Väggakvarium med för hög temperatur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _Tiny_
    • July 2013
    • 5

    Väggakvarium med för hög temperatur

    Hej!

    Jag har ett väggakvarium på 25 liter, som är mitt första akvarium någonsin. Allting är inbyggt i detta akvarium och man ställer in de inställningar man vill ha i en liten ruta. Mitt problem just nu är temperaturen. Jag började med att ställa in 25 grader då jag fyllde i vatten för första gången. Allting var bra men temperaturen blev bara högre och högre. Nu är den inställd på 6 grader men håller sig ändå runt 27-28 grader. Om jag släcker lampan så sjunker den någon grad, men det är inte roligt att inte kunna ha på lampan. Beror detta på att det är sommar och varmt i lägenheten? Beror det på den inbyggda pumpen och filtreringssystemet? Kan jag på någon sätt få ner temperaturen? Jag har neontetror och platy. Om jag förstått rätt så vill platy inte ha mer än 25 grader i sitt kar. Någon som har bra tips?

    Mvh Tiny
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    "Ställer in temperaturen" - det låter som om du har en doppvärmare i akvariet och det behövs knappast.
    Sedan som sagt så kan det vara ett problem med värmen under sommaren med "instängda" akvarier och en pump i som alstrar värme.
    Nog klarar fiskarna utan problem 27-28 grader under någon månad men om du vill ha ner temperaturen så dra ner på belysningstiden (hur länge är det tänt), låt det vara öppet upptill (värme stiger) och öka cirkulationen i akvariet, byt vatten oftare (med svalare vatten) och du kan även lägga ner en frysklamp i akvariet. Det finns även vattenkylare (fläktar) att köpa som är avsedda för mindre akvarier.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • _Tiny_
      • July 2013
      • 5

      #3
      Tack för ditt svar Kjell.
      Doppvärmaren är inbyggd på något sätt och den går inte att stänga av. Men den lägsta graden man kan knappa in är som sagt 6 grader. Nu har jag lagt i en frysklamp och då sänktes det efter en stund. En vattenkylare låter som en bra idé. Tack igen. Vänliga hälsningar Tiny

      Kommentar

      Arbetssätt...