Rengöring av sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Rengöring av sand

    Det är 10 år sen jag avvecklade mina kar så jag känner mej som en nybörjare i mångt och mycket så jag postar nog mina frågor här.

    Sanden är begagnad och innehåller ju ganska mycket gucka och jag skulle nog kunna hålla på i en vecka med att rengöra den. En av mina frågor är hur pass ren måste jag få den? Den luktar inte unket och jag gick ofta efter näsan förut. Kan jag filtrera bort det som blir kvar? Jag har ett Eheim ytterfilter med makaroner, nån sorts keramiska stenar och grönt trassel. Jag vet att blå filtermatta rekommenderas i filtret. Hade Fluval förut men kommer inte ihåg vad hade jag hade i

    Jag har aldrig använt vattenberedeningsmedel när jag startat upp förut. Hjälper det om det skulle finnas nånting kvar som inte bör finnas där?

    Cathrin
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Jag hade valt att skölja sanden för att undvika ev. "svart sand" (svavelväte). Kan ju uppstå ifall sanden innehåller mycket organiskt material som hamnar i en syrefattig miljö i de undre sandlagret.
    Brukar gå rätt lätt att skölja ur sanden i en hink.
    Vattenberedningsmedel kan vara bra att använda vid nystart. Jag har dock oftast slarvat med att tillsätta något vattenberedningsmedel, utan att det inneburit några problem. Men det kanske beror lite på vilket vatten man har i kranen.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      #3
      Jag sköljer givetvis sanden men det blir ju inte 100 rent. Har skavsår på knogarna Men gör det nåt om det blir lite kvar? Och tar man hand om det i så fall genom att använda beredningsmedel?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Vattenberedningsmedel neutralisera klor ev. bindervissa tungmetaller och skyddar fiskarnas slemhinnor etc. Tar inte bort smuts eller renar vattnet.

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          #5
          Okej Jag har fyllt upp karet och fått igång cirkulationen och det ser ganska bra ut. Ungefär som jag kommer ihåg att det såg ut när jag höll på förut. Hade i medlet också så det är bara att vänta och se nu då. Jag ska köpa dropptest och kolla om några dagar.

          Kommentar

          Arbetssätt...