Sällskapskar i vardagsrummet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dinux
    • August 2013
    • 3

    Sällskapskar i vardagsrummet

    Hejsan
    Efter att min nioåriga dotter fått mersmak på akvarium, tänkte jag dra igång ett större sällskapskar i vardagsrummet. Valet av fiskar är tänkt att bli Guppy, Svärdbärare, Neontetra, Platyn samt några Golden som kan hålla nere yngelbeståndet. Självklart kommer det att finnas några Skäggmunsmal…. Passar just Golden i denna roll eller vilka andra val skulle ni gjort?
  • liberty.)
    • July 2013
    • 198

    #2
    Hej,om du menar golden Malawi så går dom absolut inte ihop dom kommer ifrån helt olika världsdelar och så har dom inte samma temperatur o ph.

    Kommentar

    • liberty.)
      • July 2013
      • 198

      #3
      Hur ska karet det nya karet va?

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Om det är Golden Labidochromis caeruleus du menar så bör de inte blandas in i akvariumet. Golden är en Malawi och de bör endast hållas tillsammans med Malawi eller en del Tanganyika sorter. Malawifiskar är mycket aggressivare än de sorter du skrivit.
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • liberty.)
          • July 2013
          • 198

          #5
          Men om du vill ha någon ciklid som går bra ihop med sällskapsfisk så är det fjärilsciklider.Här är en länk som det står lite fakta om fjärilsciklider.http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...51495398,d.bGE

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            Jag hade valt en annan tetra. En som stimmar bättre. Neontetrorna simmar mest runt lite slött. Lite av charmen med tetror är ju att de är stimfiskar.
            Jag har rödmunstetror som stimmar fint i stort sett hela tiden. När du ser bilder på dem kommer du tycka de ser lite tråkiga ut, men i verkligheten är det otroligt färggranna. Dvs tvärtom mot neontetror som är otroligt vackra i affärens kala akvarium, men som helt förlorar sin wow-faktor i ett sällskapsakvarium med växter.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • henrikl
              • November 2012
              • 639

              #7
              Ursprungligen postat av HWH
              Jag hade valt en annan tetra. En som stimmar bättre. Neontetrorna simmar mest runt lite slött. Lite av charmen med tetror är ju att de är stimfiskar.
              Jag har rödmunstetror som stimmar fint i stort sett hela tiden. När du ser bilder på dem kommer du tycka de ser lite tråkiga ut, men i verkligheten är det otroligt färggranna. Dvs tvärtom mot neontetror som är otroligt vackra i affärens kala akvarium, men som helt förlorar sin wow-faktor i ett sällskapsakvarium med växter.
              Finns många fina tetror om man kommer till en affär som har lite större utbud på tetror.... Sorgmanteltetra, svart fantomtetra och citrontetra är tre fina tetror.
              Senast redigerad av henrikl; 29 August 2013, 12:52.
              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Grejen med tetror är att de oftast bara stimmar bra om de känner sig hotade. När de känner sig trygga i karet så tenderar de att sprida ut sig mer, även om en del arter kanske stimmar mer än andra. En tetra jag kan rekommendera, som brukar hålla sig (även om de kanske inte stimmar per se) i en grupp där de ägnar sig åt diverse uppvisningar sinsemellan med utspända fenor, är rosentetran, alternativt vitfenad rosentetra. Även svart fantomtetra har ett liknande beteende. Men det finns en uppsjö av vackra och intressanta tetror att välja på.

                Vad det gäller ciklider, fjärilscikliden tenderar till att vara känslig, och kortlivad, och svår att få yngel av (dock inte så svår att få lek av). Istället kan jag rekommendera boliviansk fjärilsciklid, eller en av mina absoluta favoriter, nyckelhålscikliden. Även bland ciklider finns det många arter att välja på, som faktiskt funkar utmärkt i det vi brukar kalla sällskapskar.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #9
                  Dessutom kan ett stim med tetror som vuxit till sig lite kalasa duktigt på yngel. Mina platysar får yngel titt som tätt, men det brukar bara vara nån enstaka som undkommer tetrorna.

