Galen på snäckorna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    Galen på snäckorna

    Har ett 180l kar med 4 mosaikgurami, 5 platy, 20 neontetra, 2 rasbora, 2 kuhlii-ålar och 4 otocinclus. Hade sand från början i karet och fick då gasfickor under den. Läste att sandsnäckor skulle vara bra för att luckra upp sanden, så jag skaffade några sånna. Vad jag inte visste var att dom föröka sig så förbaskat. Säg inte jag matar för mycket, då jag endast matar en gång per dag och fiskarna äter upp på ett par minuter!

    Till slut gav jag upp och gjorde rent karet och bytte sanden till grus. Men dessa jäklar är seglivade och nu har jag massor av dom igen. Har stoppat i några Helena-snäckor, men dom verkar inte ha en chans. Funderar nu på att införskaffa några botia, då dom ska vara bra på att käka snäckor. Men vilka ska jag köpa? Dvärg? Pakistan? Zebra? Och hur är dom mot dom andra fiskarna? Fundera på att köpa 2, är det ok eller måste dom vara fler?
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Du gör helt klart någonting fel

    Mina malajjer har minskat i 147l karet sen starten

    Kommentar

    • Pierre67
      • November 2011
      • 321

      #3
      Ursprungligen postat av Ryskbompa
      Du gör helt klart någonting fel

      Mina malajjer har minskat i 147l karet sen starten
      Inte vet jag? Hur gör du då? Säg bara inte att jag ska mata mindre, för då kommer fiskarna dö. Sen läste jag i en blogg att snäckinvasioner p.g.a. av övermatning är en myt. Om det stämmer eller ej, vet jag inte? Men att fiskar dör om dom inte får mat, det förstår ju alla!

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Hur är balansen i karet? döda växter är ju käk det också.

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          Pierre67 en fisk dör inte av att den får lite mat även om det ser ut som så en fisk kan överleva minst en vecka utan mat om det inte exempel viss finns många algätande malar som har liten magsäck. jag instämmer med ryskbompa det måste vara något såts problem. en metod som nog är extremt effektiv att få bort snäckor med är att ta ett upp och ner vänt fatt och lägga en algtablett på natten så samlas det jätte mycket snäckor runt omkring algtabletten som lätt kan avlägsnas med en håv från akvariet. den här metoden fungerar inte om man har många nattaktiva malar vilket du inte har fast siamesiska algätarna kan ändå märka att det kommer i en algtablett och äter upp den men det är värt ett försök

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Pierre67
            Inte vet jag? Hur gör du då? Säg bara inte att jag ska mata mindre, för då kommer fiskarna dö. Sen läste jag i en blogg att snäckinvasioner p.g.a. av övermatning är en myt. Om det stämmer eller ej, vet jag inte? Men att fiskar dör om dom inte får mat, det förstår ju alla!
            Jag har ingen aning om hur mycket du matar - men under 40 år har jag alltid slängt ner ett gång med Melanoides tuberculata i alla mina akvarium (antalet akvarier jag har haft under den perioden var varierat mellan 5 och 500) och det har aldrig varit några problem.
            Så visst blir det fler om de har mer att äta vilket är ganska logiskt - så visst övermatar man så får man för många (fast det är egentligen då man behöver dom som mest). Det finns dock ett undantag - om man tidigare har övermatat under en period och sedan drar ner på matningen (gör tätare vattenbyten etc.) så hittar de inte längre tillräckligt med föda i bottengruset (där de oftast håller till dagtid) och då lämnar de bottnen och kommer då även att synas i akvariet dagtid. Då får man manuellt plocka bort under en tid. Visst kan du också köra med t.ex. olika botior - vilka av de mindre botiorna som är bäst vet jag inte (har liksom aldrig behövt testa).
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Pierre67
              • November 2011
              • 321

              #7
              Tack för svar och att ni försöker hjälpa till. Har kollat vattenkvalitén hos arken några gånger och enligt dom var den hur bra som helst. Dom tyckte det var så bra att jag inte skulle behöva byta vatten (30%) varje vecka som jag gör, utan var annan eller var tredje.

              Köpte ett växtpaket (runt 100 växter) på tradera, som jag fick hem för några dar sen. Innan dess hade jag inte mycket växter i karet. Jag tar bort det som blir dåligt ganska omgående, då jag vet det kan försämra kvalitén.

              Jag byter 30% vatten varje vecka och har då i växtnäring (precis bytt till happy ferro). Tar bort dåliga blad på växter, så fort jag ser nått. Ger fiskarna mat en gång per dag och då äter dom upp det på några sekunder. Lägger i algtablett var annan dag till ålarna. Hade en massa olika alger, när jag startade upp karet, men nu är det knappt nått.

              Jo, jag har ju läst att en fisk kan klara sig en vecka utan mat. Men det är ju inte samma sak, som att man ska mata dom en gång i veckan. Då ber man om problem med undernärda fiskar som lättare kan få sjukdomar.

              Jag är ingen expert, men läst på div. forum och bloggar och försöker så gott jag kan. Vill ju ha ett fint akvarium med fiskar och växter som mår bra!


