Starta Räkvas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbut
    • September 2013
    • 22

    Starta Räkvas

    Tjenatjena!Har läst genom en hel del trådar här om räkvasar och tycker det låter som en kul idé. Innan vi börjar vill jag bara säga att jag är nybörjare, dock finns ett akvarie redan i huset som sköts om på ett okej sätt, inget fuffel och småpill så att säga. Tillbaks till mig då. Jag tänkte ha vasen i mitt sovrum för att lysa upp och göra fint. Den kommer också få följa med på flytten om ett år ungefär till någon trevlig studentlägenhet.Jag har läst genom några guider på hur man startar upp ett akvarium men det jag helst vill ha är en lista på vad jag behöver införskaffa.Vas (Ganska självklart) - Den däringa 45 cm som alla verkar haFilter - Jag vill ha en riktigt tyst en då jag ska ha vasen i sovrummet.Lampa - Något trevligt från ikea sitter nog fint. Förslag på lamptyp och watt?Grus - Svart tänkte jag väl mig då det är snyggt och jag läste någonstans att räkor föredrar mörk bottenDekoration - Någon trollhasselkvist och någon växt fungerar nog, dock behöver jag hjälp med vilken växt.Städlandslaget - Sniglar verkar folk använda. Tips på sådana uppskattas.Mat/prover/och-allt-annat-som-ska-i-vattnet - ?Vet att bl a Hannesc har en fin vas som han lyckats med. Hjälp gärna till med kunskapen ni innehar./Tobbe
    Senast redigerad av Tobbut; 16 September 2013, 22:00.
  • xanadu
    • January 2013
    • 157

    #2
    Bra val! De är förjäkla trevliga de där vaserna. Jag har själv en sedan några månader tillbaka. De flesta av oss använder nog Ikeas vas Bladet 45cm. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30122199/

    Filtret spelar egentligen ingen jätte roll, ett ganska litet innerfilter funkar kalas i en vas. Idag är väl de flesta filter väldigt tystgående. I alla fall de jag har erfarenhet av. Vad det gäller ljus duger en liten bordslampa från Ikea också bra. Jag kör själv med en lite läslampa och i min vas växer det som tusan så det verkar fungera. Som bottenmaterial har jag valt att köra med fluval plant stratum istället för vanligt grus just för att ge växterna lite bättre förutsättningar.

    Ormhassel gör sig väldigt bra i en vas. Och som växt kan jag då rekommendera spikblad som jag själv har i min vas. Den klättrar vackert upp längs kvistarna ovanför vattnet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8807 kopia.jpg
Visningar: 2
Storlek: 152,1 KB
ID: 2149883
    Slänger med en liten halvtaskig bild på min vas.
    Projekt:

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Sv: Starta Räkvas

      Slänger in en bild på min vas med

      Skickat från min C6903 med Tapatalk now Free
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Matsnork
        • July 2012
        • 119

        #4
        Filter är inget måste men bra om man inte kan påskynda bakteriekulturen med begagnat akvarievatten. Jag kör utan teknik i min vas; bara solljus inget filter.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Jag har sett en ännu snyggare vas på ILVA eftersom den var helt cylindrisk, givetvis dyrare, få som slår IKEA på priser.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          Arbetssätt...