Kulfisk figure 8 biter fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tenvikslinda
    • August 2013
    • 14

    Kulfisk figure 8 biter fenor

    Köpte två kulfiskar figure 8 för två dagar sedan. I affären delade de akvarium med guppys och det var hur lugna som helst. Fick rådet att bara de är mätta så ska det inte vara någon fara med de andra fiskarna då kulfisken har rykte om sig som fenbitare. Nu är det ju tyvärr så att den ena kulfisken biter fenor, speciellt på mina två guramisar, men även de andra fiskarna. Den andra kulfisken är skötsam.

    Vad ska jag göra? Kan de andra fiskarna lära sig hålla sig undan från kulfiskarna så att de klarar sig undan? Slutar kulfisken när den är mer hemma och det har gått ett tag? Eller måste jag göra mig av med den kulfisken, eller både? Då menar jag självklart lämna dom till en djuraffär. Det vore synd då de är väldigt personliga och charmiga, men vill inte att mina andra fiskar ska fara illa.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ja dety lär den nog fortsätta med - som det står i Zoopets artregister

    Den är en livlig och aggressiv art, även om ungfiskar är relativt fredliga. Vuxna är mycket stridslystna och aggressiva mot alla fiskar (men speciellt mot artfränder) och ofta ger den sig också på fenorna på andra fiskar. Den kan bara hållas ihop med större fiskar, eller i en liten grupp i ett artakvarium.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Vill du ha en kulfisk som inte är så farlig med fenbitande, så kan jag rekommendera dvärgkulfisken. Har två som, vad jag har sett, lämnar de andra fiskarnas fenor ifred. De går med indianplaty, kuhliiålar, kolglödstetror, Cryptoheros nanoluteus, och L183.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...