              Kjell: Jag tycker inte det är så himla logiskt. Om jag skulle få mat två gånger i veckan eller alla dar i veckan, så skulle jag ändå vara lika sugen på sex. Men skulle jag äta fem gånger om dagen, så skulle antagligen inte orka ha nått! Det knepiga är att jag har inte ändrat några rutiner, utan det är mat en gång om dan och vattenbyte och näring en gång i veckan. Ja, förutom första månaden, som jag inte bytte vatten och mata typ var annan dag. Men då hade jag inga snäckor i karet heller.
              Senast redigerad av Pierre67; 04 August 2013, 22:33.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av Pierre67
                Inte vet jag? Hur gör du då? Säg bara inte att jag ska mata mindre, för då kommer fiskarna dö. Sen läste jag i en blogg att snäckinvasioner p.g.a. av övermatning är en myt. Om det stämmer eller ej, vet jag inte? Men att fiskar dör om dom inte får mat, det förstår ju alla!
                Det är absolut inte en myt, det är precis så det är och det vet jag eftersom jag har haft snäckor i många år! Jag Styr hela tiden antalet snäckor i mina kar och blir de för många så vet jag att jag varit lite för frikostig. En perfekt parameter att ha Och jag kan säga att mina fiskar svälter absolut inte
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Pierre67
                  • November 2011
                  • 321

                  #9
                  Men är det för mycket att ge fiskarna mat en gång om dan? Som jag sagt, så äter dom upp det direkt och jag ser inte nått hamna i gruset. Hur ofta matar ni? en gång i veckan? Var annan dag?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    En eller två ggr per dag ger jag mina mat.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • MonkanS
                      • December 2011
                      • 861

                      #11
                      En gång om dagen får mina mat. Har inga som helst problem med mängden snäckor i karet. Har sandsnäckor och en och annan physa,.
                      Jag skulle tro att ditt problem ger sig vartefter när du fått balans i karet. Ditt bottenmaterial är som jag förstår ganska så nytt. Plocka bort en del snäckor manuellt en period.

                      Jag tyckte också att jag hade en rätt stor ökning av snäckor en period i starten och funderade på hur jag skulle göra. Jag hade då tankar på att lägga i en Helena (snäckätade snäcka). Men gjorde inte det som tur var. För isf hade det varit helt tomt på snäckor nu. Nu är mängden snäckor bra i balans med övrigt i karet. Jag ser några enstaka som är uppe och kryper dagtid. Flera när det är släckt i karet. Men inte några mängder alls.
                      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                      Kommentar

                      • Pierre67
                        • November 2011
                        • 321

                        #12
                        Ursprungligen postat av MonkanS
                        En gång om dagen får mina mat. Har inga som helst problem med mängden snäckor i karet. Har sandsnäckor och en och annan physa,.
                        Jag skulle tro att ditt problem ger sig vartefter när du fått balans i karet. Ditt bottenmaterial är som jag förstår ganska så nytt. Plocka bort en del snäckor manuellt en period.

                        Jag tyckte också att jag hade en rätt stor ökning av snäckor en period i starten och funderade på hur jag skulle göra. Jag hade då tankar på att lägga i en Helena (snäckätade snäcka). Men gjorde inte det som tur var. För isf hade det varit helt tomt på snäckor nu. Nu är mängden snäckor bra i balans med övrigt i karet. Jag ser några enstaka som är uppe och kryper dagtid. Flera när det är släckt i karet. Men inte några mängder alls.
                        Ser nu att det ser ut som jag nyligen bytt till grus, men så är det inte. Det är nog ett halvår sen jag bytte. Jag har hela tiden kämpat med dessa snäckor och tagit upp så mycket jag kan manuellt. Dom stora håller sig under gruset, men det är otroligt många små som är framme hela dagarna, främst då på rötterna. Har tagit upp rötterna några gånger, men då ramlar hälften tillbaks ner i karet.

                        Om dom bara höll sig under sanden/gruset på dagarna skulle jag inte ha nått problem med/av dom. Vill egentligen inte utrota dom, bara hålla nere antalet. Angående balansen i karet, så borde den väl vara bra, om jag knappt har några alger och vattenkvalitén är kanon!? Har 3 Helena i nu, kanske ska testa med 3 till?
                        Senast redigerad av Pierre67; 05 August 2013, 14:54.

                        Kommentar

                        • Avendesora
                          • October 2004
                          • 179

                          #13
                          Hur länge har du haft haft helenorna i akvariet? Kan ta ett bra tag innan det märks på mängden snäckor.
                          /Cattis

                          Kommentar

                          • Pierre67
                            • November 2011
                            • 321

                            #14
                            Ursprungligen postat av Avendesora
                            Hur länge har du haft haft helenorna i akvariet? Kan ta ett bra tag innan det märks på mängden snäckor.
                            Har bara haft dom sen förra veckan, köpte direkt när jag såg dom i affären. Så jag förstår att det kommer ta sin tid, men 3 Helena vs hundratals/tusentals sandsnäckor känns som en ojämn match. Det var därför jag började fundera på ett par botia, dom borde äta mer än 3 Helena per vecka..

                            Kommentar

                            • MonkanS
                              • December 2011
                              • 861

                              #15
                              Akvaristens bästa vän är... tåååålamod..
                              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...