Vit (Malawi)ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arizona69
    • August 2013
    • 5

    Vit (Malawi)ciklid?

    Köpte idag en vit ciklid på zoogiganten som där kallades white pearl ciklid och skulle vara en Malawi. Då det var mkt folk och ganska stressigt där just då så blev det inte möjlighet att ställa många frågor. Nu har jag i alla fall köpt två helvita ciklider som enligt lapp på akvariet heter White pearl ciklid, någon som vet vad det latinska namn kan vara?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Handelsnamn kan innebära lite vad som helst, fick du inget vetenskapligt namn? Hur ser de ut? Har de röda eller svarta ögon?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • vargon
      • May 2013
      • 45

      #3
      Troligen metriaclima callainos
      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=96&SOK=1 fast bilderna är från Nkhata Bay och den fångstplatsen har ingen white Pearl, dom du såg härstammade kanske från Makonde.
      Senast redigerad av vargon; 10 August 2013, 23:11.
      720L Malawi
      540L Malawi
      Och ca 1000 liter yngelkar i olika storlekar.

      Kommentar

      • Arizona69
        • August 2013
        • 5

        #4
        Dem har svarta ögon. Det var så stressigt där och den kille som hjälpte mig var inte så duktig på ciklider, den killen som kan var ledig. Ska försöka ta foto och lägga ut så ni kan se dem.

        Kommentar

        • vargon
          • May 2013
          • 45

          #5
          Kolla på länken jag lade ut, det är med största säkerhet en Metriaclima Callainos "white pearl".
          720L Malawi
          540L Malawi
          Och ca 1000 liter yngelkar i olika storlekar.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av vargon
            Kolla på länken jag lade ut, det är med största säkerhet en Metriaclima Callainos "white pearl".
            Instämmer

            Dett finns visserligen en vit Labidochromis caeruleus också men den tror jag inte har har kallats för white pearl
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • vargon
              • May 2013
              • 45

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Instämmer

              Dett finns visserligen en vit Labidochromis caeruleus också men den tror jag inte har har kallats för white pearl
              Det var just ordet pearl som fick mig att känna mig säker, finns ju albinos av rödzebror också men de brukar väl kallas just för albino.
              720L Malawi
              540L Malawi
              Och ca 1000 liter yngelkar i olika storlekar.

              Kommentar

              • malawijanne
                • October 2006
                • 504

                #8
                Kanske denna.

                cichlidsarespecial.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, cichlidsarespecial.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!




                En sida enbart för Malawiciklider. - Här diskuteras hobbyn i stort och smått. - ladda upp bilder/ videos. *********************************** OBS! Gruppen är emot all fångst och handel med vildfångad...
                Senast redigerad av malawijanne; 11 August 2013, 13:50.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Kanske denna.

                  cichlidsarespecial.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, cichlidsarespecial.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

                  https://www.facebook.com/groups/539904112704498/
                  Detta är väl just Metriaclima callainos som vargon skrev om ovan. De vita poulationerna av denna art finns på flera ställen runt sjön - bl.a. vid Nkanda, Makonde och Nkhata Bay,
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Arizona69
                    • August 2013
                    • 5

                    #10
                    Hej och tack för alla, svar efter att ha läst era svar och kollat bilder är jag nu helt övertygad om att det är metriaclima callainos pearl white. Ringde dock för skoj skull till zoogiganten och då sa killen där att det var en Pseudotropheus sp nånting... vilket enl bilder det INTE är. Så åter igen ett stort tack för all hjälp av er alla kunniga här.

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      #11
                      Tidigare sorterades Metriaclima callainos in under Pseudotropheus underarten (eller vad det kallas) då var namnet Pseudotropheus callainos.

                      EK
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • Arizona69
                        • August 2013
                        • 5

                        #12
                        aha okej då var det inte helt fel när han sa det var en pseudotropheus.....

                        Kommentar

                        • vargon
                          • May 2013
                          • 45

                          #13
                          Ursprungligen postat av Arizona69
                          aha okej då var det inte helt fel när han sa det var en pseudotropheus.....
                          Man kan säga att detta med vetenskapliga namn kontra handelsnamn är en jävla soppa
                          720L Malawi
                          540L Malawi
                          Och ca 1000 liter yngelkar i olika storlekar.

                          Kommentar

                          • Erikderek
                            • March 2013
                            • 718

                            #14
                            Jag instämmer, det är ungefär som drinkarna i baren eller kebabpizza derivaten...

                            EK
                            Vardagsrum akvariet - Malawi
                            Projekt; Ny generation - SA

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av vargon
                              Man kan säga att detta med vetenskapliga namn kontra handelsnamn är en jävla soppa
                              Nja inte speciellt - men kanske om man inte bryr sig om hur det fungerar. Då blir det ungefär som när en skall laga soppa och denne aldrig har lagat matat tidigare och inte ens kollar upp ett recept

                              Det första namnet är släktnamnet, det andra artnamnet. Många gånger så samlas en massa fiskar upp i tillfälliga släkten tills någon har tid att vetenskapligt gå igenom då och dela upp dom. Ett sådant släkte är Haplochromis dit i stort sett alla stora malawiciklider var placerade - sedan gjorde någon (några) en uppdelning och släktet splittades upp. Samma har väl delvis gjorts med släktet Pseudotropheus (i slutet av 90-talet) och de som tidigare brukades kallas för "zebror" hamnade då i ett nytt släkte. Dock så menar en del att det borde vara Metriaclima medan andra anser att det skall vara Maylandia - men strunt samma - alla vet ändå vad det rör sig om.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...