Hona/hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yyyesporr
    • July 2013
    • 28

    Hona/hane?

    Hejsan!

    Jag är väldigt ny här och har de dumma nybörjare-frågorna..
    Har ett kar med olika ciklider nu. lambardio, hongi, röd zebra bland annat. De flesta är större yngel. 3-6cm.
    Mina frågor är, hur ser jag skillnad på deras kön?
    Hon i affären tog 2 honor och en hane per art och sa att man såg skillnaden på äggfläkarna. Men när vänner som haft fiskar kollar på karet påstår dem att det är bland annat två zebra hanar...
    Undrar om någon skulle kunna försöka lära mig eller förklara på ett tydligt sätt.

    En annan fråga är, vissa fiskar ''kliar'' sig mot stenar och grusen. Vad kan det bero på?

    Det var nog allt för denna gången.

    Tack på förhand.
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Sv: Hona/hane?

    Det är svårt att förklara så här över internet hur man ser skillnad.
    Äggfläckarna är ett sätt och som jag tycker fungerar bäst på vuxna fiskar.
    Det är svårt att se skillnad på mindre fiskar för alla utvecklar sig olika snabbt.
    En fisk som ser ut som en hona när den är 4cm behöver inte alls va en hona.
    Det enda säkra sättet att se skilknad vid den åldern på fisk är att jämföra könsöppningarna med lupp.

    Men du skrev att du hade vänner som har haft malawi.
    Så mitt tips är att du ber en vän visa och förklara hur han/hon ser skillnad. Tex i en djuraffär med malawi där du själv kan öva att se skillnad.

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Äggfläckar kan vara bra att könsbestämma ungfisk med om du är helt säker på föräldrarnas kön. Olika malawi har olika antal äggfläckar och hos en del har hanen mest och hos en del honan. Så det finns ingen regel som säger att honor har mer äggfläckar eller tvärtom.
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Hona/hane?

        Först vill jag säga att det är kul att du kommit hit med dina frågor. Din fråga om varför de "kliar sig" är att det nog är som för oss att något är irriterande på huden. Det kan bero på att vattnet är osunt på något sätt för fisken genom att man t.ex. matat för mycket. Vid vattenbyten kan klor och annat också irritera.
        Hur gör du med vattenbyten och hur ser dina matningsrutiner ut?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Yyyesporr
          • July 2013
          • 28

          #5
          Tackar för svaren.

          Jag har bytt 3-5 liter varannan dag för att hålla temperaturen nere.
          Men nu har den landat stabilt på 26 grader.
          Så nu kommer jag vänta längre innan jag byter.
          Matning sker var dag, men lägger i ex antal kulor sen när dem är borta lägger jag i tills alla fiskar fått.
          Och den maten som de inte rör, om det händer, plockar jag upp med håven för jag är rädd för att få nitrit..

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            bättre då du matar lite mindre istället för att plocka upp o ha dig fiskarna ser till att få i sig maten. inget du behöver oroa dig för

            Kommentar

            Arbetssätt...