känslan man får av att ha ett välskött akvarium i vardagsrummet (det kommer att stå i en lugn hörna i rummet). Baksidan kommer jag att måla svart och jag vill ha rätt mycket sten i mitten av akvariet som nästan når upp till vattenytan (typ 3/4 om ni förstår). Det blir rätt mycket sten så vattenmängden blir i så fall rätt mycket mindre än 130l. Sen vill jag ha rätt mycket växter. Jag vill ha ett litet stim med småfisk och ett par lite större fiskar.

    När det gäller stimmet så hade jag tänkt neontetra. Men kanske skulle jag kunna ta över ett stim med black molly som en bekant har i ett alldeles för litet akvarium. I det akvariet finns dessutom en rätt stor mal.

    Vilka fiskar jag har har inte så stor betydelse för mig bara det ser snyggt ut och att dom fungerar bra ihop. Däremot så är det bra om dom klarar temperaturskillnader som man inte behöver värma upp vattnet. Ibland har jag öppet fönster på natten och det kan bli rätt kallt.

    Just nu har jag inget täckglas så jag ska försöka hitta lite glas att skära till. Jag har heller inget filter. Jag har en lysrörsramp och jag har hittat men jag vet inte om jag kan hitta rätt storlek på lysrör eftersom de gamla håller på att ta slut. Rampen är till för att montera på tak så det är inte till för akvarium.

    Själva akvariet verkar vara ok. Jag har fyllt upp det och haft det så i en halv dag och det läcker inte... och silikonet värkar mjukt.

    Ok... nu till några frågor.....

    Akvariet är av den typen som har en stållist på kanterna. Den ska stå på en ställning som är gjord för akvariet. Men själva bottenglaset vilar inte mot någon skiva. Det jag tänker mig är att om jag lägger i en massa sten så tänker jag att det finns en risk att glaset inte klarar det. (Jag tänkte lägga frigolit i bottnen). Samtidigt så är akvariet byggd för att vara på ställningen så det borde inte vara några problem. Så det jag undrar är om det finns en riska att akvariet går sönder?

    En fråga till....

    Vanliga lysrör är inte till för akvarium och är inte lika bra men fungerar det OK... i alla fall att börja med?... Det är ju lätta att byta längre fram om man skulle vilja men jag vill ha rätt mycket växter nu i börja så det skulle vara synd om dom inte klarade sig så bra.

    Nästa fråga...

    Vad händer om man kör med ett underdimensionerat filter? Vad jag har förstått så är det bra om man har ett bra filter men kanske att jag kommer över ett litet filter som jag skulle kunna ha till en början.

    Dessutom så skulle jag vilja ha lite tips på fiskar och växter. 2-3 lite större och ett litet stim..

    Är det något jag missat i min planering? Tänker jag rätt?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    för att svara på dina frågor:

    karet håller. du kan nog iaf fylla det till häften med sten utan problem

    gör rätt från början tycker jag. köp riktiga rör. som sagt, tråkigt om dina växter inte mår bra från början. har du inte råd att köpa rör så får man vänta med att starta tills man har råd. tålamod är en väldigt viktig egenskap när man pysslar med akvarium

    nästa fråga är mer eller mindre samma svar. gör rätt från början. skaffa ett bra filter så blir det bra från början.

    är man otålig så är det lätt att karet skiter sig o att man bara får hålla på med att fixa i efterhand osv. jobbigt o kan leda till växt o fiskdöd.


    vad är det för W på lysrören?

    Kommentar

    • Baspojken
      • October 2008
      • 53

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      för att svara på dina frågor:

      karet håller. du kan nog iaf fylla det till häften med sten utan problem

      gör rätt från början tycker jag. köp riktiga rör. som sagt, tråkigt om dina växter inte mår bra från början. har du inte råd att köpa rör så får man vänta med att starta tills man har råd. tålamod är en väldigt viktig egenskap när man pysslar med akvarium

      nästa fråga är mer eller mindre samma svar. gör rätt från början. skaffa ett bra filter så blir det bra från början.

      är man otålig så är det lätt att karet skiter sig o att man bara får hålla på med att fixa i efterhand osv. jobbigt o kan leda till växt o fiskdöd.


      vad är det för W på lysrören?

