Vilka av dessa fiskar till mitt 54 l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FeliciaC
    • March 2013
    • 71

    Vilka av dessa fiskar till mitt 54 l?

    Hej, jag har ett 54 liters (60x30x30) som står tomt med enbart lite växter och några sandsnäckor. Allt är egentligen fixat för fiskarna, eftersom jag har hällt i bakterier och vattenberedningsmedel, men problemet är att jag inte kan välja vilka fiskar jag ska ha. Jag vill verkligen att de ska kunna leva så naturligt som möjligt, trots volymen på mitt akvarium, så därför tvekar jag en hel del. Här är i alla fall några förslag på uppsättningen, så ni får gärna kommentera och säga vad som kan funka och vad som inte funkar, samt kommentera hur fiskarna är att sköta rent allmänt för en nybörjare.

    1. Killi-kar
    3 st. F. gardneri nigerianus,
    5 st. otocinclus (antingen dvärgvarianten eller den vanliga beroende på vad som finns inne)
    eller kanske några amanoräkor istället för ottosarna?
    Tror ni att killisarna är för aggressiva för ottosarna, och bör jag enbart ha ett par av gardnerin eller är det bättre med två honor och en hane? Och räkorna lär bli mat, va?

    2. Rasbora-kar
    10 st Boraras Brigittae
    Några körsbärsräkor som lär föröka sig och bli rätt många
    Är Moskitorasboran känslig för vattenkvalitét osv?

    3. Kakaduaciklider
    2 st Kakaduaciklider, en hane och en hona
    Kan man ha något mer i ett sådant kvar? Jag har läst att de behöver ett 60 cm långt akvarium och det har jag ju, men jag tycker det känns lite trångt. Kan jag ha två honor och en hane, är det bättre kanske?

    4. Gurami-kar
    2 st honungsguramis, en hona och en hane
    5 st otocinclus (antingen dvärgvarianten eller den vanliga beroende på vad som finns inne)
    Är guramin känslig för vattekvalitét osv? Har hört att de kan bli väldigt aggressiva under lek, kommer det bli ett problem för ottosarna? Jag har även hört att denna gurami upplevs skygg och tråkig, men det borde väl bero på hur mycket växter osv man har i akvariet?

    5. Gertruds regnbågsfisk(??)

    Kan man kanske ha några Pseudomugil gertrudae (Gertruds regnbågsfisk) i ett 54 l? Jag hittar inte så mycket info om dem men de verkar funka i små akvarium och hade passat honungsguramisarna rent färgmässigt i alla fall. Men om någon vet något får ni gärna berätta mer!
    54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
    375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Kan kommentera lite på de jag har erfarenhet av, så kan inte hjälpa dig med killisarna tyvärr.
    Ottosar är ju rätt så harmlösa fiskar, så de kan funka med fiskar som annars är rätt bitska (tex dvärgkulfisk), men de kan vara rätt känsliga och är inte alltid lätta att få att äta ordentligt.
    Amanos är rätt stora och robusta räkor som brukar kunna ta vara på sig själva, men är ju ändå bäst att undvika fiskar som vill smaka på dom. De skulle säkert funka med rasbororna, regnbågsfiskarna eller guramisarna, medans killisarna och cikliderna inte är lika säkra.

    Nr 2 låter helt ok, tycker inte moskitorasboran verkar särskilt känslig sålänge man sköter vattenbytena etc, men har ju inte testat annat Hade sådana med blue pearl räkor på jobbet, några räkyngel slank nog ner men sålänge det finns mycket gömställen (mossor brukar funka bra, tex javamossa) så klarar sig många.

    Nr 3; 60cm är ju minsta rekommenderade, så ska du ha andra fiskar så håller jag med dig att det känns lite trångt. De är ju rätt griniga vid lek så blir inte mycket utrymme där för andra fiskar, de jag hade för några år sedan gick i ett 200L med andra sällskapsfiskar så där fanns ju lite mer utrymme att simma undan.

    Nr 4+5; Honungsgurami bygger ju skumbo uppe vid ytan som de vaktar, så ottosarna ses nog inte som ett större hot, men däremot kanske regnbågsfiskarna då de brukar hålla till i mellan-övre delen av karet. Dock är de jäkligt snabba så lär nog hinna undan en ilsken gurami. Tycker inte de honungsguramina jag hade var särskilt skygga, kanske lite i början då. Men mycket växter hjälper ja, flytväxter brukar uppskattas med. Och speciellt hanarna blir ju riktigt vackra när de färgar ut

    Lite mer info om gertruds regnbågsfisk finns bla här; http://www.seriouslyfish.com/species...gil-gertrudae/
    Tycker själv det är en riktigt rolig och pigg liten fisk, borde funka med tex körsbärsräkor med, dock så tar nog även de små räkyngel om de får tag i dom.

    Är detta ditt första akvarium så finns flera bra artiklar här på zoopet om uppstart och hur man hanterar eventuella problem etc, men sålänge du börjar med få fiskar och matar mycket sparsamt i början så brukar det gå bra.
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • FeliciaC
      • March 2013
      • 71

      #3
      Hejsan, nu har jag köpt glödbandstetror! Tänkte sedan köra med antingen honungsguramin eller gardnerin, båda verkar funka med tetrorna så nu återstår det bara att bestämma sig, vilket inte är så lätt
      Köpte även lite mer växter idag, fick tag i något som heter Java needle leaf som blev jättesnygg när jag fäste den vid en rot!
      54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
      375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

      Kommentar

      Arbetssätt...