Hur gör man om man vill köpa begagnat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • segers
    • September 2013
    • 2

    Hur gör man om man vill köpa begagnat?

    Hej
    Vi har bestämt oss för att familjen ska bli med akvarium och har börjat tittat på blocket då vi sett att det går att göra en del besparingar på det. Men i många fall säljes akvariet och fiskar och då till min fråga, vad gör man av fiskarna innan vattenkvaliten är i skick att ta emot dem? För jag måste starta om akvariet med nytt vatten, jag kan inte flytta akvariet med vatten...Jag känner mig helt dum, hur gör folk?

    Tacksam för svar.
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #2
    Det går att sätta ned fiskar i nytt vatten. Det kanske inte är att föredra men det är inte lika med döden för fisken. Det handlar mer om att det inte finns bakterier i akvariet som klarar att bryta ned matrester och avföring. Det är en hel vetenskap med kemi och det kan andra bättre än jag...
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      när man köper kar begagnat så ska karet vara fullt med vatten när ni åker o kollar på det. annars vet ni inte om det är tätt.

      o som henrikl säger. ni kan starta med nytt vatten. den största delen av bakteriekulturen finns i filtret. så transportera det i en spann med akvareivatten om det är ett innerfilter o om det är ett ytterfilter så töm det inte utan transportera det fullt med vatten.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av segers
        Hej
        Vi har bestämt oss för att familjen ska bli med akvarium och har börjat tittat på blocket då vi sett att det går att göra en del besparingar på det. Men i många fall säljes akvariet och fiskar och då till min fråga, vad gör man av fiskarna innan vattenkvaliten är i skick att ta emot dem? För jag måste starta om akvariet med nytt vatten, jag kan inte flytta akvariet med vatten...Jag känner mig helt dum, hur gör folk?

        Tacksam för svar.
        Hej! Om du ska köpa begangnat så kolla noga så att det inte finns mycket repor i glaset och att tillbehör så som filter fungerar som de ska. Kolla silikonfogarna så att de är mjuka och fina och inte torkat sönder. Nackdelen med att köpa ett kar som är i gång med vatten är att du troligen får fisk som du kanske inte vill ha.

        Fördelen om du köper ett tomt kar är att du kan starta det i lugn och ro medans ett som är i gång med fisk måste flyttas och sättas upp ganska snabbt, plus att du måste packa och transportera fisk. Du transporterar då filtermaterialet bäst om du bara tar ur det ur filtret och lägger det i en plastpåse för att bevara fukten, du kan också ta en sprayflaska med det gamla akvarievattnet och spraya på filtermaterialet lite då och då. Gruset är egentligen viktigast för där finns mycket viktiga bakterier och är den mycket smutsig så skälj den bara lätt. Du har väl kanske 2-4 timmar på dig innan karet bör vara igång igen hemma hos dig. När vattnet i karet har lagom temp kan du lägga i fiskpåsarna och sakta koppa in fiskarna i det nya vattnet. (så fort du kommer hem kan du starta filtret i en hink med avklorerat vatten - avklorera med ett vattenberedningsmedel från akvarieaffären. Avklorera även akvarievattnet)
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • segers
          • September 2013
          • 2

          #5
          Tusen tack för alla fina svar!

          Kommentar

          • Larry Stockholm
            • November 2004
            • 176

            #6
            Titta om du har någon auktion, från någon förening, i närheten av där du bor. Ofta fyndpriser.
            Lasse Omfors
            Förvaltare för bollmoraakvarieklubb.
            Stockholmsakvaristerna (Facebook)
            www.nordicdiscussociety.com

            Kommentar

            • FeliciaC
              • March 2013
              • 71

              #7
              Akvarieaffären där jag bor tar i alla fall emot fiskar. Du kan kolla om akvarieaffärer nära dig gör samma sak, för ett alternativ är ju då att man lämnar in fisken i samma veva som man hämtar akvariet.

              Allmänna tips är också att kolla så att allt funkar. Många akvarietillbehör är ju svindyrt att köpa nytt så det blir väldigt lätt dyrare än planerat. Jag köpte ett väldigt billigt 375-liters begagnat, men jag var dum i huvudet och när jag kom hem märkte jag att ljusrampen var en usel sådan typ från biltema som man använder i industrier osv. En ljusramp till ett 150 cm långt akvarie är inte jättebilligt.... Men som tur var fick jag tag på en begagnad, dock blev akvariet inkl ny ljusramp nästan dubbelt så dyrt som jag hade tänkt mig...
              Senast redigerad av FeliciaC; 30 September 2013, 10:34.
              54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
              375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

              Kommentar

              Arbetssätt...