Vit (Malawi)ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    • October 2006
    • 504

    #16
    Vit (Malawi)ciklid?

    Det är okej med attdet uppdateras vetenskkapliga namn. Men alla dessa fantasi handelsnamn bAra för att kanske kunna sälja ett parfiskar.

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      #17
      Kjell, jag uppfattade vargon att hens kommentar var riktad mot handelsnamnen och dess derivat, att använda vetenskapsnamnen tror jag inte någon här har invändningar emot. Det är ju enklare att förstå varandra om vi talar samma språk. Att vissa återförsäljare använder handelsnamn och egna derivat på dessa ställer till det, framför allt för nya medlemmar av hobbyn.

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Det är okej med attdet uppdateras vetenskkapliga namn. Men alla dessa fantasi handelsnamn bAra för att kanske kunna sälja ett parfiskar.
        Okej då misstfärstod jag - men att använda handelsnamn är vi ju alla lite till mans skyldiga till. Du la ju t.ex. själv in ett handelsnamn i din första länk. Själv säger jag också ofta t.ex. rödzebra istället för Metriaclima estherae, Minos Reef som man egentligen borde skriva.
        Men visst vi borde absolut skriva de vetenskapliga namnen istället för handelsnamnen
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Arizona69
          • August 2013
          • 5

          #19
          För oss "nybörjare" är det inte alltid helt lätt att då ihop det när det används flera olika namn istället för att köra på det latinska. Jag önskar att det alltid stod det vetenskapliga i affärerna och om dem vill så kombinera med handelsnamnet. Hade underlättat väldigt mycket så jag slipper stå med telefon (internet) och kolla varenda fisk jag gillar för att se vad det är och om dem kan funka med dem jag har.

          Kommentar

          • vargon
            • May 2013
            • 45

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Okej då misstfärstod jag - men att använda handelsnamn är vi ju alla lite till mans skyldiga till. Du la ju t.ex. själv in ett handelsnamn i din första länk. Själv säger jag också ofta t.ex. rödzebra istället för Metriaclima estherae, Minos Reef som man egentligen borde skriva.
            Men visst vi borde absolut skriva de vetenskapliga namnen istället för handelsnamnen
            handelsnamn är väl bra, men problemet är att samma art kan ha flera olika handelsnamn på olika affärer, då är det ibland förvirrande som i fallet då jag köpte en Copadichromis Mloto Lupingo som visade sig vara en Copadichromus Trevawase från Lupingo, just denna har fler beteckningar ute i handeln än den jag nu nämnde.
            Och det kan jag uppleva förvirrande.
            720L Malawi
            540L Malawi
            Och ca 1000 liter yngelkar i olika storlekar.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #21
              Ursprungligen postat av Arizona69
              För oss "nybörjare" är det inte alltid helt lätt att då ihop det när det används flera olika namn istället för att köra på det latinska. Jag önskar att det alltid stod det vetenskapliga i affärerna och om dem vill så kombinera med handelsnamnet. Hade underlättat väldigt mycket så jag slipper stå med telefon (internet) och kolla varenda fisk jag gillar för att se vad det är och om dem kan funka med dem jag har.
              Instämmer - det kan ju då vara ett tips att handla i de affärer som använder Zoopets artbeskrivningar - där anges alltid det vetenskapliga namnet
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...