Galen på snäckorna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazzrat

    • July 2012
    • 211

    #16
    "om man tidigare har övermatat under en period och sedan drar ner på matningen ... så hittar de inte längre tillräckligt med föda i bottengruset (där de oftast håller till dagtid) och då lämnar de bottnen och kommer då även att synas i akvariet dagtid." <Där är jag o säkerligen många med mig. Jag övermatade (foderatutomat vs för få fisk) vilket ledde till att mina fem sandsnäckor idag är... Oräkneliga!

    Relativt frekvent får jag massflykt (dvs att dom tappert söker sig upp på rutan i hopp om att nå nya betesmarker) av snäckorna dagtid och FRAMFÖRALLT de perioder då maten varit mycket sparsam. Jag har två Helenor men ämnar utöka med ytterligare två för att försöka få bukt med problemet utan att orsaka för kraftig minskning av de små raringarna.

    Jag tror att det är rätt lätt att det blir missförstånd när man säger att massinvasion beror på övermatning, ty även om så är fallet så är det oftast när matningen MINSKAT som problemet blir så tydligt. Jag tvivlar inte alls på att snäckorna är ett nyttodjur o jag ångrar inte för en sekund att jag har stoppat ned dessa i karet; utan dom skulle nog mina värden varit rätt tråkiga periodvis.

    De är roliga att kika på, absolut, men i måttlig mängd. Nog önskar jag ändå att det fanns ett vänligt, men bestämt sätt att få antalet anpassat till dagens läge snarare än till det läge som rådde för ett halvår sedan UTAN att behöva gå fram manuellt för att brutalt ta deras liv. Det är jobbigt nog att veta att dom blir käk åt Helenorna. §xob
    Senast redigerad av tazzrat; 05 August 2013, 21:22.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Överskottet svälter ihjäl på en månad eller så efter att matning justerats.

      "Massflykt" låter dock lite oroande. En av de saker som får snäckor att klättra upp ur sanden är syrebrist; kan vara läge att kolla cirkulationen och/eller justera CO2 tillsatsen.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • tazzrat

        • July 2012
        • 211

        #18
        Nej, överskottet har inte svultit ihjäl. §xo) Jag förstår inte vad dom lever på; möjligen alger (även om de antagligen får tävla med övriga invånare om dom). Jag har har inte för mycket döda växter, jag övermatar inte heller (förutom enstaka gång när jag småmatar fiskarna en stund för hand, o då äts allt upp lika snabbt som när mataren matar, dvs på sekunder.)

        Massflykten beror absolut på matbrist; det sker som sagt alltid i samband med att akvariet fått svälta lite extra. ...Och de som väljer att stanna kvar ser inte ut att lida ett dugg. §;o)

        ...Men min poäng var främst att det inte nödvändigtvis är ett fel i nuvarande hållning som gör att folk klagar på snäckinvasion; felet kan vara åtgärdat o först nu börjar det verkligen synas.
        Senast redigerad av tazzrat; 05 August 2013, 21:23.

        Kommentar

        • BengtO
          • May 2005
          • 216

          #19
          Vilken tur du hade snäckor. Vad tror du hänt med all den mat de ätit (uppenbarligen fanns/finns det mat åt dom) om de inte fanns i ditt akvarium? Personligen gillar jag posthorn bättre. De äter tom blågrönalger.

          Kommentar

          • Pierre67
            • November 2011
            • 321

            #20
            Att skylla snäckinvasion på övermatning, då man matar en gång per dag och det blir uppätet på ett par sekunder, tycker jag rimmar väldigt dåligt. Det måste vara nått annat fel! Men å andra sidan verkar ju alla med sandsnäckor ha otroligt mycket av dom, men det är bara för vissa dom visar sig även dagtid. Måste bero på nått? Jag tvivlar inte en sekund på att dom är bra att ha, men hade bara velat ha mindre antal av dom. Få se om mina Helena fixar biffen!?

            Kommentar

            • BengtO
              • May 2005
              • 216

              #21
              Nu är det ju inte bara övermatning av fiskar som gynnar snäckor. Hade du inte haft dina kanske du haft en hel del alger istället. Snäckorna blir många för att dom kan och allt dom äter mår akvariet bättre av att bli av med.

              Kommentar

              Arbetssätt...