könsfördelning på Gurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svartvit
    • May 2012
    • 6

    könsfördelning på Gurami?

    Jag skulle jättegärna vilja ha mosaikgurami men mitt akvarium är bara på ca 95 l och har måtten L:79 D:29 H:42

    så funderar jag på om jag kan ha 3-4 stycken dvärggurami istället. Men jag har inte riktigt förstått hur könsfördelningen ska vara. ska de gå i par eller 1 hane och 2 honor?
    Utöver guramin så vill jag ha nån stimmfisk. I dotterns akvarium så har vi 12 st boraras Brigittae. Tycker dessa är jättesöta, skulle man kunna ha såna med guramin?
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    95 liter räcker gott om du har en hane och en hona av mosaikgurami bara och inga andra djur utom snäckor. Problemet är att de kommer snart leka, och efter leken bör du flytta honan till ett annat akvarium, och en vecka senare även hanen. Sedan har du en kull ungar att föda upp! De flesta guramiyngel växer väldigt ojämnt. Som jag minns det är det lättare att mata upp mosaikgurami till en jämn storlek än många andra släktingar. Du kan också låta föräldrarna gå kvar och flytta skumboet efter leken (äggen syns som gula prickar i det vita skummet) till ett annat akvarium (eller en förvaringslåda i glasklar plast från IKEA/Claes Ohlson/etc). Men i plastlådan med mindre volym är det svårare att få ynglen att växa jämt (en blir stor och äter upp de andra).

    Kommentar

    • svartvit
      • May 2012
      • 6

      #3
      Ska fundera lite på mosaikgurami, tycker det är så fina. Men jag vill gärna ha ett mindre stim med små fisk också.
      Om jag skulle ha 1-2 par med dvärggurami skulle jag kunna ha ett litet stim med typ rasboror då?

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Du kan kombinera både dvärggurami och mosaikgurami med ett stim av rasboror i 95 liter (men då blir det inga yngel). Men undvik de rasboror som fortfarande hör till släktet Rasbora. De är i vildaste laget! Hellre Trigonostigma, Rasboroides, Brevibora, eller Boraras maculatus. De minsta och lugnaste barberna fungerar också bra liksom kolglödstetra mm

        EDIT Ett ännu bättre alternativ är honungsgurami + Boraras. Då är det ingen risk att det blir för trångt. Det finns ett antal rikitigt små bottenfiskar som också skulle gå bra till, men de brukar vara beställningsvara - och då får man inte alltid den art man beställt, tyvärr.
        Senast redigerad av Erik Åhlander; 18 August 2013, 11:41.

        Kommentar

        • svartvit
          • May 2012
          • 6

          #5
          I dotterns räkakvarium har jag boraras brigittae funderar på att kanske flytta över de.Ska titta på honungsgurami också. Vilka bottenfiskar tänkte du på? Då jag inte har hållt på med akvarium så länge är det alltid bra att få tips om olika fiskar. Man försöker googla mycket men slutar oftast med att man blir trött i huvudet för det finns så mycket att lära =)

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Jag har en trevlig grönling som jag köpte under namnet Schistura savona. Kanske är det den arten, kanske inte. Under 5 cm. Pangio doriae är släkt med kuhli-ålarna och blir nästan 10 cm, men är mycket slankare än släktingarna (svår att få tag på). Dvärgbotian, Ambastaia sidthimunki, har jag aldrig haft själv, men den lär vara mycket trevlig och blir inte mycket större. Corydoras habrosus beter sig som en vanlig pansarmal, men är mycket mindre. Sedan vinns ett antal asiatiska dvärgmalar, men dom har jag ingen egen erfarenhet av, och de flesta är rena nattdjur, men Hyalobagrus flavus lär vara trevlig.

            Kommentar

            Arbetssätt...