                  Annars kan jag hålla med om den bolivianska fjärilscikliden. Tack vare Animaniac köpte jag sådana och de är mina absoluta favoriter här hemma. För jag tycker också du ska tänka lite på vad som är spännande att titta på. Guppyn, svärdbärare och platys i all ära som lätta färgglada fiskar, men så spännande är de faktiskt inte att sitta och titta på. Då är det roligare med fiskar som antingen bygger, grälar eller leker med varandra.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • henrikl
                    • November 2012
                    • 639

                    #10
                    Det är lite mer fart i ciklider och händer alltid något kul. Finns väldigt många vackra sydamerikanska ciklider och boliviansk fjärilsciklid som Animaniac skriver är fina. Inte så känsliga som den andra fjärilscikliden
                    .
                    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                    Kommentar

                    • henrikl
                      • November 2012
                      • 639

                      #11
                      Du skriver att du ska ha ancistrus också. Tänk på att det finns andra färger än brun. Inget ont om bruna men röda, albino eller slöjvarianterna kan pigga upp färgmässigt och utseendemässigt.
                      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                      Kommentar

                      • simpson
                        • July 2012
                        • 666

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dinux
                        Hejsan
                        Efter att min nioåriga dotter fått mersmak på akvarium, tänkte jag dra igång ett större sällskapskar i vardagsrummet. Valet av fiskar är tänkt att bli Guppy, Svärdbärare, Neontetra, Platyn samt några Golden som kan hålla nere yngelbeståndet. Självklart kommer det att finnas några Skäggmunsmal…. Passar just Golden i denna roll eller vilka andra val skulle ni gjort?
                        Varför inte gå lite bananas och ta ut svängarna från zoobutikernas säljlista 1a



                        Lite biotopinriktat (blir rätt gjort ett bra sällskapskar ändå) från amazonas med scalar som huvudrätt och sedan lite tillbehör. Studera yngelvård, territorium etc.

                        Eller tanganyikasjön i Afrika, några ciklider som lever, leker i snäckskal, och lite fler som gömmer sig i stenrösen, klippor etc? Finns outröttligt många varianter på fisk och beteenden!

                        Kommentar

                        • Joakim Lundgren
                          • August 2006
                          • 631

                          #13
                          Levandefödare och malawiciklider klarar båda av ph8. Du kommer inte att behöva någon ciklid för att hålla nere mängden med yngel då de vuxna fiskarna kommer att sköta detta själva. Om du ändå vill ha en ciklidart tillsammans med levandefödarna så vill jag tipsa om cryptoheros sajica. Om du inte bryr dig om att göra karet biotopinriktat så kan jag även tipsa om mosaikguramis, vilka fungerar ypperligt med levandefödare. Jag har själv guppys och platys ihop med mosaiker i ett 240.
                          AKA: Lizardking

                          Kommentar

                          • Dinux
                            • August 2013
                            • 3

                            #14
                            Hejsan allesammans
                            Ursäkta min frånvaro, men jag jobbar i psykiatrins stormiga öga vilket gör det svårt att vara på två platser samtidigt.

                            Feedback.
                            Tack för alla tipsen angående golden Malawi och övriga frågeställningar som återfinns, ingen användare nämnd ingen glömd ;P

                            Vilket kar blev det?
                            Det blev ett vitt hörn kar på 190 lit, med tillhörande undermöbel. Tog en dagstur ut till Falskogs akvarium och inhandlade kar & möbel, 40 kg venezuelisk gulsand, backgrund och två kraftiga och rejäla rötter.

                            http://www.fildirekt.se/dl/1378195559.jpg http://www.fildirekt.se/dl/1378201074.jpg

                            Montering av möbeln utfördes något enklare än ett stycke möbel inköpt från Ikea. Fogarna på karet är proffsigt utfört, div; jämna finna fogar utan några onödiga utsvängningar. Avsatte en heldag för montering och tvättning av sanden & kar, under tiden jag tvätta sanden fick backgrunden bränner klart i 24h. Införskaffade inte någon beklädnad för pump och filter lådan, utan det görs vid nästa tömning. Tanken är e la att ha en rotbeklädnad från känd leverantör, som skapar ett levande djup tillsammans med de inköpta rötterna.

                            Efter att rötterna fått ligga och gotta sej ett par dagar, passade jag på att hugga sten. Från två stora ”block” blev det ett antal mindre delar. Färgvalet blev jag rätt så nöjd med, inte för ljust och inte för mörkt. Men någon kolsvart skiffer platta skall nog in i framtiden.


                            Av den T formade roten (främre roten) kapades T:et av och placerades längs in. Sex st 4 mm hål borrades igenom roten, vilket gör att växter kan både hållas på plats tills de får rejäla rotsystem.

                            Så ser det ut


                            Senast redigerad av Dinux; 02 September 2013, 10:55.

                            Kommentar

                            • liberty.)
                              • July 2013
                              • 198

                              #15
                              Hej,riktigt snyggt kar.Dinux

                              Kommentar

                              Arbetssätt...