Litet växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • antsti
    • August 2013
    • 14

    Litet växtakvarium

    Hej!

    Beslutade mig i fredags för att damma av mitt akvarieintresse och starta upp ett akvarium igen. Sagt och gjort så sitter jag nu här med ett akvarium på ca 37 liter. Hade egentligen varit sugen på något mycket större, men nuvarande förhållanden gjorde att bestämde mig för att trots allt hålla till godo med det akvarium jag ruvat på i garderoben sedan 2004. Har spenderat mycket tid med att läsa runt här på zoopet och i mina gamla böcker och nu är det alltså igång. Det enda som saknas är i princip fiskarna.


    I min iver satte jag ju naturligtvis igång mer eller mindre direkt, så jag tänkte passa på att vara lite efterklok och ställa en del frågor här för att rätta till saker jag borde gjort annorlunda och få tips om hur jag ska göra i fortsättningen. Det jag har tänkt mig att skapa är någon typ av sydostasiatisk biotop med mycket växter. Akvariet är 50 x 26 cm och 30 cm på höjden, men har brutna hörn på framsidan.

    Bild: http://i1303.photobucket.com/albums/...psc5bac927.jpg


    Det första jag funderar över är belysningen. Har en 50 cm ramp med E14-sockel. Lågenergilampor har jag förstått är ett alternativ till lysrör och andra typer av belysning. Skulle två av följande LE-lampor i min ramp vara ett okej alternativ tror ni? 12W, 6500K. http://www.lampgrossen.se/produkt/Lagenergi-Stav-E14


    Något annat jag funderar över är substrat eller bottennäring för växter. Under förebilden att det skulle vara något att blanda upp bottensanden med fick jag med mig en påse (2kg) Fluval stratum hem, men det tycks ju inte riktigt vara så det ska användas. Fluval förespråkar så klart att man endast ska använda deras substrat på botten. Andra lägger det i botten under sanden, medan somliga lägger det ovanpå. En del har det bara där de ska plantera växter. Efter mycket om och men hamnade mitt ovanpå sanden. Ärligt talat tycker jag det är skitfult och värre lär det bli när det blandas upp med sanden... Hur använder man det egentligen?


    Tacksam för all respons jag kan få!
    Senast redigerad av antsti; 18 August 2013, 19:48.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Nja när det gäller den här typen av växtsubstrat så brukar man nog inte lägga lager som du gjort, det brukar man göra när man vill ha jordbotten dvs. jord och sand/grus ovanpå för att hålla jorden på plats.

    En del inredningsfantomer kan ibland dela av botten och använda olika substrat men inte lägga dem i olika lager...

    I ditt fall tycker jag du ska suga bort sanden och köra på växtsubstratet
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • antsti
      • August 2013
      • 14

      #3
      Misstänkte detta... Får nog köpa en till påse med substrat då antar jag för det blir lite grunt för växterna annars, eller? Hur hade du gått tillväga för att separera grus och substrat? Suga upp sanden direkt med hävert ur akvariet?

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Det är nog ett helvete, fyll på med soil. jag tycker det såg bra ut

        Kommentar

        • antsti
          • August 2013
          • 14

          #5
          Hmm... får se vad det blir av det hela. Alltid lär man sig något av sina misstag Någon som har en idé om belysningen jag hittade? Duger den?

          Kommentar

          • antsti
            • August 2013
            • 14

            #6
            Lyckades efter en hel del möda separera det mesta av sanden och soilen. Fyllde på med en påse soil till och det blev riktigt bra Har även satt in två 12 watts lågenergilampor på 6500K. Riktigt nöjd en så länge! Växterna växer så det knakar och mina två första invånare har det kalas

            Kommentar

            Arbetssätt...