Praktbotia mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • iopqoi
    • July 2013
    • 10

    Praktbotia mat?

    Hej. Har en nybörjar fråga angående praktbotia. Hur ofta och hur mycket mat behöver dom? Har algtabletter som dom äter glatt av men borde dom få annan mat också? Har sett att de finns nåt snäckskal på botten också så någon sådan hittar de tydligen också. Problemet är att alla mina växter har massor med hål i sig och jag misstänker starkt att de är botiorna som förstör alla växter (dvärgurami och neontetror är dom andra invånarna). Lämnar botiorna växterna ifred om de får mera mat? Hur mycket mat per botia/dygn är lämpligt? De är ca 5-6 cm nu!
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #2
    Hej!
    Svårt att säga. Jag har hört att många Praktbotior ger sig på växter, mina gör det dock inte så jag har ingen erfarenhet av det. Men jag har läst att en del gett upp att ha de flesta "mjuka" växter med Praktbotior. Kanske hårdare växter som Anubias kan fungera?

    Praktbotia är allätare så de vill ha allsidig kost. Köp även hem andra tabletter som de kan mumsa på och blanda dessa. Kanske ena sorten en dag, nästa andra, en tredje på tredje dagen. Eller blanda varje dag. Mina här hemma är just nu galna i Dr Bassleer Biofish Regular- foder som är granulat. De äter även flingor som faller ner till botten. Förslag på tabletter: Tetra - Tabimin. Hikari - Sinkin Wafers. Tropical - Super Tabin B. Tetra - Wafer mix. Sedan finns det även gott om olika foder som är frysta. Här hemma gillas t.ex. svarta mygg och artemia. Finns färdigt i djuraffären. Undvik Röda mygg, för din egen skull + att de inte innehåller så mycket nyttigheter för fiskarna. (Om jag förstått det rätt.) Röda mygg är allergiframkallande hos människor och bör hanteras varsamt och noga. (Så det är enklare att strunta i det helt.)

    Vad har du för tabletter nu?

    Kom även ihåg att Praktbotior kan bli 20-30cm och behöver stora kar så småningom.
    Senast redigerad av Likan; 09 August 2013, 13:37.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    Arbetssätt...