Mitt forsta akvarium blev 2 - sjuk fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miinerva
    • August 2013
    • 4

    Mitt forsta akvarium blev 2 - sjuk fisk?

    Hej allihopa

    Vad glad jag ar att jag hittade detta forumet och vilken bra nyborjadguide som finns har. Sa mycket lattare att lasa an annat jag har hittat pa internet. Ursaktar med en gang avsaknav av svenska bokstaver. Sitter nere i Tyskland med ett Amerikanst tangentbord...

    Sa, nu till min nyborjar fraga. Jag har ett 25liters akvarium som ar cyklat sedan nagra veckor tillbaka och alla varden har varit OK. 0 Amonnium, 0 nitrat 0,1 nitrit tror jag dom sa med nagot for hogt PH tror jag, 8.1 och lite for hart vatten. Det haller jag pa att atergarda med torkade blad som de rekomenderade i djuraffaren sa hoppas att det gar ner lite till. Ska aven kopa ett test kit att ha hemma sjalv.

    I akvariet har jag en kampfisk och 5 eldtetror (heter det sa pa svenska? Ember tetra pa engleska, introducerade med en veckas mellanrum. Inredningen bestar av "driftwood" och levande vaxter. Gick ratt kort tid innan jag tyckte att min kampfisk varkar tycka att det ar lite trangt i burken sa kopte ett nytt akvarium pa 57 liter som jag just haller pa att starta upp. Mer avlangt denna gangen. Kampfisken har aven bettett sig lite konstigt tycker jag, graver ner sig i sanden som om man haller pa att klia sig, sa jag sokte sa klart pa Internet och det kan vist vara ett tecken pa att han ar sjuk. Sa i lordags sag jag en liten vit flack pa honom.. Sokte vidare pa Internet och hitta information on parasiter "Vita prick". Det lat ju inget vidare och kan vist vara valdigt smittsamt. Sa, undrar darfor om det ar battre att jag isloerar honom i det nya akvariumet (satte upp det i lordags sa det ar inte cyklat an) eller ska jag lata honom vara i "gamla burken" med risk att han smittar dom andra". Om jag maste isssolera honom, kan jag da gora delvattenbyten och overfora vatten fran den cyklade tanken till den nya. Nya tanken har sten som inredning sa dar finns ingen driftwoood och da alltsa ingen tenisus eller vad det heter (som fargar vattnet gult).

    Kanner att jag har fatt en hard inkorningsport till akvarium varlden genom att komma hem med en sjuk fisk. Inser dock nu att han var sjuk fran forsta borjan eftersom beteended inte direkt har andrats, han borjade grava ner sig fran dag 1.5. Men, sa kan det ju ga. Har man skaffat djur sa maste man ju ansvara om halsan ocksa...

    Hoppas att jag snart kan vara med och ge svar pa fragor ocksa men for stunden sa kommer jag bara lasa och lara, lasa och lara

    Vanliga halsningar
    Miinerva
    Senast redigerad av Miinerva; 02 September 2013, 08:22.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    En liten vit prick är oftast inte vita prick utan då brukar de ha väldigt många.
    Och OM det nu är vita prick som kampfisken har så har den redan smittat de andra så det hjälper inte att flytta fisken..
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Miinerva
      • August 2013
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      En liten vit prick är oftast inte vita prick utan då brukar de ha väldigt många.
      Och OM det nu är vita prick som kampfisken har så har den redan smittat de andra så det hjälper inte att flytta fisken..
      Tack Kjell for snabt svar. Da hoppas jag att jag inte hittar flera prickar. Men, angaende gravandet i sanden, kan det vara nagon form av inflamation? Har last att man kan lagga i akvarium salt i sa fall for att lindra. Blir de andra fiskarna sjuka da? Vet ine rikigt annars varfor han tycker om att borra ner sig i sanden. Varka inte vara normalt Betta beteende?

      Miinerva

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Nja gräver de så brukar det inte vara någon sjukdom. Om de kliar sig (stryker) sig mot sanden så kan det ibland vara förstadiet till någon sjukdom.
        Så utifrån det du skriver så skulle jag avvakta
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Miinerva
          • August 2013
          • 4

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Nja gräver de så brukar det inte vara någon sjukdom. Om de kliar sig (stryker) sig mot sanden så kan det ibland vara förstadiet till någon sjukdom.
          Så utifrån det du skriver så skulle jag avvakta
          Tack igen Kjell! Da avaktar jag och ser till att lugna ner "hysterin" lite. Inte latt nar det ar sa mycket nytt att lara. Men jo, han stryker sig garna mot sanden ocksa. Simmar liksom nere vid botten med magen mot sanden eller pa platser dar han kan fa lite "kli" pa sidan. Garna runt omkring mossbollen som jag har. Sa det ar vanligt att Bettor graver i sanden?

          Miinerva

          Kommentar

          Arbetssätt...