Hur snabbt måste man i med fiskar och växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Hur snabbt måste man i med fiskar och växter?

    Mitt kar har varit igång sen igår (lördag). Jag tillsatte Happy Life vattenberedningsmedel och och stoppade i några stjälkar hornsärv. Vattnet ser förvånansvärt klart ut men ytterfiltret låter ganska vedervärdigt.. Min undran är hur länge man kan låta det gå utan fiskar och växter? Karet är på 350 L. Jag har för mej att jag lät det gå så här ett par dagar sist jag startade upp. Hur pass mycket fisk och växter bör jag i med till en början? Jag vill ju helst att det ska bli så rätt som möjligt från början
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1023

    #2
    Växter kan du pytsa i direkt. Börja med några småfiskar, och var försiktig med matningen!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Du kan stoppa i fisk direkt. När tempen är stabiliserad så är allt lugnt.

      Köp inte för många på en gång bara. Lycka till

      Edit: Den gode Stefan var före, en mycket vis man
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        #4
        Tack Mathias! Och Stefan såklart Jag såg just att det finns en nybörjarguide... Men jag är tacksam för all input jag kan få. Teststickorna jag fick med akvariet hade datum 2009/07 så det blir till att köpa nytt testkit. Jag har så mycke roligt framför mej nu!

        Cathrin

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Skit i teststickor. Ett jbl-dropptest för nitrit är det enda du behöver, om du nu måste ha något
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            Det händer ingenting med kvävecykeln om man låter det stå utan fisk så mycket. enligt mig skall värdena vara bra innan man sätter i fiskar då menar jag temperaturen ph kh. Men om temperaturen ph och kh är bra nu kan du tillsätta fiskar nu. När akvariet är så pass stort kan du börja med 5 eller 4 fiskar
            Senast redigerad av viktorbj; 25 August 2013, 08:42.

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              #7
              Jag köpte dropptester och mätte nitrit och ph idag.Värdena är bra och jag tänker ta med mej lille sonsonen för att köpa fiskar i morron. Det blir nog 5 blå kilfläcksrasboror till att börja med

              Kommentar

              Arbetssätt...