Bästa stället att annonsera ut fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skånskan
    • August 2013
    • 4

    Bästa stället att annonsera ut fiskar?

    Hej!

    Är ny medlem och nybörjare inom akvarievärlden. Jag har ett problem som känns som ett klassiskt nybörjarfel: jag ångrar ett fiskköp och vet inte inte riktigt var jag ska göra av fiskarna. Köpte ett gäng diamanttetror som jag nu känner är lite för stora för mitt 180-liters Juwel Rio. Affären där jag jag köpte dem har som policy att inte ta tillbaka fiskar och jag hittar ingen bra köp-och säljmarknad när jag googlar. Tips?

    /Sophia
  • liberty.)
    • July 2013
    • 198

    #2
    Hej,Två tips är ju att gå till en annan djuraffär och höra med dom om de tar imot fiskarna.De andra är att du kan lägga ut de på blocket men det är nog lite svårare att få sålt dom där.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Instämmer med liberty men undrar bara varför du tycker att diamantetror blir för stora för ett 180 liters akvarium. Nog för att många ibland köper in fiskar som blir för stora för deras akvarium men det det har ju du definitivt inte gjort. Tvärtom en mycket bra storlek på akvarium för denna trevliga fisk.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Skånskan
        • August 2013
        • 4

        #4
        Jag håller med om att de är jättefina och att de inte är för stora för akvariet i sig, men tillsammans med de övriga fiskarna som i stort sett är i samma storlek så bidrar de till ett "fisksoppeintryck" eftersom de inte direkt stimmar utan finns utspridda i hela akvariet. Funderar på att antingen inte ha några tetror alls eller ett gäng med mindre fiskar, typ neontetror. De övriga fiskarna är dalmatiner- och silvermollys, fjärilsciklider, ancistrus och siamesiska algätare.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ok - jag kan hålla med om att de är lite väl många arter
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • jkb
            • February 2010
            • 36

            #6
            Bästa stället att annonsera ut fiskar?

            Ursprungligen postat av Skånskan
            Hej!

            Är ny medlem och nybörjare inom akvarievärlden. Jag har ett problem som känns som ett klassiskt nybörjarfel: jag ångrar ett fiskköp och vet inte inte riktigt var jag ska göra av fiskarna. Köpte ett gäng diamanttetror som jag nu känner är lite för stora för mitt 180-liters Juwel Rio. Affären där jag jag köpte dem har som policy att inte ta tillbaka fiskar och jag hittar ingen bra köp-och säljmarknad när jag googlar. Tips?

            /Sophia
            Hur många pratar vi om?

            Kommentar

            • Skånskan
              • August 2013
              • 4

              #7
              Ursprungligen postat av jkb
              Hur många pratar vi om?
              10 st

              Kommentar

              • jkb
                • February 2010
                • 36

                #8
                Bästa stället att annonsera ut fiskar?

                Ursprungligen postat av Skånskan
                10 st
                Jag ska skaffa mig en tre olika stim tänkte jag mig.
                Tanken är att de ska innehålla en 30st
                Men det borde gå att utöka stimmet senare med...
                Hade tänkt mig två Stim med olika tetror och ett med pärlrasboro ca 40-50st
                Det andra blir nog en Kongotetra
                Ska kolla upp lite om det går att utöka ett Stim och om de funkar ihop

                Kommentar

                • Skånskan
                  • August 2013
                  • 4

                  #9
                  Uppdatering till de som eventuellt är intresserade:

                  Jag gjorde mig av med diamanttetrorna (gav dem till en djuraffär) och skaffade istället ett gäng drottningrasboror. Snacka om att akvariet förändrades i ett slag! Alla mina amanoräkor som jag trott var döda eller gömda kom plötsligt fram och syns nu hela tiden i hela akvariet! Rasbororna stimmar fint (som tetrorna inte gjorde) och de små pakistanbotiorna vågar sig fram igen! Nu är det plötligt intressant att sitta och titta på de olika fiskarna då de ägnar sig åt sitt istället för att hålla sig undan från de terroriserande diamanttetrorna! Nu är jag mest bekymrad för att två av mina tre fjärilsciklider har dött men de ska ju vara ganska känsliga har jag förstått...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...