      Det ligger nog en poäng i det...

      Det jag tänkte på var att komma igång samtidigt som man vinner lite tid för att kunna sätta sig in i vad som är bra. Jag är väl inte otålig men jag vill komma igång med projektet. Jag har hela hösten på mig tänkte jag så jag får börja med att sätta mig in i lysrör och filter.... Men speciellt filter verkar vara vara lite av en vetenskap.

      När det gäller att lägga ut mycket pengar så tycker jag väl att det är ok om man lägger på rätt saker.

      Hur många W det är på lysrören vet jag inte eftersom jag inte har dom här men jag får kolla upp det.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Som det låter av beskrivningen av dig baspojken så kanske du ska gå på det som jag ofta ser att akvarieleasingföretag kan göra - Stor stenformation i mitten (lätt porös sten som går bra att bygga på höjden med) och sen sticker in lite anubias bland stenen och ofta lite konstgjorda växter. Fördelen med detta är ju att lyset kan vara minimalt och ger då låg kostnad och låg algtillväxt och låg skötselnivå! Ett bra filter med mycket filtermaterial är ju att fördra.
        Senast redigerad av åheim; 21 September 2013, 14:43.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Baspojken
          • October 2008
          • 53

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Som det låter av beskrivningen av dig baspojken så kanske du ska gå på det som jag ofta ser att akvarieleasingföretag kan göra - Stor stenformation i mitten (lätt porös sten som går bra att bygga på höjden med) och sen sticker in lite anubias bland stenen och ofta lite konstgjorda växter. Fördelen med detta är ju att lyset kan vara minimalt och ger då låg kostnad och låg algtillväxt och låg skötselnivå! Ett bra filter med mycket filtermaterial är ju att fördra.
          Jo det är nog faktiskt vad jag är ute efter... Sen när växterna börjat ta sig (nån vecka efter) lägger jag i 5-6 neontetror och någon vecka senare ett par till neontetror och sedan ytterligare lite senare så lägger jag ut ett par lite större fiskar som passar...

          Jag ska kolla på Anubias... och filter naturligtvis....

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Baspojken
            Jo det är nog faktiskt vad jag är ute efter... Sen när växterna börjat ta sig (nån vecka efter) lägger jag i 5-6 neontetror och någon vecka senare ett par till neontetror och sedan ytterligare lite senare så lägger jag ut ett par lite större fiskar som passar...

            Jag ska kolla på Anubias... och filter naturligtvis....
            Neontetran är så pass liten och kräver lite mat så där tycker jag du kan starta med hela styrkan på en gång (20-30st) och sen köra in karet drygt 1 månad och sen uttöka med större fisk. Svag belysning är att föredra till neontetran, dem gillar inte att stå i strålkastarljuset utan vill ha det lite dunkelt och gärna lite brunt vatten.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Baspojken
              • October 2008
              • 53

              #7
              Vilket filter rekommenderas? Helst prisvärt!

              Jag funderar på om man skulle kunna gömma filtret under stenarna som jag placerar i mitten av akvariet. Tänkte om man täcker med platta stenar då. Nu vet jag inte hur det blir med syresättningen om man lägger filtret på bottnen men man kanske kompensera med en luftpump eller något?!.. Vet ej hur det fungerar med syresättning.

              Jag skulle kunna tänka mig att ha en filtermatta med pump inbakat i stenröset. Men jag vet inte vilken typ av pump som skulle fungera och om det blir krångligt eller överdrivet dyrt.

              Kommentar

              • Baspojken
                • October 2008
                • 53

                #8
                Hur skulle detta filtret fungera?

                Aquael Turbo Filter 1500



                Ska jag beställa? Hyfsat med filtermaterial... Ska vara rätt flexibel.. (kollade på en youtube video på ryska)

                (Någon som vet om filtermaterial kommer med på köpet? För mig så verkar det som om det gör....)

                Fungerar det med neontetror? (tänker på insug)

                Finns det någon annan modell som passar mycket bättre till det jag ska använda den till...?... Annars så beställer jag...

