Newbie :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeniXx
    • July 2013
    • 18

    Newbie :)

    Halloj!
    Jag är rätt ny inom akvarievärlden (har haft akvarium i ett år ungefär så den här tråden är kanske inte riktigt, riktigt på rätt ställe. Men jag brukar kunna ha typ tusen frågor som poppar upp i huvudet så det kändes mest lämpligt att starta en egen tråd.

    Jag tycker mig ha läst någonstans att man ska inte starta upp pumpar och liknande som stått avstängt för då finns risken att något värde inte är bra och att fiskarna kan få problem.

    Jag har haft två akvarium igång, ett som jag övertog av min dåvarande styvfar. Det stängdes bara av för att flyttas hem till mig och slogs sen igång. Där har jag haft massvis med döda fiskar och jag har nu stängt ner det helt.

    Mitt andra övertog jag av en kompis. Det hade stått i ett-två år.
    Jag hade inte läst det om avstängda pumpar då så jag tog hem akvariet, satte igång det utan fisk och hade det igång i lite mer än en vecka innan fiskarna kom i. Och sedan dess (lite över ett år) har jag bara haft två fiskar som dött. Eller ja, en tredje med men den var så stressad och vågade aldrig komma fram för att äta så jag förstod att han aldrig skulle klara sig.


    Nu har jag fått nys på ett akvarium som stått avstängt i en vecka ungefär. Max två. Om jag tar över det, vad borde jag ta för säkerhetsåtgärder? Eller är det bara att tuta och köra?

    (Skriv helst inte bara en massa konstiga namn på bakterier och sånt utan att förklara vad det är och vad man kan göra åt det, samt vad man isf ska köpa för test om något ska testas. Jag är dom sagt helt grön. )
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Det du bör göra är en Omstart filtret, dvs skölj ur det med varmt vatten noga sedan låter du det torka före du kör igång karet.. Kan vara bra att skölja sanden/gruset, iallafall en del av det.

    Annars är det väl bara att tuta och köra..

    Kommentar

    • JeniXx
      • July 2013
      • 18

      #3
      Newbie

      Ursprungligen postat av Dopply
      Det du bör göra är en Omstart filtret, dvs skölj ur det med varmt vatten noga sedan låter du det torka före du kör igång karet.. Kan vara bra att skölja sanden/gruset, iallafall en del av det.

      Annars är det väl bara att tuta och köra..
      Då gjorde jag helt rätt omedvetet med det som hade stått länge och det kanske är därför det hållt så bra.

      En annan fråga, hur pinsamt dum som helst. Vad är skillnaden mellan en pump och ett innerfilter (tror jag det heter)?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        i folkmun är det samma sak.

        men vi akvarister brukar säga filter.

        en pump är ju bara en manick som pumpar runt vatten. sätter man dit en behållare med filtermaterial blir det ett filter
        o har man den i karet är det ett innerfilter
        står den utanförkaret med slangar in o ut från karet är det ett ytterfilter

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Både ytterfilter och innerfilter kallas pumpar (hela grejen brukar väl kallas pump, men själva pumpen är väl egentligen "huvudet" där motorn och impellern sitter, medan resten är filterdelen). Skillnaden mellan dem hörs på ordet Ett innerfilter har man i akvariet, de är mindre än ytterfilter. De är ofta lättare att göra rena, men brukar behöva göras rena oftare. Ytterfilter är större "burkar" som står utanför karet, gärna gömda under, eller i ett skåp i möbeln karet står på. De har fördelarna att de sparar plats i karet, ofta är effektivare, och att de inte behöver göras rena lika ofta. Å andra sidan finns en, om än liten, risk för läckage, som inte finns på innerfilter. Innerfilter kan upplevas som mindre krångliga, och som sagt enklare att göra rena, även om det kan behöva göras oftare. Vilket man väljer beror väl lite på storlek på karet, och vad man har för fisk, och hur många.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • JeniXx
            • July 2013
            • 18

            #6
            Newbie

            Åh Gud vad ni är underbara! Nu fattar till och med jag.

            Jag skrev pump på ett annat forum en gång och fick då till svar att mina är innerfilter. Ingen mer förklaring. Så jag har trott att det är två skilda saker.
            Men nu förstår jag att det egentligen är samma sak, men förstår även nu även skillnaderna. Tack igen!


            Jag börjar fundera mer på att hoppa detta akvariet jag fått nys av eftersom det visade sig vara 110l.
            Det jag har igång just nu är ca 90l. Jag vill ha ett större.
            Enda anledningen för mig att skaffa det är isf att byta ut det eftersom mitt har en gammal spricka i botten. Det är limmat och silikonat med en glasskiva ovanpå och har hållt i ett år nu. Men jag blir ändå väldigt nojig mellan varven.
            Men jag tror ändå att jag letar ett större.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ja, ju större desto bättre
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • JeniXx
                • July 2013
                • 18

                #8
                Newbie

                Ursprungligen postat av Animaniac
                Ja, ju större desto bättre
                Eller får jag ha tre ^^ haha

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av JeniXx
                  Eller får jag ha tre ^^ haha
                  Hehe, ja, det funkar ju också.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Sv: Newbie

                    Ursprungligen postat av JeniXx
                    Eller får jag ha tre ^^ haha
                    Man kan varken ha för stora eller för många akvarier

                    Kommentar

                    • JeniXx
                      • July 2013
                      • 18

                      #11
                      Newbie

                      Ursprungligen postat av Jesper Broman
                      Man kan varken ha för stora eller för många akvarier
                      Haha Nej precis.
                      Just nu är det definitivt för lite iaf. Jag vill ha ett med lite roliga fiskar. Och ett med axolotler. Den dagen man kan hitta åt några... :/

                      Kommentar

                      • JeniXx
                        • July 2013
                        • 18

                        #12
                        Newbie

                        Imorgon åker vi visst och hämtar akvariet. Karln var mer taggad än jag så det blev visst så.
                        Så nu gäller det bara att fundera ut vad man ska ha i. ett par ancistrus blir det nog iaf. Har precis fått påökt bland dom så det blir självklart. Men sen. Hmm.. ^^

                        Kommentar

                        • viktorbj
                          • April 2013
                          • 405

                          #13
                          Hej! vet du vad kvävecykeln är. om du inte vet det bör du veta det det är det allra viktigaste man måste kunna för att ha framgång med sina akvarier. jag kan länka en bra sida som det inte är så många svåra ord i: www.balder-balder.se/vattenkemi.htm

                          Kommentar

                          • JeniXx
                            • July 2013
                            • 18

                            #14
                            Newbie

                            Ursprungligen postat av viktorbj
                            Hej! vet du vad kvävecykeln är. om du inte vet det bör du veta det det är det allra viktigaste man måste kunna för att ha framgång med sina akvarier. jag kan länka en bra sida som det inte är så många svåra ord i: www.balder-balder.se/vattenkemi.htm
                            Fick inte upp ditt svar så jag fick citera för att kunna läsa det. :s
                            Då ska jag kolla där! Tack för tipset!

                            Vi har precis kommit hem med akvariet. Var tydligen ett juwelakvarie. Men eventuellt ska vi flytta snart så jag tror inte vi startar upp det förrän vi bestämt oss.
                            Så nu har jag ett tag på mig att leta rätt på bra info och tänka över vad vi (jag!) vill ha i.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              kanon

                              om du inte läst denna tråden innan så gör det. massa nyttig o bra info för nya akvarister

                              Kommentar

                              Arbetssätt...