Filter Till 270L sällskaps, FX6?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magah
    • July 2012
    • 43

    Filter Till 270L sällskaps, FX6?

    Hej!
    Trodde de de skulle va betydligt enklare att välja filter!

    Har just nu ett 270L akvarium som jag behöver ett filter till,
    funderar på om det blir bra med ett Fx6 lr blir de för högt flöde?
    Tror inte det är ställbart på de?
    Tänkte köpa ett så stort som möjligt när man ändå var på g, men de kanske räcker med ett 406?

    Fx5 verkar ha varit populär så 6an borde väll va lika bra, nån som kan ge ett utlåtande?
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Vad vill du ha för fiskar?

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Fx6 är ställbar u flödet ji

      Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

      Kommentar

      • C.Tjärnberg
        • August 2013
        • 8

        #4
        Jag har fluval fx5 till mitt 375 liters kar som tidigare innehöll kardinaltetror och guppys, det fungerade utmärkt, i det karet stryps flödet ganska mycket av att jag har satt en strumpa och filtermatta över insuget för att förhindra yngel att sugas in samt för att slippa dra in all skit in i filtret. Det går även att ställa flödet som hannesc säger. Det går ju också att laborera med olika lösningar för utblåset, dock tycker jag att orginalmunstycket funger alldeles utmärkt när man har filtret i lite mindre akvarium. Har även en fx6 och tycker inte att den skiljer sig så mycket från fx5 mer än att jag upplever den som lite tystare.

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Hellre större än mindre..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Magah
            • July 2012
            • 43

            #6
            Sv: Filter Till 270L sällskaps, FX6?

            Det blir ett fx6, tack för svaren, duger de med de filter som följ med och att man komplettera med typ grov filtermatta i den tomma korgen?

            Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

            Kommentar

            • C.Tjärnberg
              • August 2013
              • 8

              #7
              Ja Fx6an kommer med ganska mycket filtermaterial, har för mig att det är minst 2 fulla korgar, en med filtermatta och en med bio-max makaroner. Det är alldeles utmärkt att komplettera med grov filtermatta då den matta som följer med är av den lite "finare" typen.

              Kommentar

              • Magah
                • July 2012
                • 43

                #8
                Hej igen!

                Har nu kört fx6'an en vecka, är inte riktigt nöjd med ljudnivån, har dock ingen tidigare erfarenhet, lr nån polare med liknande prylar..

                men motorn vibrerar och lägger man handen på utloppsslangen känner man tydliga vibrationer i den oxå, vilket resulterar i ett rätt irriterande ljud som fortplantar sig i bänken, den står på två lager liggunderlag.
                ska det vara så??

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Tror jag inte. Vissa exemplar av Fx5 lät ordentligt. Då var det ofta fel på impellern med obalans. Det enda som snurrar eller rör sig är ju impellern. Har du vibrationer så är det ju där felet sitter. Sedan vet jag inte exakt hur Fx6:an är konstruerad. Om det finns en axel till impellern kan ju något vara fel där. Har du kollat så att axel, impeller etc. sitter rätt?
                  Enligt den handlarn jag har så var kvalitén ojämn på Fluval. De flesta exemplar funkar perfekt, vissa behöver åtgärdas.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Filter Till 270L sällskaps, FX6?

                    De surrar allt lite rent generellt. Det tystnar lite när det hamnar lite biomatta på grejerna.

                    Jag har själv två fx5 ett 406 och ett 306, de låter allihop. Inget störande men jag hör dem.

                    Väger man sedan in Eheim här, som är tysta men dåliga så är valet ganska enkelt. Jag skulle öppna ett igår, mycket riktigt sprack det. Trött blir man!
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Tysta och bra, skall det vara Mathias!

                      Kommentar

                      • AzteX
                        • May 2013
                        • 12

                        #12
                        Jag har också FX6:an håller jag handen runt slangen så känner jag att den vibrerar men det gör jag även på min 405 men jag tycker inte FX6:an låter så mycket..

                        Kommentar

                        • lofstrog
                          • November 2009
                          • 989

                          #13
                          Filter Till 270L sällskaps, FX6?

                          Kan ju också vara lite luft som inte vill komma ut Även om FX6 stannar till och försöker evakuera luft med jämna mellanrum så kanske inte allt kommer ut. Prova att vicka på pumpen. Ta ut kontakten en stund och sedan starta den igen.


                          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                          Discus for life

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            De surrar allt lite rent generellt. Det tystnar lite när det hamnar lite biomatta på grejerna.

                            Jag har själv två fx5 ett 406 och ett 306, de låter allihop. Inget störande men jag hör dem.

                            Väger man sedan in Eheim här, som är tysta men dåliga så är valet ganska enkelt. Jag skulle öppna ett igår, mycket riktigt sprack det. Trött blir man!
                            Vad var det som sprack ?

                            Kommentar

                            • Magah
                              • July 2012
                              • 43

                              #15
                              Sv: Filter Till 270L sällskaps, FX6?

                              Hmm, ja har provat lite olika knep, men den låter lika mke endå.. Ser att det är samma impeller till fx6 som fx5...

                              De är så svårt när man är rookie och inte har nått att jämföra. Men man hör pumpen än vars man är i huset typ..läste en recension om fx6an och dom skrev hur förvånad dom va över den låga ljudnivån??


                              Tog isär å kolla på den idag. På impellern var de mke små plast rester från tillverkningen och på ett blad en lite djupare repa... Kan man kräva att få en ny impeller?

                              Hoppas liksom att det är den som är obalans i och att den skulle bli mke tystare med en annan impeller...

                              Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

                              Kommentar

                              Arbetssätt...