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Aquael turbofiltret är ett kick ass filter, har ett ritigt bra drag och mer och bättre filtrering än övriga innerfilter! 1000L modellen räcker och blir över i ditt 130L. Den har en stor filter svamp och en stor behållare med porösa keramiska ringar. jag har 1000 modellen och jag använder pumpskallen bakom ett bakgrund med filtermatta, det är den tystaste pump jag har kommit över (och jag har en uppsjö av olika pumpar). Ett väldigt prisvärt filter.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Baspojken
                    • October 2008
                    • 53

                    #10
                    Bra!!! Då får det bli det... Är lite överdimensionerat vilket bara är bra. I början kommer jag att använda det som det är men längre fram så kanske att jag börjar experimenterar med filtermatta. Tydligtvis ska man kunna ha andra saker i behållaren där keramikrören ligger lite beroende på behov. Vet inte om jag kommer att behöva det men det är ju kul att det fungerar om man vill eller behöver. Kul att höra att filtret är tyst, verkligen ett plus!!

                    Jag har målat baksidan svart nu och så ska jag beställa filter och lite tillbehör ikväll. Sen i veckan kommer jag nog att skära ut glas och fixa belysning. Kommer nog att ta ett par veckor att få i fisk men det är ok för mig så länge bollen är i rullning.

                    Jag uppdaterar efter hand som frågorna dyker upp...

                    Tack för svaren så här långt!!

                    Kommentar

                    • henrikl
                      • November 2012
                      • 639

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Aquael turbofiltret är ett kick ass filter, har ett ritigt bra drag och mer och bättre filtrering än övriga innerfilter! 1000L modellen räcker och blir över i ditt 130L. Den har en stor filter svamp och en stor behållare med porösa keramiska ringar. jag har 1000 modellen och jag använder pumpskallen bakom ett bakgrund med filtermatta, det är den tystaste pump jag har kommit över (och jag har en uppsjö av olika pumpar). Ett väldigt prisvärt filter.
                      Jag har ett Aquael turbo 1000 i mitt ena 120 liters och det blir bra drag i karet. Gäller att inte ha för känsliga fiskar.
                      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Ursprungligen postat av henrikl
                        Jag har ett Aquael turbo 1000 i mitt ena 120 liters och det blir bra drag i karet. Gäller att inte ha för känsliga fiskar.
                        Ja det är bra drag i den men den har ju ett flödesreglage så du kan få så mycket som passar eller så sätter du på diffusermunstycket så bromsar den flödet till ca 500L/tim.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Baspojken
                          • October 2008
                          • 53

                          #13
                          Jag uppdaterar och ställer fler frågor....

                          Jag har inte kommit så långt.. Har fortfarande inget vatten i akvariet (vilket jag faktiskt är lite stolt över eftersom jag brukar ha lite för brottom när jag drar igång nått projekt )....

                          Jag håller på att "bygga" en sten av cement och frigolit. Den är ihålig så att jag eventuellt längre fram ska kunna använda den till att fylla med filter. Det är en "sten" som ska vara placerad i mitten av akvariet.

                          Nu är det så att jag hittat en bit trästock som jag tänkte lacka och ha med i inredningen.

                          Tror ni att det går att bara lacka den med akvaielack och stoppa ner den i akvariet? Jag får natuligtvis se till att den har någon vikt fastmonterad så att den skjunker men det jag undrar är det här med lacken.... En trästock är rätt oregelbunden i sin form så jag tänkte att om jag lägger rätt många lager lack så hoppas jag att barken och allt annat håller sig på plats..... Jag får klart ta bort de som sitter löst först...

                          Sen undrar jag hur det ser ut i akvariet om man skulle en lackad stock. Man vill inte att det ska se ut som en geléklump p g a all lack...

                          Vad tror ni.. skulle det kunna fungera?

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #14
                            Vad är det för träslag?

                            Kommentar

                            • Baspojken
                              • October 2008
                              • 53

                              #15
                              (inte bara jag som är morgonpigg :-) )

                              Det är kastanj är jag rätt säker på. Men den är rätt murken så den måste torka gissar jag på. Sen måste den hålla ihop. Man skulle kanske kunna förstärka vissa ytor med cement som inte syns eller om man målar dessa ytor.

                              Barken är klart spröd. Skulle vara om man skulle doppa stubben i någon lack som tränger in och fixera fibrerna... Och sen en akvarielack på det...!?

                              Sent from my LT22i using Tapatalk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...