Nybörjarfrågor om Aquaclear 30.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killroy
    • July 2013
    • 40

    Nybörjarfrågor om Aquaclear 30.

    Har precis köpt ett begagnat 220 liters akvarium och där ingick en Aquaclear 30 powerhead och ett bottenfilter.
    Har fråga om fråga om flöde på pumpen. Detta går att ställa med en ratt på pumpen men frågan är vilket flöde man ska ha det på.
    Står att maxflödet är 660 liter/min men att "arbetsflödet" är 220 litet/min.
    Ställer man pumpen på högsta läget är det en väldigt flöde i akvariumet.
    Har det riktat i längsled och upp mot rutan. Står just nu på mellan läget och då är det som jag tycker lagom virvlar i akvariumetet.
    Ska bara ha sydamerikanskafiskar som ska gå i akvariumet så hur mycket flås ska man ha på pumpen?
    /Johan
    http://akvariekarlskrona.se

    http://facebook.se/carlskronaakvarieforening
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #2
    Om du inte ska ha en sydamerikanare som är känslig mot drag så kan du blåsa på för fullt. Ska du endast ha Sydamerikanska malar kan du ha över 2000 i utblås utan problem. Det är väldigt individuellt vad fiskar gillar. Det är bättre att anpassa blåset efter fiskarna du kommer stoppa i karet. Har du små yngel kanske de inte vill ha mycket blås medan större klarar mer drag. Fast jag tror inte 660 l/h i ett 220 liters akvarium kan anses som mycket.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Nybörjarfrågor om Aquaclear 30.

      Har 1000l/tim i mitt 180 och det går utmärkt. Riktar du strålen mot en rot så att den splittras så får du högt flöde men inte strömt.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Killroy, ett aquaclear 30 kan aldrig på nåt vis ge för mycket turbulens i ett 220L, inte möjligt Om du inte har blandat ihop pumpbeteckningen Skrammelbuttar förövrigt
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...