köpt mer fisk.. dumt? [panik]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KTMsmurf
    • October 2012
    • 81

    köpt mer fisk.. dumt? [panik]

    Nu var det ett tag sedan jag skrev. Har inte gett upp mitt Rio 180 efter cyano attacken.. nu är cyanon borta och jag tampades med toffsalger (fortfarande) och en sjuh*lsikes massa snäckor. Fick ju sniglarna på köpet vid ett växtköp.
    Karet hade bara 14st Pristella Tetror först. Sen tillkom två guld ancistrus som har vuxit på sig bra.
    Ville ha två st bolivianska fjärilsciklider men inte vågat inhandla dem då jag känt att karet inte varit redo än.
    För tre veckor sedan "råkade" jag få med mig 2 st praktbotior hem.. de var framme lite från början sedan gömde dig sig hela tiden i en skreva under en sten. Jag vet att de är framme på nätterna då det börjat dyka upp en massa tomma snäckskal.
    Visste inte så mycket om praktbotior men insett att de gärna är fler än 2. Sen behöver de ett stort kar ju större de blir.
    Jag pratade lite mer med zoobutiken jag handlat från och kom fram till att jag skulle skaffa 2 st praktbotior till för att kanske kunna locka fram de andra två "fegisarna".
    Det slutade med igår att jag kom hem med 2 praktbotior till och 10st zebrafiskar Danio Rerio.
    Tanken var att zebrafiskarna skulle vara lite mer på toppen och på så sätt ge botiorna lite trygghet genom att känna att det simmades ovanför dem.
    De två nya botiorna är mer modiga och är framme och leker som bara den. De har till och med lockat ut en av de två första botiorna på lite lek och galej ända tills jag kommer för nära karet då den simmar undan igen.

    Men jag undrar lite över zebrafiskarna.. kan de stressa ihjäl mina Pristella tetror?
    Zebrorna simmar ju omkring som om de gick på crack!! Helt galna.. de simmar efter Pristellorna ibland..
    Jag är livrädd att de ska nafsa på mina Pristellor som jag tycker är så fina.

    Jag hoppas jag inte har för mycket fisk nu heller.. men det känns lite roligare nu när det är mer liv och rörelse.
    på 180 lit har jag
    14st pristellor
    10st zebrafiskar
    2 guld ancistrus
    4 praktbotior.

    Nu är det stopp.

    Jag har sneglat på ett Juwel rio 300 alt 400 beggat inför framtiden.. men nu är det 180 som gäller. Det har varit igång med fisk sedan Dec/Jan 2012/13.

    Frågorna kanske inte blev så tydliga..
    - vad tror ni om mina botior?
    - zebrafiskarna, stressa ihjäl pristellorna eller "äta" på dem?
    - för mycket fisk?

    *orolig*
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #2
    På sikt kommer akvariet bli för liten för praktbotiorna, men du har ju funderat på större i framtiden. Zebrafiskar är livliga och simmar konstant runt och kan stressa andra fiskar. Vissa fiskar klarar det medan andra inte.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #3
      I mitt tycke har du inte för mycket fisk. Inte platsmässigt iaf. Så det borde inte vara något problem så.
      Precis som henrikl skriver så behöver botiorna större i framtiden.
      Så vitt jag vet borde inte Zebrafiskarna äta på dina Pristellor, mina bet aldrig på någon annan fisk. Stressa ihjäl dem vet jag däremot inte. Jag hade några zebror förut som älskade att "reta" mina koppartetror, alt försökte "leka" med dem. Men det var inget koppartetrorna tog skada av, de blev bara lite sura. Mer än så kan jag tyvärr inte hjälpa till. Du får väl hålla lite koll.

      Jag hade en ensam praktbotia ett tag i ett mindre kar, världens fegis. Livrädd för mig när jag gick förbi/vid matning. Sedan fick han äntligen flytta till ett mycket större kar med andra fiskar i samma storlek (barber, silverhajar etc) och efter dess ser jag honom jämt. & aldrig att han är rädd för mig nu, nu kommer han t.o.m. fram och tigger. I det karet fick han även sällskap av fler Praktbotior, ibland är de ihop, ibland simmar de omkring ensamma. Men jag märkte att han blev trygg iom de andra stora fiskarna. Så det är inte säkert att dina zebrafiskar hjälper till att skapa trygghet, mest så att du är beredd på det. En av mina botior var extremt skygg de första 3-4 veckorna. Men nu är även den framme och kollar läget emellanåt. Så det kan ta tid innan de känner sig hemmastadda och bekväma med karet. Så ge det lite tid så får du se hur det går.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      Arbetssätt...